Gå til innhold

lakkering

Ranger emnet


^Malin^

Anbefalte innlegg

Se om overflaten er slett å fin, eller om der er mye appelsinskall effekt, sjekk om der er nok lakk påført, om grunninga skinner gjennom, spesiellt ved kanter og slikt, se om lakken er "feit" og blank, eller om der er tørrsprøyting, dvs felt med mindre glans, sikt langs sidene og se om dei er rette

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt ann på det da. Hvis hele bilen er lakkert kan du begynne med å se om det er lakkrester på gummilister, ruter, lykter og slikt pluss se gjerne om at det er like farge utvendig på bilen som innvendig i døråpningen. Det blir slurvet mye med blanding av lakk når det er hellakkering fordi det blir jo ikke fargeproblemer uannsett. Tror dem, problemet kommer neste gang du bare skal lakkere en skjerm eller no og du får tilbake bilen med fargeforskjell og lakkerern sier det er ditt problem. Så kan du sjekke om det er rester etter steinsprut og gamle skader i panser, forkant av tak og resten av bilen. Er det det har dem slurvet og dette kommer ofte frem som rust igjen siden dem ikke har slipt bort rust nedi steinsprutet.

Så kan du se etter finishen på lakken. Den behøver ikke være 100%flatt som ett speil for det er faktisk veeldig vanskelig å få til pluss at ingen biler er levert med helt flatt lakk orginalt heller. Men det skal ikke være grov stuktur i lakken heller. Minner det om en appelsin i overflaten er den for grov og han som har gjort selve lakkjobben har vært litt rask.

Det skal også være "lik" stuktur over hele bilen. Ikke helt flatt her og litt grovt der hvis du skjønner. Da er det ujevnt sprøytet. Så kan du se etter "flekker", særlig på liggende flater som panser og tak. Hvis du ser at det er flekker der stukturen er flatere i størrelsen ca 5x5 cm rundt omkring betyr det at det har blitt slipt oppå den nye lakken for å fjerne støvkorn eller små skader i lakkflaten og disse kommer helt sikkert tilbake som små matte felt seinere som krever litt polering for å få bort. Selvfølgelig skal det ikke være mye støv i lakken men å få en hel bil støvfri er vanskelig og sjeldent.

 

Hvis det kun er deler av bilen som er lakkert gjelder det samme som over men i tillegg skal jo fargen stemme 100% mot det som ikke har blitt lakkert. Det er ingenting som heter at det går seg til når du har vaska den noen ganger. Det er alltid mulig å ta med tilstøtende del og flekke fargen utover der å få fargen til å passe 100%. Er du i tvil om fargen stemmer så ha på litt vann å se på det da. Lakken har lett for å tape seg litt i finish etter noen år og derfor kan det se ut som fargeforskjell uten at det er det og dette forholdet ser du hvis faregn er 100% når bilen er våt.

 

I for å si det enkelt så skal du ikke kunne se hva som er lakkert

på bilen hvis du hadde god lakkfinish fra før og når du står litt unna og ser på bilen skal det ikke være noe som bærer preg av å være fikset. Da er det for dårlig reparert hvis du har betalt vanlig listepris for jobben. Har du fått fiksa gromvogna på en hobbykveld og prisen er mye lavere enn listepris bør resultatet være slik du har avtalt på forhånd med lakkerer'n..

 

For håpe du får tilbake en fin bil nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår