Gå til innhold

Mistet lappen - kjøre uten førerkort...

Ranger emnet


HP-Invent

Anbefalte innlegg

Hvis en har mistet lappen på bil, har en da lov til å kjøre moped så lenge en er over 20-grensen? Hva slags reaksjoner kan en som ikke har førerkort få dersom en kjører tung mc når en har mistet førerkortet også har han aldri hatt lappen på mc en gang?

 

Hva skjer med en som kjører lettsykkel og ikke har mc lappen, men har lappen på bil?

 

 

Er bare noen spørsmål jeg alltid har lurt på. har faktisk en bekjent som har mistet lappen også som skal kjøpe seg tung mc i dg for å kjøre på. Han har ikke hatt mc lappen...

I am a fucking streetracer, you know! :p

 

Mine biler... :P

 

*Toyota Supra

*Nissan 300 ZX

*Porsche 911 GT2

 

Eller, nei... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "bekjente" av deg, om han blir tatt, så vanker det nok år med utsettelse på å ta den aktuelle lappen.

 

Om du kjører MC uten MC-lappen, og har billappen, vil jeg tro du mister billappen og.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mister lappen, så mister du "hele" lappen. Dvs at har du f.eks. A-BE-CE på lappen din, og mister den ved at du har kjørt for fort med MC, så mister du også retten til å kjøre bil/lastebil. Lapp er lapp uanset hvor mange forskjellige kjøretøy du kan kjøre.

 

Kjører du MC uten lappen, og blir tatt, så får du garantert svi. Stor bot og muligens flere års utsettelse av ny oppkjøring.

 

I enkelte tilfeller, så har det blitt gitt dispensasjon, slik at den som mister lappen for bil har fått lov til å kjøre moped hvis man har hatt lappen for dette. Det er ingen sammenheng mellom alder og hva du kan kjøre så lenge man ikke har tillatelse/lappen til å kjøre det aktuelle motoriserte kjøretøyet.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som etter min tankegang blir enda dummere er at hvis det skulle skje noe. Eks at han kjører på noen, og invalidiserer(?) de for livet så vil ikke forsikringen dekke noe som helst...

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en har mistet lappen på bil, har en da lov til å kjøre moped

Reglene er helt utvetydige: Mister man lappen så har man ikke lov å kjøre noe annet motorkjøretøy, heller ikke moped. Trøsykkel, kollektivtrafikk, drosje eller apostlenes hester (beina) er eneste muligheter inntil man får lappen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående kjøre et kjøretøy uten å ha lappen for den kjøretøy typen, eller at man har blitt frattat lappen. Så er en ting veldig enkel "løsning" på dette. Memoriser lappen til en kamerat av deg, blir du stoppet sier du at du har glemt lappen hjemme. Og så vil han spør om person nummer, hvor du bor, evt andre klasser du har lappen på osv, memoriserer du lappen så skal det gå bra.

 

Har aldri gjort dette, men har kjent folk som har kjørt moped fra 16-18 uten lappen og de husket lappen til en kamerat av dem. Og med dem så gikk de bra.

 

MEN krasjer du, så sliter du jævlig for å si det mildt, dreper du noen så kan du forvente flere millioner i erstatning.

 

Så nei anbefaler ikke at "han" gjør det, men det er opp til han selv.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er helt utvetydige: Mister man lappen så har man ikke lov å kjøre noe annet motorkjøretøy, heller ikke moped. Trøsykkel, kollektivtrafikk, drosje eller apostlenes hester (beina) er eneste muligheter inntil man får lappen tilbake.

 

Vet ikke om jeg tolket deg helt riktig jeg.. Men sier du at man ikke har lov til og ta kollektivtrafikk drosje eller sykle på tråsykkel om man har mistet lappen? :hammer :tannløs:

[ ]90 - Bmw 520 E34 12v

[x]91 - Toyota Corolla stv 1.6xli (spiker)

[ ]96 - Peugeot buxy 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Han mener at det er de eneste alternativene man har, bil, motorsykkel og moped utgår.

 

Det er fint mulig å få tillatelse til å kjøre moped, riktignok vet jeg ikke hvor sterkt grunnlag man trenger for å få lov.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Han mener at det er de eneste alternativene man har, bil, motorsykkel og moped utgår.

 

Det er fint mulig å få tillatelse til å kjøre moped, riktignok vet jeg ikke hvor sterkt grunnlag man trenger for å få lov.

 

 

Eirik

 

 

Så lenge du får bevist et behov for transport i jobb sammenheng så kan du innvilges tillatelse til å kjøre moped mellom 7 og 1800 på hverdager så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mister lappen, så mister du "hele" lappen. Dvs at har du f.eks. A-BE-CE på lappen din, og mister den ved at du har kjørt for fort med MC, så mister du også retten til å kjøre bil/lastebil. Lapp er lapp uanset hvor mange forskjellige kjøretøy du kan kjøre.

 

Kjører du MC uten lappen, og blir tatt, så får du garantert svi. Stor bot og muligens flere års utsettelse av ny oppkjøring.

 

I enkelte tilfeller, så har det blitt gitt dispensasjon, slik at den som mister lappen for bil har fått lov til å kjøre moped hvis man har hatt lappen for dette. Det er ingen sammenheng mellom alder og hva du kan kjøre så lenge man ikke har tillatelse/lappen til å kjøre det aktuelle motoriserte kjøretøyet.

 

 

 

hmm det har jo en sammenheng med alder..

hvis jeg har forstått det rett, så lenge man er 20 år så kan man kjøre moped uten lappen i det hele tatt... bare man er over 20 år... tåpligste loven jeg noen gang har hørt om

- "97" Hyndai Coupe, 2.0 140

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som Raih<3 sier, det er ikke lov lenger!

er vel noen år siden den regelen kom!

var lov å kjøre moped uten bevis når man var over 20 for en del år siden men.. det fikk jo seff løvebakken en stopp for..

så nå må man ha lappen for enhvert kjøretøy man skal være fører av! (noe som i grunn er vel og bra.. men har man kjørt bil i 3 år, og mister den av uviste grunner, så kan man reglene såpass godt at moped burde ennå hvert lov spør du meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår