Gå til innhold

En hyllest til Chevrolet Van - Et ikon blant biler

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Folkens!

 

Jeg synes vi skal hylle Chevys høyest elskede lukkede nyttekjøretøy gjennom tidene gjennom denne ydmyke kantate. Altså den kortnesede "søte" vanen som kom på begynnelsen av 70-tallet og som ble produsert helt til midten av 90-tallet. Mange av oss har et forhold til denne kassa enten som originalt nyttekjøretøy med stort varerom, som minibuss, som customisert entusiastkjøretøy med treverk nok til å gjøre et middels sagbruk misunnelig eller som maksimalt utrustet Starcraft med vinduer og takhøyde nok til å gjøre at den utvendige heisen på Oslo Plaza fremstår som et mørkt kott.

 

Selv er jeg mest begeistret for de originale utgavene med normale vinduer, men her stenger vi ingen ute. Alle er velkomne til å gi sitt bidrag.

 

Mitt første møte med vogna fikk jeg for snart 30 år siden, da de tøffeste guttene i gata dundret rundt i sine trimmede Shortvans som ga inntrykk av å ha hundrevis av hester og gjøre null til hundre på fem sekunder blank... Det er klart slikt fester seg i et lettpåvirkelig barnesinn. Har hatt lyst på Chevy Van siden...

 

Typisk meg gjør jeg ikke alvor av ting før det nesten er for sent, men i 2006 kjøpte jeg meg et eksemplar som tilsynelatende virket ok. En helt original 1990 G30 Beauville med 6,2-liter diesel og 8 sitteplasser. Det skulle vise seg at det ikke finnes noe som heter feilfri Chevy Van, men det betyr ikke så mye. Denne vogna gir meg uansett så mye kjøreglede at jeg tilgir den alle dens feil.

 

Noen bilder av bilen fra dagen jeg hentet den:

 

Van01.jpg

 

Van05.jpg

 

Van03.jpg

 

Jeg har bestemt meg for å holde denne helt original og utbedre de feilene som er. Og kanskje et nytt strøk lakk hadde gjort seg også.

 

Legg ut bilder og historier om deres eksemplarer. Og husk: Alle former for Chevy Vans fra 71 til 95 er velkomne :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hatt 3 Chevy pluss en Dodge Short-van sist på åttitallet. Den første Chevyen var en 84 mod Beauville med 305, ble beholdt orginal til den ble solgt 3 år etter, girkassa tok kvelden og overhaling kosta mere enn hva bila var verdt.

Deretter ble det en 87 mod. Starcraftlingnende sak, var etter det jeg har funnet ut oppbygd her i Norge. ble solgt i fjor da de begynte å bli vel mye rust overalt.Ble også lei av småfeil som kom hele tiden.

Har nå en 92 mod. Starcraft "dieseldyret" som jeg henta på Gjøvik i fjor. Er i brukbar stand, bare noen overflatiske rustflekker her og der.

DSC_532020copy.jpg

Springmeet_07_31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en herlig en på Finn nå. 77-modell tidligere minibuss med sekser. Brun og beige i fargen. Litt usikker på om det er rekkesekser eller v-sekser i denne. Men herlig er den uansett motor.

 

Her er linken så lenge det varer:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10146892&sid=xz11abcYpe0_329551

 

Kjøp den da noen og sett den i stand :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en herlig en på Finn nå. 77-modell tidligere minibuss med sekser. Brun og beige i fargen. Litt usikker på om det er rekkesekser eller v-sekser i denne. Men herlig er den uansett motor.

 

Her er linken så lenge det varer:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10146892&sid=xz11abcYpe0_329551

 

Kjøp den da noen og sett den i stand :)

 

Er vel en rekkesekser på 250 cid (4,1 liter) eller 292 cid (4,8 liter) i den, V6ern kom vel ikke før i 1987 og da i Astro og G 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en rekkesekser på 250 cid (4,1 liter) eller 292 cid (4,8 liter) i den, V6ern kom vel ikke før i 1987 og da i Astro og G 10.

 

Apropos motor:

 

For noen år siden sto det en artikkelserie i det svenske bladet 4 wheel drive. Der bygget de om en van fra begynnelsen av 80-tallet fra 305 small-block til 454 big-block.

 

I instruksjonsboka til bilen min står at man fikk van originalt med big-block i sin tid. Det hadde vært noe det...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei side med mye info, eneste ulempen er at den er på tysk, http://www.chevy-vanners-home.de/haupt.html

 

Fikk ikke ut en dritt av den jeg gitt... Ingen steder å klikke seg videre.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos motor:

 

For noen år siden sto det en artikkelserie i det svenske bladet 4 wheel drive. Der bygget de om en van fra begynnelsen av 80-tallet fra 305 small-block til 454 big-block.

 

I instruksjonsboka til bilen min står at man fikk van originalt med big-block i sin tid. Det hadde vært noe det...

 

Stemmer det, husker jeg sikla litt på det når jeg hadde Van selv, har de bladene et sted jeg å..må ha vært på slutten av 80 tallet... Husker jeg traff på en i Solør som hadde putta en 454 i Van’en sin, så trangt ut men det funka.

Tror noen ambulanser ble levert med 454.

 

Men når vi er inne på Van’s her..fant et gammelt bord under opprydding i kjeller’n her om dagen,ligger bare å tar plass, gis bort til noen med Van som har brukt for det, mot at det hentes.

 

van_bord.jpg

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vi er inne på Van’s her..fant et gammelt bord under opprydding i kjeller’n her om dagen,ligger bare å tar plass, gis bort til noen med Van som har brukt for det, mot at det hentes.

 

van_bord.jpg

 

Tja, hvorfor ikke? Har en sliten postombæringsboks mellom setene nå. Men et kostnadsfritt bord sier man jo ikke nei til. Ikke kan det karakteriseres som kjøp og salg heller... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor ikke? Har en sliten postombæringsboks mellom setene nå. Men et kostnadsfritt bord sier man jo ikke nei til. Ikke kan det karakteriseres som kjøp og salg heller... :)

 

Excellent..da kom det til nytta også...du kan jo sende en PM om hvordan\når du har lyst å plukke det opp..

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excellent..da kom det til nytta også...du kan jo sende en PM om hvordan\når du har lyst å plukke det opp..

 

har sendt deg PM in case you didn't notice...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, husker jeg sikla litt på det når jeg hadde Van selv, har de bladene et sted jeg å..må ha vært på slutten av 80 tallet... Husker jeg traff på en i Solør som hadde putta en 454 i Van’en sin, så trangt ut men det funka.

Tror noen ambulanser ble levert med 454.

 

Men når vi er inne på Van’s her..fant et gammelt bord under opprydding i kjeller’n her om dagen,ligger bare å tar plass, gis bort til noen med Van som har brukt for det, mot at det hentes.

 

van_bord.jpg

 

faen, dette bordet skulle jeg også hatt:-( driver å skal pusse opp en 90mod chevy aviator:D jaja, sånn er d når man ikke bor på bilforumet, hehehe

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår