Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her føyer jeg meg inn bak Marvil, og stemmer for at neonlys burde medføre offentlig pisking på torget og evig tap av førerett for motovogn.

 

For å besvare spørsmålet ditt, så vil jeg tro at du kan "pynte" bilen din så den ser ut som et digert blinkende juletre, så lenge den står i ro og ikke er til sjenanse eller fare for andre.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ett litt off-topic spørsmål, men er ganske interessant egentlig (spesiellt rettet til Juristen, da han har god peiling)

 

Hvorfor er det lov og selge varer som ikke er lov å bruke? Tenker nå på Pocket-bike etc. etc :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ett litt off-topic spørsmål, men er ganske interessant egentlig (spesiellt rettet til Juristen, da han har god peiling)

 

Hvorfor er det lov og selge varer som ikke er lov å bruke? Tenker nå på Pocket-bike etc. etc :)

 

Vel, det har jeg egentlig aldri tenkt over før. Men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å bruke pocketbike, så lenge du bruker den på din egen eiendom eller på avsperret område? Jeg trodde det bare var forbudt å bruke den på offentlig veg... I så fall er den jo hverken mer eller mindre ulovlig enn for eksempel enn en motocrossykkel.

 

Det forundrer meg mer at småunger har lov til å røyke, men ikke lov til å kjøpe røyk...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det har jeg egentlig aldri tenkt over før. Men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å bruke pocketbike, så lenge du bruker den på din egen eiendom eller på avsperret område? Jeg trodde det bare var forbudt å bruke den på offentlig veg... I så fall er den jo hverken mer eller mindre ulovlig enn for eksempel enn en motocrossykkel.

 

Det forundrer meg mer at småunger har lov til å røyke, men ikke lov til å kjøpe røyk...

 

Etter det jeg leste om reglene for pocketbike, var det faktisk hverken lov til og bruke den på offentlige veier såvel som i din egne private hage. Er faktisk så seriøst at hvis du kjører på den what so ever så bryter du en lov :klovn: litt spesiellt det der...

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

 

Viss politiet finner en sak "for lite alvorlig" kan de da bare henlegge saken etter bevisets stilling?

 

Dama fikk brev fra politiet i dag. Anmeldelsen for bedrageri ble henlagt pga. bevisets stilling. ganske nøyaktig 11 måneder etter at det ble anmeldt.

 

Saken gjelder misbruk av VISA kort til taxikjøring for til sammen over 4000kr. Politiet har navn, adresse, telefonnr. De har alle logger over hvem som bestilte alle turene (navn,nr) hvor turen gikk fra og hvor den enda hen. I tillegg var vedk. en "kjenning av politiet".

 

Personlig synes jeg dette skulle vere mer enn nok til å straffe vedkommende, men jeg antar at dette er nedprioritert. (Politiet i Ålesund)

 

Det med pengene er en ting, for det har jo banken måtta svare for, men jeg synes at en så opplagt sak burde føre til en reaksjon. Viss ikke kan jo alle som stjeler et VISA kort kjøre rundt i taxi med en stakkars lærling sine penger uten å risikere straff. Spesielt med tanke på all ulempen dette medførte for min samboer som måtte bruke timesvis i telefon for å finne ut av hvorfor all lønna forsvant i taxikjøring og ikke minst for den lange tiden og alt papirarbeidet for å få igjen penger av banken (kortet var sperra)

 

Politiet i dette landet er jo helt forbanna håpløst. Har anmeldt flere saker, men ALT blir henlagt, uansett faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locked; Politiet i Ålesund har ikke tid til annet enn og stanse slåsskamper og ta mopedister... Trist faktum (har bodd her i snart 20 år)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. Jeg lurer på hvordan lovene er angående neon lys på bilen..

i mitt tilfelle et undercar kit.

kan ikke tenke meg at jeg er en forbryter om jeg står med de på, utenfor den lokale uteplassen.

skjønner det blir litt verre om jeg kjører rundt med de.

 

Denne kan jeg svare med 100% sikkerhet da det er kopiert svar fra Statens Vegvesen (bilde)

 

Hva sier loven om LED/neon under kjøretøy på offentlig vei?

 

Her er svaret fra statens vegvesen ->led-neon_t.jpg

 

 

Hva kan jeg bruke det til da?

På banekjøring, treff, på parkeringsplasser m.m. (blir det samme som parklys altså :))

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår