Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Ikke bare er angrerettloven "lite hensiktsmessig" å bruke, den kan ikke brukes på bruktbilsalg mellom private i det hele tatt...

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du blitt stoppet i fartskontroll? Mista lappen? Gjort noe dumt? Noe du lurer på? Spør meg :-)

 

Hei.

Jeg ble stoppet av UP i uniformert bil med to betjenter. De viste meg ett apparat på dashbordet i bilen sin og opplyste om at de hadde foretatt en gjennomsnittsmåling av farten min. De viste til et tall som stod på måleren og sa noe om marginer. Jeg fikk dessverre ikke med meg dette om marginen og lurer på om Juristen (eller andre på forumet her) kjenner til om marginer trekkes fra før tallet kommer frem på dette apparatet, eller om de trekkes fra etter? Apparatet, og forsåvidt bilen, så ikke ut til å være knyttet til noe system for videoopptak. Det var plassert oppå dashbordet, firkantig, enkelt og hadde noen få numeriske display's. Jeg tror det var grønt av farge.

 

Er også nysgjerrig på hva sikkerhetsmarginen er?

 

På forhånd takk for svar.

 

- Skylapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er angrerettloven "lite hensiktsmessig" å bruke, den kan ikke brukes på bruktbilsalg mellom private i det hele tatt...

 

Det har du vel kanskje rett i... Gikk muligens litt fort i svingen da jeg svarte på det andre :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ble stoppet av UP i uniformert bil med to betjenter. De viste meg ett apparat på dashbordet i bilen sin og opplyste om at de hadde foretatt en gjennomsnittsmåling av farten min. De viste til et tall som stod på måleren og sa noe om marginer. Jeg fikk dessverre ikke med meg dette om marginen og lurer på om Juristen (eller andre på forumet her) kjenner til om marginer trekkes fra før tallet kommer frem på dette apparatet, eller om de trekkes fra etter? Apparatet, og forsåvidt bilen, så ikke ut til å være knyttet til noe system for videoopptak. Det var plassert oppå dashbordet, firkantig, enkelt og hadde noen få numeriske display's. Jeg tror det var grønt av farge.

 

Er også nysgjerrig på hva sikkerhetsmarginen er?

 

På forhånd takk for svar.

 

- Skylapp

 

Hei

 

Sikkerhetsmarginen er "minst 5 km/t", som skal trekkes fra måleresultatet.

 

Jeg kjenner ikke PolicePilot så godt at jeg vet hvorvidt sikkerhetsmarginen trekkes automatisk fra, men jeg er 99,9999999999999 % sikker på at den IKKE gjør det.

 

Med andre ord skal det trekkes fra minst 5 km/t fra måleresultatet, hvis jeg har forstått det riktig.

 

Det er for øvrig ikke noe krav om at målingen skal være tatt opp på video. Nevner det for sikkerhets skyld, siden du sa noe om video.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da kan jeg vel se om jeg klarer og gi deg en her ;)

 

Hvordan er reglene med oppgradering (borre opp, sette på turbo etc.) på en motor? Vurderer og bytte kammer, borre opp etc. den motoren jeg har nå.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt i 93 km/t i 60 sonen. Mistet lappen i 6 mnd, etter en prat med politijuristen omgjort til 5 mnd. Har ikke bestemt meg om jeg skal anke utmåling.

1. Spørsmål: Politimannen (var alene) målte meg først forfra i 87 km/t, deretter snur han seg og måler meg bakfra i 93 km/t. Han har skrevet i anmeldelsen at laseren stod på stativ festet til bakken, men den måtte være avmontert når han la den i bilen for å følge etter meg. Laseren hadde skulderstøtte påmontert. Har jeg noe å stille opp med i en evt. rettsak?

2. Spørsmål: Politimannen sa at det trekkes fra 3 km/t automatisk ifra. Når han måler meg bakfra tar laseren hensyn til at det vises negativ fart? Tenkte at hvis jeg har hatt 90 km/t vil en måling forfra vise 87, kan måling bakfra vise -93 (som det stod på laseren) -90 -3 = -93?

 

3. Spørsmål: Hva legges til grunn i §1-3 under "Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn" (Forholdsmessighet ved fastsettelse av tapsperiodens lengde) Er yrkessjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite spørsmål til juristoraklet:)

hva er reglene for eu-kontroll i utlandet? eks, hva skjer hvis jeg blir stoppet utenfor norges grenser med en bil som ikke er eugodkjent og begjært avskiltet her i norge?

 

btw takk for at du faktisk gidder å bruke noe av tiden din her på forumet!! du er til stor hjelp innimellom!

FIBER-ART.NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg vel se om jeg klarer og gi deg en her ;)

 

Hvordan er reglene med oppgradering (borre opp, sette på turbo etc.) på en motor? Vurderer og bytte kammer, borre opp etc. den motoren jeg har nå.

 

Vet ikke. Spørsmålet ditt, slik det er stilt, gir egentlig ikke så mye mening. Men jeg har uansett ikke peiling på dette :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt i 93 km/t i 60 sonen. Mistet lappen i 6 mnd, etter en prat med politijuristen omgjort til 5 mnd. Har ikke bestemt meg om jeg skal anke utmåling.

1. Spørsmål: Politimannen (var alene) målte meg først forfra i 87 km/t, deretter snur han seg og måler meg bakfra i 93 km/t. Han har skrevet i anmeldelsen at laseren stod på stativ festet til bakken, men den måtte være avmontert når han la den i bilen for å følge etter meg. Laseren hadde skulderstøtte påmontert. Har jeg noe å stille opp med i en evt. rettsak?

2. Spørsmål: Politimannen sa at det trekkes fra 3 km/t automatisk ifra. Når han måler meg bakfra tar laseren hensyn til at det vises negativ fart? Tenkte at hvis jeg har hatt 90 km/t vil en måling forfra vise 87, kan måling bakfra vise -93 (som det stod på laseren) -90 -3 = -93?

 

3. Spørsmål: Hva legges til grunn i §1-3 under "Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn" (Forholdsmessighet ved fastsettelse av tapsperiodens lengde) Er yrkessjåfør.

 

1) Så lenge skulderstøtta var påmontert, har han sitt på det tørre med tanke på hva som er påbudt ved bruk av laseren. Men han kan jo få et problem dersom han ljuger og sier at den sto på stativ. Hvordan kan du være så sikker på at den ikke stod på stativ da? Det var litt uklart...

 

2) Kreativt tenkt. Men, dessverre for deg, laseren tar selvsagt hensyn til "negativ" fart.

 

3) Tja, si det? Hva slags yrke har du da? Det er mange som tror de er yrkessjåfører, f.eks. postmenn, men de kan enkelt overføres til en annen tjenestestilling i posten. Det er i alle fall ingen tvil om at det skal svært mye til for at dette tas i betrakning i noen særlig grad, men du kan jo være heldig.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite spørsmål til juristoraklet:)

hva er reglene for eu-kontroll i utlandet? eks, hva skjer hvis jeg blir stoppet utenfor norges grenser med en bil som ikke er eugodkjent og begjært avskiltet her i norge?

 

btw takk for at du faktisk gidder å bruke noe av tiden din her på forumet!! du er til stor hjelp innimellom!

 

Dette har jeg aldri tenkt på... Spør du fordi du syntes at det var et morsomt spørsmål, eller fordi du har tenkt å kjøre med en ikke-EU-godkjent bil i utlandet?

 

Siden det kalles EU-kontroll, faller det seg ganske logisk å tro at dette er innstiftet av EU. Videre vil det være naturlig å tro at du vil få problemer dersom du blir stoppet i et EU-land.

 

Just my two cents worth...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he har tenkt meg på langtur med den gamle opelen her.. not:) det blei en heftig diskusjon på jobben her ang hva som gjeldt ang eu kontroll evt kjøring i utlandet med bil som ikke er godkjent i norge.. derav spørsmålet:) vil det si at autosys er internasjonalt? eller er det andre systemer som gjelder ang eu kontroll?

eks: hvis jeg blir stoppet i tyskland med bil som ikke er godkjent her i norge, må jeg da gå hjem? hvordan blir dette evt sjekket opp?

FIBER-ART.NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autosys er nok ikke internasjonalt.

 

a) enten finnes det er internasjonalt (EU) register over hvilke biler som er EU-godkjent

 

eller

 

b) de må ta kontakt med norske myndigheter for å få undersøkt om bilen er EU-godkjent.

 

Uansett er det temmelig idiotisk å kjøre rundt med en bil som ikke er godkjent. Du risikerer å få et temmelig heftig regresskrav fra forsikringsselskapet ditt dersom du smeller.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår