Gå til innhold

ransaking

Ranger emnet


nicolai

Anbefalte innlegg

Så man blir inbragt om man ikke viser legitimasjon hvis de spørr etter den?

 

Så sånn rent hypotetisk, hvis du er ute å kjører, og ikke har med deg hverken bankkort eller førerkort og de stopper deg, så kan de pågripe deg sånn helt uten videre?

 

Husker jeg ble stoppa en gang, men det var bare sånn ren rutine.

Ble mindre skremt da jeg åpna bagasjelokket for å si det sånn.

hadde hatt sjåfør på bilen et par dager i forveien, og blitt kjørt hjem tidlig pga. at jeg ladda litt hardt og blækka.

I bagsjerommet lå det nemlig et jævla gevær!

Ikke vet jeg hvordan det havnet der, og ikke spurte jeg noen om det heller...fikk en fyr fra våpenavdelingen i militæret til å hente det.(destruert nå)

Der hadde jeg fått et lite forklaringsproblem hvis de hadde sjekka bilen, ble LITT shaky kan man si.

 

Hadde vært gøy å bli stoppa og bli beskyldt for å drive narko da =)

Noen som kjører lovlig på amfetamin vet dere...i form av ritalin :D(har resepten på preparatet på meg til enhver tid for å unngå misforståelser da)

Vært gøy å blitt inbragt og testet for dop da, og slengt resepten i bordet dems da :P

Utover det så har jeg aldri prøvd sterkere enn alkohol.(utenom tobakk i form av snus)

 

Liker bedre den ordningen man har i statene jeg..

De kan ikke stoppe deg uansett hvis det ikke ligger til rette en rettslig kjennelse.

Politiet kan ikke en gang stoppe deg for å ta en promillekontroll en gang, hvis man ikke er inblandet i en ulykke eller lignende.

De kan stoppe deg hvis man kjører for fort, eller mangler div.lys da.

 

1) Nei, bare dersom du nekter å oppgi personalia eller dersom du gir opplysninger som det er grunn til å tvile på (f.eks. at du sier at du heter Saddam Hussein). Det er også viktig å skjelne mellom at politiet KAN innbringe deg og om de faktisk VIL gjøre det i ethvert tilfelle.

 

2) Nei, de kan ikke pågripe deg, men innbringe deg. Ref det jeg skrev i pkt 1 om innbringelse.

 

3) Ordningen de har i statene er patetisk. Der er det tilnærmet lovløse tilstander, og man kan gjøre nesten hva man vil i bil. Du vil også forstå at man ikke kan ha det sånn, når du blir så voksen at du får barn som du føler en viss omsorg for eller hvis du mister noen av dine nære i trafikkulykker hvor andre har skyld. Du trur det er kult å gi faen i alt og skryte av det (og helst overdrive litt også), men det er overhodet ikke kult. Håper du innser det før du eller noen andre blir drept.

 

Dagens moralpreken :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute å kjørt uten bankkort og førerkort.. "Går heilt fint detta, eg må berre sjekka opp personnummeret ditt"

 

Så fekk eg bot :)

 

Hehe... Den er kjip.

 

Du fikk nok ikke bot, men et gebyr eller forenklet forelegg på 750 kr, hvis jeg ikke tar feil? Det er i alle fall normalen for å kjøre uten førerkort.

 

Svært ofte vil likevel politiet se mellom fingrene med dette, i alle fall dersom du har med deg en eller annen form for ID. Da kan de enkelt kontakte sin operasjonssentral og få verifisert om du har lappen eller ikke.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ordensvakte i tr.heim kjører denne med ransaking:

1: Det må være 50% sjangse sjellig grunn til mistanke med en strafferamme på over 6 månder i fengsel.

 

2: Ferske spor og ferske gjerninger, samt punkt 1 men har også lov vist det er fare for at bevis på at ugjerningen blir ødelagt

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ordensvakte i tr.heim kjører denne med ransaking:

1: Det må være 50% sjangse sjellig grunn til mistanke med en strafferamme på over 6 månder i fengsel.

 

2: Ferske spor og ferske gjerninger, samt punkt 1 men har også lov vist det er fare for at bevis på at ugjerningen blir ødelagt

 

Som ordensvakt bør du holde deg unna nr 1 på lista di, spør du meg. Vedkommende som har lært dere opp i dette har ikke holdt tunga helt rett i munnen, eller så har du misforstått, for dette er ikke så aktuelt for dere.

 

Klamre dere heller til nr 2, den holder mer enn nok til å ransake i de tilfeller det er aktuelt for dere. For dere gjør det jo bare på fersk spor/fersk gjerning, med større eller mindre grunnlag for å mistenkte bevisforspillelsesfare.

 

For øvrig er det ikke ransaking når gjester blir visitert for å gå inn på et utested/tilsvarende.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det var det politimestern sa i tr.heim. Det er reglen for oss i trondheim, de sa vell noe lignende på vekter kurset også. Men der igjen, politiet har vell lov så lenge de er mistenkelige. Beste er og holde seg unna det kriminelle og spill på lag med politiet, da går alt bra.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stoppa hele tiden og bilen har blitt ransakt to ganger.. Spesielt med Mercedesen.. De mistenkte meg for å a tatt no, og trodde jeg drev med no.. haha. Drit morsomt :) De kunne ikke ta meg for en dritt! Vet de ville ta meg for no.. men de måtte kjøre skuffet videre. Må vel ha vært felgene og at det var mercedes 190 som gjorde dem nysjerrige.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Var en gang to kompisser av meg var på byen og drakk (begge hadde alkohol i form av hjemmebrent i sekkene sine) de ble stoppet av politiet og de spurte han ene om å få se i sekken hans, han torte ikke annet en å svare ja så han ble fratatt alt. Da de spurte han andre svarte han "få se ransakningsordre" også gikk de bare :D

 

Så der er ivertfall et bevis i praksis på at hvis du nekter dem å ransake deg uten at de har papirer så kan de ikke gjøre noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår