Gå til innhold

Kobling av Dynabel BF0804

Ranger emnet


SkoKrem

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er helt grønn på oppkobling av bilforsterkere og gjør det for første gang nå. har kjøpt Dynabel BF0804 og lurer på hvordan jeg skal koble det opp, på det er 2 plasser det står innput, ene plassen står det 1/2 ch og andre plassen står det 3/4 ch, betyr dette at ved ch 1/2 er til kanal 1 og 2? elle betyr det at hvis jeg kobler til der skal jeg bruke 1 eller 2 kanaler? et annet spørsmål er hvordan jeg kan brokoble 2 kanaler? er det å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey. har akkurat samme amp'en i bilen min!

 

der det står input skal du koble inn signal/rca kabele som går fra spilleren.

 

jeg bruker 1/2 på frontsettet og 3/4bak. dette bruker du for å justere lyden fremover, bakover eller til en side.

 

hvis du ikke kobler på noe på f.eks 3/4 vil det ikke gå strøm til utgangene 3/4 heller. har du bare en signalkabel, kan du bruke y-ledd til å splitte signalet, men det er ikke å anbefalle..

 

 

du kan brokoble to kanaler ja.. det står på utgangene vilke du skal bruke ved brokobling. det går fint det. hvis du skal bruke den på sub, er det vel ingen ulemper. skal du ha den til frontsett f.eks har jeg hørt at dette ikke er helt bra for stereo gjenngivelsen, men dette har jeg aldri prøvd.

 

husk å fjern minus polen fra batteriet før du gjør NOEN koblinger i stereo anlegget.. skal ikke mye til før du ødelegger noe, og det er brukerfeil.(ikke garanti)

 

lykke til med en god forsterker..

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! har montert anlegget nå men får ikke liv i forsterkeren. Har ikke koblet til noe REM som er mellom + og jord, må jeg koble til den? noen som vet hva som er grunnen til at jeg ikke får liv i forsterkeren?

 

REM er styrestrøm som slår på forsterkeren. Så da må du strekke kabel fra spilleren til REM (remote). Den kabelen er vanligvis lyseblå på spilleren.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være så tynn du bare får den hehehe. Er bare en liiten strøm som går gjennom den. Hvis du ikke har noe strømkabel liggende, kan du bruke en tynn høyttalerledning.

 

Som sagt tidligere, så er det en tynn ledning ut av spilleren som er lyseblå. Bruk kabelsko mellom denne og den ledningen du trekker bak. Har du ikke kabelsko, koster det 5 kroner på esso. Hvis du fremdeles ikke vi bruke kabelsko, kan du jo bare tvinne de sammen, og teipe godt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefalle å sette på en sikring på remote kabelen også. trenger bare være en liten sak. 1,5a eller noe.

 

"har du bare en signalkabel, kan du bruke y-ledd til å splitte signalet, men det er ikke å anbefalle.."

 

Hvorfor ikke det?? fungerer helt fint det, må bare justeres inn litt mere nøye...

 

 

enkelt å greit fordi, da mister du muligheten til å justere fader.

og det er kun en gain kontroll på denne forsterkeren.

 

i tilegg halveres jo spenningen inn på forsterkeren. forsterkeren må da jobbe mer for å oppnå samme ut-effekt.og har man en spiller med lav utgangs-spenning så er jo ikke dette å anbefalle.

 

derfor mener jeg det er MYE bedre å bare kjøpe seg en ekstra signalkabel.

hvis man har utganger nok på spilleren selvfølgelig.

 

men y-ledd fungerer jo. det er ikke det. har brukt det selv også jeg.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tilegg halveres jo spenningen inn på forsterkeren. forsterkeren må da jobbe mer for å oppnå samme ut-effekt.og har man en spiller med lav utgangs-spenning så er jo ikke dette å anbefalle.

 

derfor mener jeg det er MYE bedre å bare kjøpe seg en ekstra signalkabel.

hvis man har utganger nok på spilleren selvfølgelig.

 

men y-ledd fungerer jo. det er ikke det. har brukt det selv også jeg.

Du halverer IKKE spenninsignalet inn på forsterkeren ved å bruke y-led. Du Får ikke nevneverdig dårligere lyd heller, blir muligens et lite tap, men trur aldri du kommer til å merke forskjell sånn sett.

 

Eneste minuset er, som du har sagt, man får ikke justere ting fra spilleren. Er også greit å kunne justere fader, delefrekvens og fase om du har mulighet til det på spilleren :)

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår