Gå til innhold

How To - Stille toe/spissing

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

I min ferdstid på bilforumet har jeg merket at spørsmål om hjulvinkler etter senking er et gjentakende tema. Også for meg var dette eit problem som jeg nå har kommet til bunns i takket være gammel teknikk. Jeg snakker her om manuell justering av toe vinkel.

 

Bakgrunn

Ved visning hos biltilsynet etter senking skal det foreligge utskrift fra hjulstillingskontroll og en slik kontroll koster rundt 1000 kr. Ulempene med dette er at fjærene sig og mye av dette siget skjer den første tiden etter at de blir tatt i bruk.

Siget fører til at aksellengen på fremakselen blir forlenget når bærearmene peiker på skrått nedover sett innenfra og ut, og forkortet dersom bærearmene peiker oppover. Dette hender meden lengden på styrestag forblir uendret og dette endrer hjulvinklene hvor det mest kritiske er toe vinkelen. Derfor er det kurrant å etterjustere hjulvinkler etter noen måneder/et års tid. Når det da i tillegg er kun toe som kan justeres på Vectra A er det meget unødvendigt å betale 1000 krone for å få dette gjort på verksted derfor er denne guiden egnet til å både spare deg penger, la deg prøve deg fram med forskjellige hjulvinkler og for å kontrollere at verkstedet har justert riktig (noe de ikke nødvendigvis alltid får til!) Den kan også brukes på andre modeller, men helst kun dersom man veit at caster og camber ikke har ufornuftige vinkler.

 

Utstyr

Det du trenger er ein stål-U. Dessverre har jeg ikke et godt bilde av den aleine nå, men dette skal komme senere. De som vil ta seg en tur til Sykkylven skal få låne min. I tillegg trenger man et målband, skrivesaker, en flat garasje og det kan være greit å ha en kalkulator med sin/cos/tan dersom man vil rekne mellom vinkler og lengder.

 

Fremgangsmåte

Prinsippet går ut på å måle avstand til mellom punkt fremme på hjulet og punkt bake på hjulet for så å finne differansen mellom avstandene. Dette gir hvor mye hjulene spisser inn eller ut.

Det første man gjør er å måle diameteren mellom punktene man vil måle mellom. Noter verdien og del den på to for å få radius. Det trenger man for dersom man vil rekne om fra avstand til vinkel i tilleg til at man trenger det i arbeidet med å rekne ut hvor mange grader man må justere på styrekulene for å få ønsket spissing.

509517697_4620b6e14f.jpg?v=0

Deretter skyver man U-en under bilen foran hjula og bikker den så den står beint opp. Det kan være greit å ha hjelp til dette så man ikkje riper opp bilen eller felger på motsatt side. Deretter måler man avstander fra fremre punkt og U på venstre og høyre side, så drar man ut at U-en og skyver den inn att bak hjula og måler mellom bakre punkt og U på venstre og høyre side. Noter resultatene og rekn ut differansen.

509517705_a3009cd4b9.jpg?v=0

 

509517693_6868d3e0d0.jpg?v=0

 

Pålitelighet

Når dere nå skjønner hvordan dette fungerer kan jeg greie ut om teknikkens presisjon. En ting som er viktig med dette er å måle mot felgen og ikke dekket fordi det er sansynlighet for ujamnheter i dekket. En annen ting er at felgene ikkje må være skjeive. Jeg målte ved en radius på 265 mm og fant da at et minutt (60 dels grad) utgjor 0,077mm. Ut fra opplysninger fra Opel skal toe være fra 0' til +25'. Viss jeg da siktet på 12,5' kunne jeg bomme med 12,5*0,077mm = 1mm før jeg kom utenfor fabrikk område, ergo teknikken er pålitelig.

 

Her er bilde av mine mellomrekninger. Merk at noen verdier er feilskrivne sånn som 12/60 del som skal være 1/60 og at x for avvik ved eit minutt og x på teikning ikke er samme x.

509517717_38c7f63c19.jpg?v=0

 

Justering

Mål så ut hvor langt det er fra hjulsenter til styrekule parallellt med kjøreretning. Jeg målte dette til 140.

Ta differansen mellom fremme og bak mot U og del denne på to. Dette må gjøres fordi feilvinkel gir et utslag både fremme og bak. Ta så denne halve og legg til/trekk fra den differansen du ønsker, del resultatet med radius av måleområdet og gang med avstand til styrekule. Mitt tillfelle var at jeg hadde 5mm mer bak og jeg ville ha 0mm så jeg måtte korte inn med: (5mm/2)/265*140=1,3mm.

Mål så gjengestigning på styrekulens justering. Jeg målte denne til 2,5 mm per runde og i tilleg gir den dobbelt utslag fordi den har vanlige gjenger i ene enden og links i andre. Utslag ved justering er da altså 5 mm per runde. Jeg måtte da justere totalt 1,3mm/(5mm/runde)=ca 1/4 runde (inn). Fordel dette på begge styrekuler for å ikke påvirke rattets senterposisjon.

 

For å justere styrekule løyses de to låseskuene og gjenget akseltapp i mellom stag og kule justeres. Pass på å ikke vri kulen så mansjett blir skadet.

509517691_276fd6ca14.jpg?v=0

Ta så et nytt mål for å sjekke at du har justert riktig vei. Køyr en tur og ta et kontrollmål også etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utrekningene jeg gjorde først som er brukt i denne guiden ble gjort mot dekket og ikke felgkant, derfor er radius noe høyere enn man vil få ved målinger mot felg.

 

Når det gjeld toe verdi fikk jeg opplyst fra et verksted (Grebstad Bil) at opprinnelige verdier var de du oppgir, men at disse ble endret fordi det sleit for mye på inneren av dekkene. Jeg ringte derfor til Opel (Rørhus Oscar) som bekreftet at verdiene var fra 0 til 25'

Men mine erfaringer er at for positiv verdi førte til meget uventet oppførsel på styring så jeg prøvde å stille mellom 0' og 2' og er mer fornøyd med det.

 

Jeg reknet at 1' utgjør 0,79mm. Dette var gjort ved 265mm radius. I dine bøker vil 10' utgjøre 1mm. Jeg går ut fra at dette refererer til et målepunkt med veldig lav radius.

 

 

Jeg håper at andre kan opplyse om hvilke vinkler/mål de er fornøyd med og hvilke de ikke er fornøyd med. Dersom de oppgir verdier som mm må radius oppføres samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

De fleste Opel FWD skal ha 0 +/- 1 grad og det fungerer helt greit i de fleste tilfeller. Men ved litt aktiv kjøring og bla. hard oppbremsing før svinger "gir" forstillinga seg en del både i foringer og oppheng og en ganske heftig toe out forekommer og bilen blir veldig ustabil. Polyforinger og hjelpestag under motvirker dette. Et annet alternativ er å justere et par grader toe in. Bakdelen er at da er stabiliteten dårligere ved aks.

 

Et par grader påvirker ikke dekkslitasjen nevneverdig. Da er camber mer kritisk.

 

Det beste er selvfølgelig justerbare topplager. Da kan man kompensere med mer negativ camber for å utligne mer "spissing".

På løpsbiler blir dette gjort.

 

Disse forandringene påvirker også selvopprettingen og skulle vært kompensert med mer caster. Og da er vi i gang... :)

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når du skriver hjelpestag under, mener du da tykkere krengningstag? Eller finnes det andre goodies for å stive opp?

 

Takk for innspillet forresten. Som tidligere nevnt har jeg bedt om innspill på verdier folk her har gode erfaringer med så en utgreiing som dette setter jeg pris på og håper andre også kan dra nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En enklere måte å juster spissingen er ved hjelp av en kirstang.

 

Du bare bøyer den i begge ender og tar mål fremme og bak på felgen, disse skal være like for å få 0 i toe.

Husk at bilen må stå på hjulene for at dette skal bli riktig.

 

Har gjort dette selv og det var stor differanse fra slik det var tidligere.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

1430 kroner for full 4-hjulskontroll, når det kun er spoissing som er justerbart er vel litt dumt, de aller fleste verksteder har en spissingsstav de justerer med, og gir vel så godt resultat som mange 4-hjulskontroll apparater når det gjelder spissing.

Spissing skal forresten justeres etter felgkantmål på orgninalfleger når den er oppgitt i mm.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen verksteder med respekt for seg selv bruker spissingstav lenger. Dette er for unøyaktig. De bruker laser nå (til og med bilmekken ved vår videregående bruker laser i dag). Hvis ikke spissing gjøres sikkelig får du en ustabil bil, ekstra dekkslitasje(kostnader) og ekstra belasting på styreledd, stag og tannstang. 1450kr er en grei pris og verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår