Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Reodor F

Kan motorer kalles vakre?

Rate this topic

Recommended Posts

Dessuten synes jeg at veiva sitter offset i forhold til midten av motoren, men det er kanskje bare fata morgana?

 

Litt spesiell konstruksjon. Det er en balanseaksel på denne motoren for å minske vibrasjoner. På Ford V6 slipper man den, og da sitter vannpumpa på venstre side i stedet.

 

Er på utkikk etter komplett trimmet motor hvis noen vet om dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Litt spesiell konstruksjon. Det er en balanseaksel på denne motoren for å minske vibrasjoner. På Ford V6 slipper man den, og da sitter vannpumpa på venstre side i stedet.

 

Er på utkikk etter komplett trimmet motor hvis noen vet om dette?

 

Da er det balanseakselen som har det store reimhjulet da? Men hva skuler seg bak den øverste akselen? Er det bare en blindaksel for kjølevifta? Den avbildede motoren er vel ekstra spesiell, eller har de 1 eksosport pr sylinder? Mente de kun hadde ett utblås pr side.

 

Slike motorer vokser vel ikke på trær. Selv er jeg på jakt etter en komplett og standard 1600 boksermotor fra VW med doble innsugsporter. Det synes jeg liksom at er alle motorers mor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da er det balanseakselen som har det store reimhjulet da? Men hva skuler seg bak den øverste akselen? Er det bare en blindaksel for kjølevifta? Den avbildede motoren er vel ekstra spesiell, eller har de 1 eksosport pr sylinder? Mente de kun hadde ett utblås pr side.

 

Slike motorer vokser vel ikke på trær. Selv er jeg på jakt etter en komplett og standard 1600 boksermotor fra VW med doble innsugsporter. Det synes jeg liksom at er alle motorers mor.

Selve Ford V4 motoren er ikke all verden spesiell, men med de trimdelen fra Saab er den litt mer sjelden. Org. er det 70 hk, men med lett trimming kan man få 145 hk. Akkurat passe i en bil som min. Veier 970 kg.

Det er verken kjede eller reim på denne, men tannhjul. Sitter bak det sølvgrå dekslet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tannhjul er ganske vanlig på motorer med lavtliggende kam, men kanskje ikke fullt så vanlig på V-motorer. Selv om min lille MTU V10'er har tannhjuldrift av samtlige aggregater på motoren, herunder dynamo og vannpumpe.

 

Leopardmotor_HA4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da er det balanseakselen som har det store reimhjulet da? Men hva skuler seg bak den øverste akselen? Er det bare en blindaksel for kjølevifta? Den avbildede motoren er vel ekstra spesiell, eller har de 1 eksosport pr sylinder? Mente de kun hadde ett utblås pr side.

 

Slike motorer vokser vel ikke på trær. Selv er jeg på jakt etter en komplett og standard 1600 boksermotor fra VW med doble innsugsporter. Det synes jeg liksom at er alle motorers mor.

 

Kan det være at veivakselen ikke stikker ut i det hele tatt på den siden(kun på girkassesiden),men at det er tannhjul innenfor deksel som driver balanseaksel (og kam)som igjen driver vannpumpa og noe som ser ut som blindaksel for kjølevifte.. i såfall litt spesielt. :) men kul motor da!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.