Gå til innhold

Kan motorer kalles vakre?

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Jøss! En herlig motor, selv om den derre alugreia foran forkludra det estetiske noe. Men hvor stikker veiva ut? Og hva er den akselen som stikker ut over det store blå reimhjulet?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dessuten synes jeg at veiva sitter offset i forhold til midten av motoren, men det er kanskje bare fata morgana?

 

Litt spesiell konstruksjon. Det er en balanseaksel på denne motoren for å minske vibrasjoner. På Ford V6 slipper man den, og da sitter vannpumpa på venstre side i stedet.

 

Er på utkikk etter komplett trimmet motor hvis noen vet om dette?

Diverse biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesiell konstruksjon. Det er en balanseaksel på denne motoren for å minske vibrasjoner. På Ford V6 slipper man den, og da sitter vannpumpa på venstre side i stedet.

 

Er på utkikk etter komplett trimmet motor hvis noen vet om dette?

 

Da er det balanseakselen som har det store reimhjulet da? Men hva skuler seg bak den øverste akselen? Er det bare en blindaksel for kjølevifta? Den avbildede motoren er vel ekstra spesiell, eller har de 1 eksosport pr sylinder? Mente de kun hadde ett utblås pr side.

 

Slike motorer vokser vel ikke på trær. Selv er jeg på jakt etter en komplett og standard 1600 boksermotor fra VW med doble innsugsporter. Det synes jeg liksom at er alle motorers mor.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det balanseakselen som har det store reimhjulet da? Men hva skuler seg bak den øverste akselen? Er det bare en blindaksel for kjølevifta? Den avbildede motoren er vel ekstra spesiell, eller har de 1 eksosport pr sylinder? Mente de kun hadde ett utblås pr side.

 

Slike motorer vokser vel ikke på trær. Selv er jeg på jakt etter en komplett og standard 1600 boksermotor fra VW med doble innsugsporter. Det synes jeg liksom at er alle motorers mor.

Selve Ford V4 motoren er ikke all verden spesiell, men med de trimdelen fra Saab er den litt mer sjelden. Org. er det 70 hk, men med lett trimming kan man få 145 hk. Akkurat passe i en bil som min. Veier 970 kg.

Det er verken kjede eller reim på denne, men tannhjul. Sitter bak det sølvgrå dekslet.

Diverse biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannhjul er ganske vanlig på motorer med lavtliggende kam, men kanskje ikke fullt så vanlig på V-motorer. Selv om min lille MTU V10'er har tannhjuldrift av samtlige aggregater på motoren, herunder dynamo og vannpumpe.

 

Leopardmotor_HA4.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det balanseakselen som har det store reimhjulet da? Men hva skuler seg bak den øverste akselen? Er det bare en blindaksel for kjølevifta? Den avbildede motoren er vel ekstra spesiell, eller har de 1 eksosport pr sylinder? Mente de kun hadde ett utblås pr side.

 

Slike motorer vokser vel ikke på trær. Selv er jeg på jakt etter en komplett og standard 1600 boksermotor fra VW med doble innsugsporter. Det synes jeg liksom at er alle motorers mor.

 

Kan det være at veivakselen ikke stikker ut i det hele tatt på den siden(kun på girkassesiden),men at det er tannhjul innenfor deksel som driver balanseaksel (og kam)som igjen driver vannpumpa og noe som ser ut som blindaksel for kjølevifte.. i såfall litt spesielt. :) men kul motor da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår