Gå til innhold

vinterkjelke

Ranger emnet


classic

Anbefalte innlegg

har sånn halvveis handla 245 som vinterbil.

så er det sånn at jeg har ett sett med 13" dekk med god pigg liggendes på opelfelger.

står 15" turbofelger på 245'n nå, men et sted langt bak i hodet mener jeg å huske at det fulgte med ett sett felger til.

(var med å kjøpte den med/til en kompis for ca et år sia.)

 

tror det var 14" vanlige volvo-felger.

HÅPER det var 13", men tror det er 14"

 

noen som kan bekrefte avkrefte at standard 240 felger er 14"?

 

i tilfelle går det vel dårlig med 13" hjul?

passer ikke engang 13" alufelger på 240?

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert at du får på en 13" felg på en 240. Mulig at bremseskivene blir for store. Jeg skulle selge en 740 en gang, og den hadde 15" alu felger jeg gjerne ville beholde, men når jeg satte på de gamle 14" felgene, så passa det litt dårlig gitt:(

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vinterkjelke? Volvo 240 serien er faktisk en knallbra vinterbil. Tar seg godt frem, er artig å kjøre siden det er RWD.

Et lite tips er å ikke spole ut all piggen ;)

 

Ang felgdimensjon så har du vell fått svaret ser jeg på at det er 14" stål som er standarden. Standard dim er også da 175/70? 14 om jeg ikke tar helt feil.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel å sveise sperre, eller sette inn en diffbrems. Hvis ikke er RWD fort Random wheel drive. Den vil ved hjulspinn spinne på det bakhjulet som har dårligst friksjon. Det hjelper sinnsykt mye når den trekker på begge hjulene. Vanvittig stor forskjell. Dessuten slipper man at mange kjedlige situasjoner oppstår. La oss si at du skal sladde litt, men så slipper den bare på det ene hjulet, og ræva kommer ikke. Det finnes ikke noe mer kjedelig. Skaff dere diffbrems, eller sveis en sperre!

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarte å få pruta med meg et sett 175/80-14 m+s piggfritt på "nydelige" alu, så det problemet er heldigvis løst :D

 

skulle nesten ha hatt pigg da men...

har nå gode erfaringer med piggfritt på Ascona'n.

 

har ingen planer om å kjøre ihjæl bilen heller nei, men skal klare å ha det morro for det!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Det er en fordel å sveise sperre...

veldig stor fordel om man liker at ene bakhjulet lugger/hopper i brå svinger, og slites ut unødvendig fort ja.

sånn jallamekk duger fint på en jordebil/bilcrossbil, men egner seg fint lite ellers.

sveisa diff skal jeg ikke ha på noen bil jeg skal kjøre på veien med!

bor jo tross alt i oslo hvor det er bart mange steder igjennom hele vintern.

 

Originally posted by btl

Hvis ikke er RWD fort Random wheel drive. Den vil ved hjulspinn spinne på det bakhjulet som har dårligst friksjon. Det hjelper sinnsykt mye når den trekker på begge hjulene. Vanvittig stor forskjell. Dessuten slipper man at mange kjedlige situasjoner oppstår. La oss si at du skal sladde litt, men så slipper den bare på det ene hjulet, og ræva kommer ikke. Det finnes ikke noe mer kjedelig. Skaff dere diffbrems, eller sveis en sperre!

 

hvis du ikke klarer å få sleng på rævva på en gammal 240 uten diffbrems, så trår du inn clutchen,

gir gass og prøver igjen!

har kjørt rwd igjennom mange vintre, alle uten diffbrems.

har aldri hatt noen problemer med å få rumpa på gli for å si det sånn!

framkomlighet er noe annet.

men jeg har to sandsekker og en eske kjettinger fra i fjor, så det går nok bra der og :D

 

 

 

edit: ikke meninga å tråkke noen esab-diff tilhengere på tærne her, men det er nok ikke noe for meg!

 

btl: bytter gjerne mot din xr4x4i. det må være knall vinterbil :D

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor, er det en helvetes bratt bakke opp til veien, og den er selvsagt nedprioritert6 av kommunen, så den måkes ikke før sånn i 9 tiden... kjørte nesten hele fjor vinter med esab-sperre og rallypigg til jobben, ellers var det ikke sjangs:(

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diffsperre eller "sperre" blir brukt litt missvisende.

en sperre låser jo egetlig 100%, sveisa diff eller såkalt esab-diff sperrer 100% :D

ellers finnes det jo luftstyrte/hydlaulikkstyrte differ som kan låses 100% (mest brukt innen offroad og nyttekjøretøy (og på audi?))

men det du vil ja er en diffbrems. (kalles ofte sperre dette også)

da kan du jo ta i fra en eller annen 240 som kom med sperre orginalt.

finnes bla både lamell, viskose, og torsen (f.eks quaiffe atb) diffbremser.

 

tipper det er lamell tyen du finner fra fabrikk på en 240 med diffbrems. denne er også billigst!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her f.eks, dette fant jeg på http://www.nmk.no sine salgs sider:

 

Fra: Ole Andreas Andersen - ole-aand@online.no

Telefon 90841774 og 66 99 23 32

Bosted (for evt. henting): Akershus

Sendt: 22.52 - 18/9

 

2,5" Simons sportsEksosannlegg Nytt i eske til Volvo 240/244.Pris 1500 kr.+++++++

Lammel Spærreaksel Volvo 240/244 pris 2000 kr.

tlf 908 41774. v/Ole.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår