Gå til innhold

Hvem har best firehjulstrekk?

Ranger emnet


Torstein Skjelseth

Hvem har best firehjulstrekk?  

74 stemmer

  1. 1. Hvem har best firehjulstrekk?

    • Subaru
      18
    • Audi
      48
    • BMW
      8


Anbefalte innlegg

Uansett har ingen av dem lavgir og mulighetene for å sperre differensialer er vel begrensede.

 

 

Legazy (og muligens Impresa) Stv. har lavgir serie, og som jeg har hørt og ment fungerer AWD systemet som "sperre"... det drar i allefall som pokker!! Angrer ikke på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min stemme går til Audi, nærmere bestemt systemet med TorSen senterdiff, av den enkle grunn at den deler momentet trinnløst mellom for og bakaksel uavhengig av hvor mye moment motoren yter.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legazy (og muligens Impresa) Stv. har lavgir serie, og som jeg har hørt og ment fungerer AWD systemet som "sperre"... det drar i allefall som pokker!! Angrer ikke på kjøpet.

 

Nei, dæven har den lavgirserie? Det må jeg si imponerer meg litt. Faktisk nok til at jeg vil la min stemme gå til Subaru. Selv om løpet er jevnt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spør jeg hvorfor er den så "dum"??

 

Slik jeg har forstått 4hjulstrekken til Subaru, har den en ""viskose-kobling"" dvs. ett veskefylt-system som kobler inn ved tap av feste. Så nei, ikke permanet 4hjulstrekk, men trekk der det trengs... Håper noen med peil kommer og retter opp evt det jeg har tatt feil av....

 

med "dum" mente jeg jo bare at den ikke hadde masse sensorer i hue å rævva som quattro har, altså at den ikke tenker, ikke at den er dårlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spør jeg hvorfor er den så "dum"??

 

Slik jeg har forstått 4hjulstrekken til Subaru, har den en ""viskose-kobling"" dvs. ett veskefylt-system som kobler inn ved tap av feste. Så nei, ikke permanet 4hjulstrekk, men trekk der det trengs... Håper noen med peil kommer og retter opp evt det jeg har tatt feil av....

 

Uten at jeg er sikker på hva slags 4wd-system Subaru har så er jeg ganske sikker på at du tar feil her.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med "dum" mente jeg jo bare at den ikke hadde masse sensorer i hue å rævva som quattro har, altså at den ikke tenker, ikke at den er dårlig! :)

 

Hvilke sensorer har Audi egentlig? Som ikke Subaru har. Torsen-systemet som Audi bruker er slik jeg har forstått det i utgangspunktet et mekanisk system som ikke er avhengig av signaler herfra og derfra for å koble inn. Det er innkoblet hele tiden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sensorer har Audi egentlig? Som ikke Subaru har. Torsen-systemet som Audi bruker er slik jeg har forstått det i utgangspunktet et mekanisk system som ikke er avhengig av signaler herfra og derfra for å koble inn. Det er innkoblet hele tiden.

 

 

På min tidliger 89 mod mod coupè quattro var det dette viskose

systemet.

Kan ikke huske at det skulle være noe særlig med sensorer der nei.

Men det er jo ikke koblet inn hele tiden. Etter som jeg har forstått systemet er det ett alà clutch/automat kasse system.

Plater som går i veske og glir i hverandre når hjulet får en viss annen holdning enn de andre.

Det blir jo som en fullt flytende diff sperre i en bakaksel.

Kom gjerne å arrester meg dere som er helt inn i dette.

Jeg higer etter visdom. ( Det blir nemlig fort borte igjen ):roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tidliger 89 mod mod coupè quattro var det dette viskose

systemet.

Kan ikke huske at det skulle være noe særlig med sensorer der nei.

Men det er jo ikke koblet inn hele tiden. Etter som jeg har forstått systemet er det ett alà clutch/automat kasse system.

Plater som går i veske og glir i hverandre når hjulet får en viss annen holdning enn de andre.

Det blir jo som en fullt flytende diff sperre i en bakaksel.

Kom gjerne å arrester meg dere som er helt inn i dette.

Jeg higer etter visdom. ( Det blir nemlig fort borte igjen ):roll:

 

Trodde ikke Audi noensinne har brukt viskosediff på sine modeller med langsplassert motor, men det kan jo tenkes at du har rett. Audi har alltid skrytt av sitt kontinuerlige awd-system (selv om dette har utviklet seg opp gjennom årene) og viskose er ikke kontinuerlig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sensorer har Audi egentlig? Som ikke Subaru har. Torsen-systemet som Audi bruker er slik jeg har forstått det i utgangspunktet et mekanisk system som ikke er avhengig av signaler herfra og derfra for å koble inn. Det er innkoblet hele tiden.

 

Haha off, som sagt har jeg ikke peil på detta, men jeg så en reklame på TV om "Audi Quattro intelligent 4hjulstrekk med sensor på hvert hjul blabla..." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

audi sitt quattro-system har det i allefall vært 3 varianter av, så vidt jeg vet. eneste audi og sladding jeg har prøvd er en -01 a4 1,8tq, trimma, den var litt lei, følte aldri at jeg fikk taket på den, syntes bakhjula kobla litt inn i hytt og gevær. enda værre var en s6 en kompis av meg hadde, den var helt jævlig, det var framtungt og understyrt, og du visst aldri når bakhjula dro til.

 

syntes også sub outback var lite sladdevennlig, men det tror jeg var mye pga liten motor.

politiet her oppe hadde en sånn med mer motor, og den sladda finfint....

møtte den ofte oppi vipveien (hoppbakken/bakkeløptraseen) sidelengs, så det var bare å hilse og smile når jeg kom like breit med pizzabilen. en utrolig undervurdert bil, toyota corolla stv 4wd fra -00/-02, utrolig fin balanse på den bilen, men med det drivverket var det ikke rart, så ut som en forenkla og litt pinglete versjon av hva som satt på corolla wrc i sin tid. lange bærearmer på bakakslingen og greier.

 

skulle hatt litt mer enn 120 hk, har sett at det finns turbosats til den. fin sleeper....

 

suzuki gr.vitara (gamle) er dritlei, bare å glemme! nyere er mye bedre, men få biler av suv-typen er fine å sladde med. eneste er vel porsche cayenne, men den blir så dyr at man tør vel ikke helt....

 

xc 70/xc 90 er like kjipe som audi, eneste må vel være r'en, men den har jeg til gode å prøve på snø.

 

har lyst til å prøve en eldre quattro med litt guffe å se hva det er.

 

en kompis her oppe har en celica gt4 st205, trimma, den er lekebil. har bare sett den i aksjon, men den ser ut som om den oppfører seg skikkelig!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår