Gå til innhold

Kjente feil på Xantia?


Frakk2000

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Skal selge en bil for en bekjent, og i den forbindelse så lurer jeg på om det er mange kjente feil på biler fra 1991 - 1995?

 

Det er snakk om en Xantia 1.8i.

Er det noe jeg bør være obs på når jeg skal shine den før salg? Ting som kan være defekte, men enkelt å fikse tenkte jeg?

 

Noen som vet hva som kan gjøres med de utrolig dårlige baklyktene f.eks?

 

Og er det vanlig at clutchen tar sykt langt ute? Eller er dette bare tegn på en veldig slitt clutch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Clutchen er nok gåen, hvis ikke det er noen selvjustering som har hengt seg opp.

Har vært borti det på jobben før.

Har hørt no snakk om at det er ofte noen problemer med speedometeret på disse bilene.

Baklyktene er av plast, og jeg vil våge å påstå at de MÅ byttes.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Jeg trodde du skulle kjøpe deg Xantia - leste ikke tråden din godt nok - men her er hva jeg skrev...

 

 

Jeg kjøpte meg en Xantia bruksbil (94 1.8i) som jeg har kjørt 15.000 km med helt uten noen problemer. Det er dyrt å fikse hydaulikken på dem sier folk, knotete å skru om man skal gjøre det selv, og registerreim er vist heller ikke lett å skifte.

 

Er bilen i bra stand, så får du MASSE bil for lite penger og jeg kommer til å kjøpe meg en nyere Xantia til å ha til hverdagsbil når den som jeg har skal kastes.

 

Baklyktene blir ofte hvite og stygge pga at plasten reagerer med såpa i bilvaskemaskiner - de kan man spraye med klarlakk og de blir nesten som nye etter dette.

 

Rust er det lite av siden bilen er galvanisert, men selve bakakslingen er vist utsatt for rust - og da skrever de med bakhjulene.

 

Xantian min er den billigste utgaven uten utstyr, - nesten ikke luft i hjulene en gang, - og jeg betalte neste ingen ting for den så billigere bilhold tror jeg ikke jeg har hatt (og jeg har hatt mange biler).

 

Det er forhjulstrekk på dem, og brekket er på framhjulene så ikke regn med å kunne ta brekksladder til vinteren...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående clutchen din så har den ikke selvjustering. Men den kan justeres manuelt. Baklyktene kan du "smøre" med silikon så ser de bra ut en stund i hvertfall. Men hvis resultatet skal vare så burde de nok skiftes. Og angående at det er vanskelig å skifte reg.reim på en 1,8i 8 ventiler, så er det ikke det. Ikke på de jeg har skifta på i hvertfall. Xantia er en relativt holdbar og populær bil. Man kan få mye for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår