Gå til innhold

Skyldspørsmål

Ranger emnet


Ultronic

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde et uhell i går. Kom ut fra parkeringsplass, svingte til høyre på enveiskjørt vei og i rett i bakhjulet på en stor pickup som kjørte. Sikten til høyre var hindret på grunn av en stor varebil som sto parkert helt ytterst på parkingsplassen. Siden veien er enveiskjørt er jeg ikke vant til at det kommer biler fra høyre her uansett. Så jeg kjører litt ut mens jeg ser til venstre om det kommer biler. Da jeg snur hodet ser jeg rett i en pickup og like etter på smeller det. Traff altså felgen på pickupen. Selv har jeg fått skader på støtfangeren.

Jeg klarte ikke helt å tenke klart når det skjedde, og jeg ga navn og telefonnummer til den sinte mannen i pickupen. Han skulle få sjekket skaden og ringe meg. Han ringte meg litt senere, og sa at ny felg var bestilt og dette ville komme på 5500,-

Siden jeg ikke ønsket bonustap sa jeg at jeg heller ville betale han. Så han skulle ta kontakt med meg når han fikk felgen. Men så begynte jeg å tenke. Er dette virkelig min skyld? Veien er da enveiskjørt... Så jeg ringer han senere på kvelden. Han ble ganske hissig i telefon, men vi avtales å møtes på skadestedet, slik at jeg kunne vise han skiltene som viser at veien er enveiskjørt. Vi ble ikke enig om hvem som har skylden. For det første nekter han for å ha kjørt ulovlig mot kjøreretningen. For det andre påstår han plutselig at han sto i ro (?) når jeg kjørte i han.

En annen ting er om denne veien er enveiskjørt. Han hadde med seg en annen, som mener at skiltet kun er et opplysningsskilt, og ikke sier noe om at veien er enveiskjørt. Men alle jeg har snakket med som bor i området, inkludert en kjørelærer sier at denne veien er enveiskjørt.

Uansett, vi fylte ut hver vår skademelding. Jeg skrev ikke under på hans, og han skrev ikke under på min, da vi er uenig i hvordan dette skjedde. Men en ting er helt sikkert og det er at kjøretøyet hans var i bevegelse da jeg traff han. Vet ikke om det har noen betydning. Han kommer nok til å skrive i skademeldingen at han sto i ro. Bør jeg få tak i noen vitner?

Jeg så nemlig ei som bruker å handle der jeg jobber, jeg er ganske sikker på at hun så hva som skjedde.

Hvem tror dere får skylden? Jeg fordi jeg har vikeplikt ut fra parkeringsplass, eller han, fordi han kjørte mot kjøreretningen? Eller vil det bli delt skyld kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Problemet er jo at jeg ikke vet hva han skriver i skademeldingen sin. Kompisen han hadde meg seg, sa at han bare skulle sette krys for at han sto i ro... Så jeg, en fattig ung gutt med stort lån og ingen opptjent bonus skal få skylda. Dersom jeg får skylda kan jeg bare selge bilen. Har ikke råd til bonustap.... :(

Så er det jo litt usikkerhet rundt denne veien også. Det står da oppmerket med piler hvordan vei man skal kjøre. Og alle sier jo at veien er enveiskjørt. Men dette var altså både han som kjørte pickupen, og kompisen hans uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken kan bli litt lei, siden du kom fra parkeringsplass og selv om han overtrådte innkjørings forbudt skiltet, så har du fremdeles vikeplikt både for høyre og for trafikanter i veien du svinger/kjører ut i.

Du får prøve å finne noen i trafikketaten som kan svare på dette :)

 

Lykke til.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bare å betale fyren, hvis du ikke har råd til bonustapet du EVENTUELT får..

Så er det vel bedre å betale idioten 5500,- og tenke på det som en kjedelig "bot", istedet for å måtte selge bilen sin som du sier du er nødt til om du får tap i bonusen..

 

Sånn ville jeg tenkt hvertfall..

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår