Gå til innhold

Får ikke vridd på nøkkelen


EndrePendre

Anbefalte innlegg

Ja, min '88 190 står nå uten at det er mulig å få start på den. Ikke fordi det er noe galt med det tekniske, men fordi det ikke er mulig å vri på nøkkelen. Dette skyldes vel rattlåsen, etter hva jeg har forstått.

 

Dette problemet har vært tilstede før i mindre grad. Et par ganger har jeg måttet fikle en stund og vridd på rattet (de centimeterne man får vridd på det når rattlåsen er på), til slutt har det gått. Men nå har jeg prøvd ALT, røske i rattet, trykke inn nøkkelen, osv osv.

 

Så da lurer jeg på om noen kjenner til dette problemet, og vet hvordan man evt. kan fikse det selv (jeg har ikke peil på mekking av bil). Og om dette vil være tidkrevende dersom jeg må få det gjort på et verksted. Det vil være surt å måtte punge ut tusenlapper for en slik bagatell.

 

Svar mottas med stor takk.

 

PS: Hvis noen i nærheten av Horten kan komme og fikse dette for en fornuftig pris er det bare å synge ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med en 190 jeg hadde, verksted skulle ha mye for å fikse det, jeg brukte en drill, hammer, mye bannskap og ei kappskive for å få den ut ;):knock:

Og fant en brukbar tenningslås\rattstamme fra skroten, med nøkkel som funka ;)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet, tok av den ytterste ringen, fikk ned den "nipplen" som hadde låst seg og da var tenningslåsen som ny :D

Hvilken ring? Kunne du tenke deg å forklare litt nøyere? Mekking av bil er som sagt ikke min sterke side, så jeg trenger ting litt inn med teskje (men jeg er da såpass "handy" at jeg ikke er helt hjelpeløs).

 

Hvis dette er en mulig enkel løsning som jeg kan klare er det svært interresant. ;)

 

Takk for alle svar foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av rattet. Ut med instrumenthuset. ned med underste delen av dasjbordet. ta av pynterigen rundt sylinder.

 

Så skrur du av klemma på rattlåsen, og så bruker du makt/verktøy til å få rattlåsen ut fra rattstammen.

 

Da har du muligheten til å starte bilen med en skrutrekker når du får av brytern fra rattlåsen når den er løs. (evnt om du får skrudd den av når den er montert, men den må jo ut uansett. 3 stk sporskruer.)

 

Så kjøper du ny rattlås, ny låsesylinder og ny deksel somsitter låst rundt sylinder'n. Evnt kjøp ny bryter hvis den er dårlig.

 

Det har hent meg før at jeg ikke fikk vridd rundt nøkkelen. Og da var det kun rattlåsen som hadde ødelagt styrespor til bryter'n.

 

skru ut og du vil finne løsning! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår