Gå til innhold

OndSofa uten lappen(!) aka OndSofa vs Politiet

Ranger emnet


OndSofa

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man har vel plikt til å se seg for bakfra og, hvis man skal av en forkjørsvei eller kjøre forbi noen? Det å gjøre slik fører av bil B har gjort, er vel også uaktsom kjøring? Jeg ser ikke helt problemet sålenge han ikke blinket i det du hadde begynt å kjøre forbi, det må da vel være hans feil og ikke din, eventuelt delt skyld? Det å ta lappen er jo idiotisk, da skulle de tatt fører av bil Bs lapp og.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med fører av bil B? Det er jo han som ikke har overholdt vikeplikten. Men fører av bil B var sikkert eldre enn deg. Gå til avisen, farten din er ikke det avgjørende her, er det en lang strekke skulle han sett deg i speilet om du kom i 200 km/t, noe du definitivt ikke gjorde, biltype tatt i betraktning

 

Ikke gi deg, jo mer publisitet om saken ,jo bedre

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger alltid hue bakover hvis jeg kjører på en lang, rett strekning med striplete linjer og skal av veien, ja. Bedre føre var enn etter snar :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som hovedregel har man jo vikeplikt til den fila man ønsker å forflytte seg til.

 

hva fortalte midtstripa i veien deg? viste den at det var lov til å kjøre forbi eller var det sperra stripe?

 

fart er "uvesentlig" ettersom ingen har noen konkret måling på hvor fort du kjørte.

 

uansett, ønsker deg lykke til med saken og håper du får tilbake lappen....

alle som har kjørt litt i nord trøndelag vet at det er det desidert jævligste fylket i dette landet å kjøre som yrkessjafør da 90% av trafikantene gjerne ligger under fartsgrensa...

 

igjen. lykke til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å argumentere litt rundt paragraf 3? Jeg kan se et par hull i benyttelsen av paragraf 3, det er greit at en alltid skal være maksimalt aktpågivende og så videre, men i tillegg til det, har vi i første omgang de generelle trafikkreglene som i seg selv burde bety en unyttiggjørelse av paragraf 3 i denne saken, om jeg forstår alt rett? Videre, er det fullstendig umulig å være en perfekt sjåfør. Perfekte sjåfører eksisterer ikke, mennesker er ikke perfekte, så enkelt er det.

 

Dersom sakens fakta er som de er fremstilt her, og det kommer til en dom, er det et justismord.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som nevner §3:

 

§ 3. Anvisninger

 

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

 

Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

 

Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

 

2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

 

3. Denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn.

 

 

Er det jeg som ser på feil sted? Det dere referer til som §3 vil jeg forbinde med §13

 

 

§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

 

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

 

Den paragrafen er egentlig idiotisk, i praksis bryter man denne med en gang man setter bilen i gir...og i teorien kan dermed bli dømt for hva som helst. :(

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

$13 er en grei paragraf egentlig. Problemet er bare det at den misbrukes av en stat som gjør alt for å kriminalisere bilkjøring.

 

Vet om en situasjon hvor $13 ble brukt ved en forbikjøring av en politibil som kjørte 50 i 80sone. Grunnen var at det var stor mulighet for at det var en spesiell grunn til at de kjørte sakte og han ikke hadde vist nok aktsomhet. Det holdt riktignok ikke så han fikk at lappen etter 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,ikke for å være slem, for jeg vet at dette sikkert er sårt. Men fra mitt stå sted så vil jeg si at du faktisk har skylden. Det er du som må forsikre deg om at ingen skal inn på denne parkeringen.

 

Og, personelig så synes jeg du bare skal godta inndragelsen av førerkortet. det vil bare koste deg. Når de ikke har noe konkret å dømme deg for, så bruker de bare vei lovens paragraf 3.

 

Men uannsett, så må du ha lykke til=D

Håper ting ordner seg.

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,ikke for å være slem, for jeg vet at dette sikkert er sårt. Men fra mitt stå sted så vil jeg si at du faktisk har skylden. Det er du som må forsikre deg om at ingen skal inn på denne parkeringen.

 

.

Greit at du mener det, men trafikkreglene sier noe annet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,ikke for å være slem, for jeg vet at dette sikkert er sårt. Men fra mitt stå sted så vil jeg si at du faktisk har skylden.

 

Som sagt over sier trafikkreglene noe annet..

 

Julius: Var ikke flink å se i blindsonen ved avkjørsler tidligere, men gjør det alltid nå etter at jeg har lest om lignende situasjoner på internett.. Der forresten bil B fikk skylden.

 

OndSofa: Hvordan gikk det i avhør?

 

Angående å kjøre i Trøndelag vs andre fylker, så var jeg sjåfør i militæret på Værnes og kjørte en del der, og har inntrykk av at folk kjørte mer i fartsgrensen der enn her i Hordaland.. :/ Er gjerne et landsdekkende problem dette her..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår