Gå til innhold

Kreve tilbake førerkortet etter 3 uker?

Ranger emnet


n0kt

Anbefalte innlegg

Det første.

 

For øvrig et rimelig håpløst prosjekt. Hvis man er tøff nok til å kjøre for fort, så bør man også være tøff nok til å ta konsekvensene. Prøv en annen taktikk, med ydmykhet og anger. Det har jeg mer tro på kan gi deg lavere straff.

 

Men slike hastighetsovertredelser er standard-saker. De går inn i en tabell og finner straffen din.

 

Har sett på saker med lignende hastigheter, og ser at man ved anke av dom får redusert beslagstiden med en måned.

 

Men jeg tenkte det kunne være verdt er forsøk på å ikke godta noenting, siden det er ferietid nå, og de sannsynligvis er underbemannet.

Vet at tingretten tar 5 ukers ferie i disse tider.

 

Det er forøvrig 3 uker siden overtredelsen fant sted idag, og jeg har enda ikke fått noe brev i posten, verken anmeldelse, inkalling til avhør eller beskjed om at saken er oversendt tingretten.

 

Noen som har vært gjennom samme prosess og har erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har sett på saker med lignende hastigheter, og ser at man ved anke av dom får redusert beslagstiden med en måned.

 

Men jeg tenkte det kunne være verdt er forsøk på å ikke godta noenting, siden det er ferietid nå, og de sannsynligvis er underbemannet.

Vet at tingretten tar 5 ukers ferie i disse tider.

 

Det er forøvrig 3 uker siden overtredelsen fant sted idag, og jeg har enda ikke fått noe brev i posten, verken anmeldelse, inkalling til avhør eller beskjed om at saken er oversendt tingretten.

 

Noen som har vært gjennom samme prosess og har erfaringer å komme med?

 

1. får 1 mnd mindre ved å anke er bare tull... hvertfall som hovedregel

 

2. tingretten har ikke 5 ukers ferie, det er rettsferie ja, men det gjelder bare for fristene i sivile saker, straffesaker skal gå som vanlig.

 

3. du får ikke brev av retten når saken din er innkommet, du får stevning når saken er berammet, men du kan ringe til tingretten å høre om saken din er innkommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... En annen bekjent ble tatt for å spinne piruetter på tørr asfalt med en forhjulsdreven Mazda

 

Ingen problem å spinne piruett med 323 da...

Sett bilen i revers, full sving, full gass, ut med clutch.. og voila

 

men tilbake til topicen

Blei selv ferska PGA jeg sladda børna

 

Jeg kjørte bilen til en kamerat, Mazda 323 1,6i (Han satt på)

Når jeg tok den siste sladden på området jeg herja på så hadde jeg onkel blå i speila..

jeg samtykka på at jeg hadde sladdet, og børnet (Det var det de hadde sett og det jeg hadde gjort) og skrev under på det

 

hørte ikke noe på 2 uker.

 

Så fikk jeg et brev i posten om at jeg fikk en bot på 4000 og at førerkortet mitt lå hos posten.

Det jeg la merke til var at det også stod på boten,

... i det han spant og/eller spant piruetter og/eller la bilen ut i sladd og/eller rundet hjørner i høye hastigheter..

 

det som er markert i fet skrift hadde jeg faktisk ikke gjort, og jeg skreiv heller ikke under på at jeg gjorde det. hadde litt lyst å klage, men turte ikke å ta sjansen da jeg synes jeg alt hadde sluppet billig unna.

 

møtte han som tok meg, en hyggelig fyr, slo av en prat og fikk den beskjeden her:

 

"Du veit, hadde det ikke vært for at du oppførte deg eksemplarisk i forhold til situasjonen så hadde du egentlig fått 3 mndr utsettelse og en bot (Nevnte ikke hvor stor bota blei på)"

 

Og folk her sier at man skal nekte for alt mulig ?

 

------

 

Litt tilbake i historia, dere lurer litt på hva som skjedde med kameraten (Han som eide bilen og satt på)

 

Først så fikk han spørsmål om han og hadde sladda og spunnet.

Ja han inrømte det.

Så han fikk bare beskjeden om at så de han gjøre noe ulovlig med bil en gang til så kan du vinke farvell til lappen, også begynte politimannen og snakke om bilen. "Noen store feite felger, toning av rutene og litt senking ville gjort seg"

 

Dette var beskjeden han fikk av bygdas strengeste og mest forhatte purk.

 

------

 

 

Og tilbake til topicen.

er desverre ikke helt sikker, men vist du ikke godtok så kan du krever det tilbake og vist du godtok så må du nok vente.

Klarer du ikke å vente så mas som f***, og har du en god grunn (Feks du må ha bilen til å komme deg på jobb) så bruk det i mot dem, da blir det fortgang..

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samtykket du eller samtykket du ikke i førerkortbeslag da?

 

Samtykket ikke.

 

 

kjas&mas

fikk beskjed av tjenestemannen som stoppet meg at siden jeg ikke samtykket, så kom han til å levere inn en anmeldelse på hendelsen, og jeg kom til å bli kalt inn til avhør i hjembyen min, men har ikke hørt noe om dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk beskjed av tjenestemannen som stoppet meg at siden jeg ikke samtykket, så kom han til å levere inn en anmeldelse på hendelsen, og jeg kom til å bli kalt inn til avhør i hjembyen min, men har ikke hørt noe om dette heller.

 

hos politiet er det vel sikkert tomt i rekkene i juli... men jeg tror ikke de kaller inn til avhør for sånne saker, da har de hvertfall litt tid til overs. Her jeg jobber ser jeg det veldig sjelden. men ta en telefon til den aktuelle tingretten og hør om de har fått saken din. Hvis de ikke har fått den kan du jo i teorien kreve tilbake førerkortet, MEN får du det tilbake nå pga at politiet suser og blir dømt i en rettsak (noe du ganske sikkert blir) mister du det jo igjen og da blir fradagsperioden mindre... Kan jo hende det er lettere å være uten førerkort nå i sommer og ferietid enn til vinteren, kan være kjipt å sykle i februar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha sitt på det tørre, UANSETT, ALLTID. Den eneste det slår tilbake på å er deg som tiltalt, hvis du juger. Det er absolutt ingen ting som gjør et dårligere inntrykk i retten enn en som juger. Å avgi falsk forklaring er til og med straffbart i seg selv etter straffelovens § 163.

 

 

Unnskyld meg, men hvor langt har du kommet i jusstudiene dine?

 

Å avgi falsk forklaring som mistenkt/siktet/tiltalt, er overhodet ikke straffbart. Som fornærmet eller vitne blir saken en ganske annen, men nå må du holde tunga i rett munn (eventuelt rett i munnen, du kan velge selv) dersom du skal bli tatt seriøst her inne.

 

Når det gjelder det resten av det dere diskuterer, mener jeg også at man bør være ærlig. Det har man mest å tjene på. En uforbeholden tilståelse skal tas i betraktning ved straffeutmålingen, jfr Strl § 59 annet ledd, og man kan da få straffen redusert og endret til en annen straffeart (f eks betinget istedenfor ubetinget, bot istedenfor betinget, forelegg istedenfor bot osv). Det er også viktig at man tar vare på alle dokumenter man mottar, og man må gjerne skrive ned hva som har hva skjedd eller hva som har blitt sagt etter at man har snakket med politiet, slik at det er lettere å huske hva som skjedde - det er ikke alltid så lett når saken kommer opp flere måneder seinere.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er att dem ALLTID hører fra seg 1 eller 2 dager før det har gått 3 uker... Men hvis man nekter på stedet har dem ikke lov til å ta fra deg lappen, da må du vente til du hører fra politiadvokaten... Da får man ett fint 3\4 siders brev om paragraf ditt og paragraf datt.. også står det att førerkortet skal leveres ved nærmeste politikontor\lensmannskontor..hvi dem har en sak på deg med konkrete bevis da seff.. :)

jøh!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ferdig med det første året. Begynner på det andre nå i august.

 

Ser nå at at jeg skulle erstattet 'er' med 'kan'... juridiske forbehold... osv...

 

Nei, du skulle aldri ha skrevet noe om det i utgangspunktet, for i det tilfellet du kommenterte var det ikke snakk om vitner eller fornærmede, så det passer ikke engang med "kan" :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være ærlig, når motparten juger så det renner av dem. Bare å lese litt her på forumet det, så finner du fort ut at politiet skriver ting i rapportene som ikke er fysisk mulig. Kan ta et eks, og hvis du ikke tror meg kan jeg sende deg politirapporten. En kollega ble tatt for sk "børning" der han i flg rapporten spant ca 25 m slik at det kom røk fra begge bakhjulene. Ingen greier det med en original Ford Granada 2,3 uten sperre. En annen bekjent ble tatt for å spinne piruetter på tørr asfalt med en forhjulsdreven Mazda 323...

 

Tenker det er best å nekte jeg

 

Men hvis politiet har fellende bevis mot deg, hvorfor legger de ikke frem det før man er i en rettsak? Er det for å belaste rettsystemet mest mulig?

 

Har også en god sak på akkurat det med usaklige beskyldninger fra politiet sine uniformerte. Dette skjedde en klar vinterdag med tørr asfalt. Jeg kjørte da min gamle audi coupe quattro med 136hk. Jeg gir på og tømmer 1 og 2 gir og skrur på fjernlyset. Til min store overaskelse får jeg da se rumpa på en uniformert bil stående i på en buss lomme ca 300 meter fremme. Jeg trykker da inn bremsen bestemt. De hadde da stoppet en annen bil. En politikvinne hopper frem mellom bilene med maglighten og begynner å blinke febrilsk med den. Greit tenker jeg og stopper bak den uniformerte bilen. Da kommer damen bort til meg og kommer med den første beskyldningen om at jeg hadde "burna" ut fra krysset. Jeg nekter selvfølgelig og sier at det er ikke mulig med denne bilen på tørr asfalt og 4x4. Hun gir seg ikke og står på sitt. jeg sier at vi kan går opp dit å se etter hjulspor da jeg har alt mitt på det tørre. Så kommer beskyldning nummer 2 at jeg hadde hjul lås før jeg skulle stoppe. Jeg begynner nå å bli litt irritert å sier at det ikke stemte, men at jeg hadde en oppbremsing, men ikke i nærheten av noe hjullås. Det ender med at kollegaen til den kvinnelige politibjenten kommer bort da han ser at hun bruker lang tid med meg. De diskuterer litt frem og tilbake mellom seg. Det hele ender med at jeg får kjøre med en "advarsel". Jeg har aldri opplevd maken til beskyldninger. Det var akkurat som det ble letet etter en grunn får at hun skulle gi meg en "straff". Det hele skjedde innenfor fartsgrense og var ikke uforsvarlig på noen måte.

 

Må ærlig innrømme at respekten for de sank betydlig den kvelden.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en god sak på akkurat det med usaklige beskyldninger fra politiet sine uniformerte. Dette skjedde en klar vinterdag med tørr asfalt. Jeg kjørte da min gamle audi coupe quattro med 136hk. Jeg gir på og tømmer 1 og 2 gir og skrur på fjernlyset. Til min store overaskelse får jeg da se rumpa på en uniformert bil stående i på en buss lomme ca 300 meter fremme. Jeg trykker da inn bremsen bestemt. De hadde da stoppet en annen bil. En politikvinne hopper frem mellom bilene med maglighten og begynner å blinke febrilsk med den. Greit tenker jeg og stopper bak den uniformerte bilen. Da kommer damen bort til meg og kommer med den første beskyldningen om at jeg hadde "burna" ut fra krysset. Jeg nekter selvfølgelig og sier at det er ikke mulig med denne bilen på tørr asfalt og 4x4. Hun gir seg ikke og står på sitt. jeg sier at vi kan går opp dit å se etter hjulspor da jeg har alt mitt på det tørre. Så kommer beskyldning nummer 2 at jeg hadde hjul lås før jeg skulle stoppe. Jeg begynner nå å bli litt irritert å sier at det ikke stemte, men at jeg hadde en oppbremsing, men ikke i nærheten av noe hjullås. Det ender med at kollegaen til den kvinnelige politibjenten kommer bort da han ser at hun bruker lang tid med meg. De diskuterer litt frem og tilbake mellom seg. Det hele ender med at jeg får kjøre med en "advarsel". Jeg har aldri opplevd maken til beskyldninger. Det var akkurat som det ble letet etter en grunn får at hun skulle gi meg en "straff". Det hele skjedde innenfor fartsgrense og var ikke uforsvarlig på noen måte.

 

Må ærlig innrømme at respekten for de sank betydlig den kvelden.

 

Har full forståelse for at det er lett å miste respekten for politiet når slike episoder oppstår.

 

Meeeeeeeeen hvordan kan du påstå at du tømte andregiret på en Audi Quattro, og samtidig påstå at det skjedde innenfor fartsgrensene? ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forståelse for at det er lett å miste respekten for politiet når slike episoder oppstår.

 

Meeeeeeeeen hvordan kan du påstå at du tømte andregiret på en Audi Quattro, og samtidig påstå at det skjedde innenfor fartsgrensene? ;)

 

Det er fult mulig. ;)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår