Gå til innhold

Kreve tilbake førerkortet etter 3 uker?

Ranger emnet


n0kt

Anbefalte innlegg

Så å ha kunnskaper om systmet og å kunne anvende dets lover gjør meg til naiv og gjennomsyra? :rolleyes: Javel...

 

 

Nei, det er bare det at stort sett fungerer systemet bra og ting blir gjort slik de skal, det er bare det at folk er så utrolig flinke til å med store ord syte for selv den minste feil som gjøres i det offentlige, når det skjer.

 

 

Jeg syns det er på sin plass å påpeke hvordan ting fungerer og balansere ut ting litt når nevnte system blir pålesset med usaklige og ubegrunnede påstander. Det er et faktum at Norge er det landet i verden, i følge FN, der vi har best levevilkår og det best fungerende offentlige system/hjelpeapparat, men alikevel er nordmenn verdensmestere i å klage. Dette bekreftes av at det nest størte partiet i landet er et protestparti. Dette er noe vi latterliggjøres for internasjonalt.

 

Jeg er ikke imot det du sier egentlig. Jeg bare nekter å tro at Norge er så ærlig og lite korrupt som de skal ha det til:)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir du tatt for noe ulovlig skal du bli spurt om du samtykker i beslag eller ikke.og du må signere

 

Nekter du,kan du kreve tilbake kortet etter 3 uker dersom ikke en jurist har avgjort at det kan beholdes lenger.

 

Får du kortet tilbake etter 3 uker får du beholde det frem til rettsaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot det du sier egentlig. Jeg bare nekter å tro at Norge er så ærlig og lite korrupt som de skal ha det til:)

Korrupsjon fins det over alt, i alle forskjellige størrelser og alvorlighetsgrader (Les; råtne egg fins det overalt...) Det jeg skal fram til er bare det at Norge er av de *mindre* korrupte landene, og vi har egentlig ikke så veldig mye å klage over, om jeg skal ordlegge meg slik. :cheers:

 

Hva som regnes som korrupsjon kommer forøvrig an på definisjonen av vilkåret "utilbørlig fordel" i strl. § 276a, dette kan være alt fra en liten flaske med vin, til store økonomiske bestikkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at Norge er det landet i verden, i følge FN, der vi har best levevilkår og det best fungerende offentlige system/hjelpeapparat, men alikevel er nordmenn verdensmestere i å klage.
Kanskje ikke så rart bilfolk klager her heller... i bilverdenen er det vel (nesten)ingen andre land som flår bilfolket mer økonomisk i forhold til reell lønn etter skatt og er mer trangsynte i henhold til hva som er trygt eller ikke enn "oss"...( i min verden:"Dem" )

 

Hvis jeg tjener 1000 kr,betaler 35% skatt,har 650 kr igjen,reiser og fyller bensin på statoil for disse kronene...og for hver liter til 12.50 er 10 kr statlig bensinavgift... Det jeg står igjen med da er at jeg har brukt 130 kroner av min tusenlapp...resten er tatt av staten (om det kalles skatt eller avgift er ett fett,penga går til staten,og det tømmer mine surt oppsparte uansett ordlyd).

 

For å utdype litt ang. "tryggheten" de tvangspålegger oss: En bil med større bremser og mindre vekt enn standard kan glatt bli nektet godkjenning fordi "den er ikke trygg/standard"...selv om den teknisk er upåklagelig,og sikkert vil kunne ha kortere stopplengde enn den originale bilen. Dette kun fordi den har et snev av menneskelig kreativitet og ønske om individualisme i seg.

 

I flere land ser man det positive i bilhobbyen,både at en frisk bil/motorsportskultur får utslag i at motorsportslige talenter kan hevde seg på bortebane,hvilket er positivt for markedsføring av denne steinrøysa her og at menneskelig talent og kreativitet får utspille seg legalt på disse stålkassene vi triller rundt i og da også ville føre til en god del småindustri... Men her i landet er bil og motor et onde...

 

Er bare å se på hvor mange her i landet som har brukt den eneste regelen som gir "frislepp" kreativitetsmessig,nemlig Chopper-regelverket (627 er det vel). For å få en trygg gjennomføring av noe tilsvarende dette for biler,kunne man bare hatt noe så enkelt som svenskenes SFRO eller engelskmennenes SVA og visse guidelines,det trengs neppe mer enn et par-tre godkjente kontrollanter og et bra regelverk...men ikke her i gården nei. Om man skal få uttrykt seg selv i sitt kjøretøy lovlig eller ikke bestemmer staten i form av hvor dyp lommebok du har...

 

Enten er jo standarden "Vi godkjenner intet spesielt"...eller..."Vi godkjenner intet spesielt...dvs,bortsett fra hvis du har betalt full oppbyggings/ombyggings-avgift for din gamle Taunus,herav kr 146900" <- som jeg kunne kjøpt 10 hele biler for når denne var ny...

 

En i Sverige fullt godkjennbar "entusiast-bil" som jeg har på gården koster 14500 kr å godkjenne i Sverige,da er den med skilter og fullt likeverdig alle andre. Her i Norge ble prislappen for samme bil 470 000 kr...

 

Er det rart man klager og føler seg urettferdig behandlet når dette skjer i et land som står til knes i oljepenger? Landet råtner på rot... etter krigen bygde vi opp landet med blant annet "Havets sølv"...nå røsker vi opp "Havets gull" og trer det inn på en bankkonto mens gamle mennesker dør ensomme på gamlehjem fordi "det er ikke penger til å ha noen der hele tiden",kriminelle gjengangere går fritt fordi "vi har ikke råd til å bygge nye fengseler" og folk dauer i helsekø? Blir nok en fin arv til neste generasjon tenker jeg... de blåser vel alle pengene på å fikse det vi kunne holdt i orden nå,og når de har gjort det og det ikke er mer olje står de der på bar bakke..hurra for arven vi skal gi videre.

 

Beklager OT,men humøret mitt er mye bedre nå... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvorvidt det er begge eller bare et av hjula som spinner og lager røyk er fullstendig irrelevant. Så lenge det blir røyk eller lages mye lyd er det uansett et brudd på strl. § 350 alternativ a)"forstyrrer almenn fred og orden". Eller § 351 første ledd, første alternativ, jf. vtrl. § 3. (Omhandler forseelse mot alminnelig fred og orden ved uvorren kjørsel) jf. veitrafikkens grunnregel i vtrl § 3.

:rules:

 

 

QUOTE]Akkurat det skjønner en som ikke har studert jus også, men igjen tar du et sitat ut av sin sammenheng. Det saken dreide seg om var om politiet var ærlige. Å spinne 25 m på begge bakjulene på asfalt med 1500 kg bil og 114 HK skjønner de fleste som ikke har studert juss at er klin umulig. Derfor er det som sto i denne rapporten BLANK LØGN Men politiet stiller vel svakt hvis de skriver hva som faktisk skjedde, nemlig at han spant en meter på høyre bakhjul på våt asfalt. Politirapporten brukes da i en ev rettsak, og jeg vet av erfaring at i f.eks forhørsretten kan du nekte til du blir blå, står ditt ord mot politiets, blir politets ord vektlagt mye sterkere. Ergo så har du tapt på forhånd.

Dette står det nok heller lite om i det du leser, men det er slik det fortoner seg for trafikkanter i Norge i dag.

 

Når man i tilegg opplever at hver eneste gang man skal ha tak i gjeldene jurist er han på kurs, har ferie, gått for dagen, sitter i møte eller what so ever. Ikke ringer de opp igjen heller. De er f.. ikke rart at folk kan bli usaklige og oppgitte over denne etaten. Men det må være slik de vil det skal være, så da er det vel greit.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det skjønner en som ikke har studert jus også, men igjen tar du et sitat ut av sin sammenheng. Det saken dreide seg om var om politiet var ærlige. Å spinne 25 m på begge bakjulene på asfalt med 1500 kg bil og 114 HK skjønner de fleste som ikke har studert juss at er klin umulig. Derfor er det som sto i denne rapporten BLANK LØGN Men politiet stiller vel svakt hvis de skriver hva som faktisk skjedde, nemlig at han spant en meter på høyre bakhjul på våt asfalt.

Da stiller ting seg annerledes, jeg forstår også dette, jeg er da tross alt bilentusiast jeg også, ellers hadde jeg ikke vært her.

 

Når man i tilegg opplever at hver eneste gang man skal ha tak i gjeldene jurist er han på kurs, har ferie, gått for dagen, sitter i møte eller what so ever. Ikke ringer de opp igjen heller. De er f.. ikke rart at folk kan bli usaklige og oppgitte over denne etaten. Men det må være slik de vil det skal være, så da er det vel greit.

I denne forbindelse vil jeg igjen referere til Murphys lov. Men jeg har forstsatt heller troa på å ta det med fatning i stedet for å gå i vinkel.

 

Turboed1: Det du peker på der er politiske spørsmål som kan kokes ned til to ord: 1)beslutningsvegring 2)Inkontinuitet

 

At politikere (spesielt på kommunalt plan) ofte sliter med beslutningsvegring er ikke noe nytt. For å ta et konkret eksempel: Når det skal bygges vei skal man bestandig være så grundig med at alle er fornøyde og det tar over 30 bare å vedta hvor traséen skal gå, jeg har vært borti dette med den nye E-18 gjennom indre Østfold. Et traséforslag var det bestefaren min som lagde for 30 år siden og først i fjor stod veistykket utenom Askim sentrum ferdig. Så lenge har den veien vært under planlegging, det vil si at folk og politikere har kranglet om hvor denne veien skal gå i 30 år før de til slutt får somlet seg til en beslutning; Det er ikke så lett når alle vil ha ny vei, men ingen vil ha den i nærheten av der de bor. Sånn sett burde myndighetene ha tatt mindre hensyn og vært sterkere og bestemt seg for en trasé med en gang. Nå skal det også nevnes at lokalpolitikere ikke akkurat er politikere i "eliteserien", men mer "adeccoligaen" på en måte... ;)

 

Dette med inkontinuitet er noe vi som velgere også har delskyld i. Selv om det også bør nevnes at partiene i Norge i dag er ganske like og det blir som å stemme på dem man er minst uenig i politikken til. Vi blir på en måte aldri fornøyde med de som styrer og vi får et regjeringsskifte ved hvert eneste valg, slik har det vært de siste 15 årene. Dermed så får man en inkontinuitet i politikken med bruddstykker av forskjellige partiers politikk her og der, med de følger at en regjering opphever beslutninger gjort av den avtroppende og resultatet er at man aldri helt får en konkret of fast politikk på området.

 

Det du nevner der med entusiastbiler er noe jeg har irritert meg grønn over, jeg har alltid hatt sansen for litt mer sære sportsbiler som TVR, Marcos, Ultima osv... og liker ikke at hvis man skal ha noe litt spesielt blir alt så forfærdelig vanskelig... Men man må huske på at i England er det ganske annerledes med bil og spesielle sportsbiler i særdeleshet, de har mye mer tradisjoner for det der, på samme måte som det er tradisjoner for båtbygging i Norge. Noe av den elendige bilpolitikken kan skyldes at Norge aldri har hatt noen bilindustri som har kunnet forsvare sine interesser med sterke organisasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et traséforslag var det bestefaren min som lagde for 30 år siden og først i fjor stod veistykket utenom Askim sentrum ferdig. Så lenge har den veien vært under planlegging, det vil si at folk og politikere har kranglet om hvor denne veien skal gå i 30 år før de til slutt får somlet seg til en beslutning; Det er ikke så lett når alle vil ha ny vei, men ingen vil ha den i nærheten av der de bor. Sånn sett burde myndighetene ha tatt mindre hensyn og vært sterkere og bestemt seg for en trasé med en gang.
Med rene ord for pengene så burde vi da kunne være enige om at politikerene må lære seg at man ikke kan lage omelett uten å knuse egg...knuser man ikke egg,sulter man ihjel. :)

 

Det du nevner der med entusiastbiler er noe jeg har irritert meg grønn over, jeg har alltid hatt sansen for litt mer sære sportsbiler som TVR, Marcos, Ultima osv... og liker ikke at hvis man skal ha noe litt spesielt blir alt så forfærdelig vanskelig... Men man må huske på at i England er det ganske annerledes med bil og spesielle sportsbiler i særdeleshet, de har mye mer tradisjoner for det der, på samme måte som det er tradisjoner for båtbygging i Norge. Noe av den elendige bilpolitikken kan skyldes at Norge aldri har hatt noen bilindustri som har kunnet forsvare sine interesser med sterke organisasjoner.
Nå må vel noe av skylden for at vi ikke har tradisjon på dette legges på nevnte statsforvaltning... Det var jo press fra staten som i sin tid tok knekken på Troll. Uten denne innblandingen ville vi kanskje hatt bilindustri på høyde med Sveriges i dag.

 

SFRO i Sverige ble dannet som en interesseorganisasjon med godt teknisk og lovmessig kvalifiserte individer som øvde press på staten for å få fortgang i prosessene og for å heve kunnskapen om bilhobbyens fortreffelighet til de høye herrer som kun kjører limo eller skrivebord...hvorfor ikke her? Hvorfor ikke oss? Noen må jo begynne...slik som i Sverige. De slåss i mange år for å få ordningene med "ombygd fordon" og "amatørbyggd fordon"...som vi i dag misunner de. Sist gang jeg kontaktet staten ang. min bil,fikk jeg vite at "reglene var sånn fordi det ikke var interesse for spesielle biler i Norge"... HALLO??!!! ...fortsettelsen var noe bedre: "En regelendring kan være mulig hvis en slik interesse viser seg blant en større andel individer"...hvilket skulle bety at det er håp i hengende snøre...noen må bare sveive inn. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg kontaktet staten ang. min bil,fikk jeg vite at "reglene var sånn fordi det ikke var interesse for spesielle biler i Norge"... HALLO??!!! ...fortsettelsen var noe bedre: "En regelendring kan være mulig hvis en slik interesse viser seg blant en større andel individer"...hvilket skulle bety at det er håp i hengende snøre...noen må bare sveive inn. :)

Der har du poenget... Vi må ikke sitte på ræva å diskutere, vi må handle. Det er da mange medlemmer har på forumet og hvis vi alle går sammen så får vil vel til noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NFOK... Norsk Forening for Ombygde Kjøretøy...eller noe sånt...eneste problemet er at jeg aner ikke hvordan en går frem med sånt,jeg er ikke så godt inne i det juridiske... :(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mista lappen (igjen) forrige uke.. Sist gang så godtok jeg, denne gangen godtok jeg ikke. Å politimannen begynte å skremme meg me å prate om rettsak osv.. bla bla bla masse rart.

 

Er det slik at det uansett ender med rettsak, eller dette svært skjeldent?

 

Kommer jo kanskje an på hastighet osv ?

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mista lappen (igjen) forrige uke.. Sist gang så godtok jeg, denne gangen godtok jeg ikke. Å politimannen begynte å skremme meg me å prate om rettsak osv.. bla bla bla masse rart.

 

Er det slik at det uansett ender med rettsak, eller dette svært skjeldent?

 

Kommer jo kanskje an på hastighet osv ?

Har ingen praktisk betydning om du godtar eller ikke, bortsett fra at hvis du ikke godtar må politiet enten gi deg lappen tilbake eller sende over saken til rettsystemet i løpet av tre uker. Altså har politiet mer tidspress på seg når du ikke godtar. Godtar du ligger saken å samler støv et par måneder.

Derfor prøver de å skremme deg.

Er det hastighet du feilet på er det jo faste satser uansett så utfallet blir det samme

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har vært ute for samme tilfellet, med fartsovertredelse.

 

Siden jeg er avhengig av å kjøre bil til jobb, godtok jeg ikke dette.

 

Men hvordan fungerer egentlig denne 3-ukers regelen?

Må den oversendes tingretten, eller være avgjort i tingretten innen 3 uker?

 

det er vel ingen måte jeg kan finne ut når saken ble oversendt tingretten?

 

Har lest litt rundt på det, og funnet at maks frist for å holde på førerkortet er 4 uker, dersom det gis beskjed fra tingretten at endelig dom vil falle iløpet av få dager etter 3-ukers fristen.

 

Men hvorvidt jeg tolker regelverket korrekt eller ikke tør jeg ikke si noe om, så jeg legger ved noen sitat her:

 

3.8Beslag av førerkort og mopedførerbevis – Vegtrafikkloven § 33 nr. 5

 

3.8.1Beslag - Hvem som treffer vedtak

 

Beslag foretas vanligvis av en polititjenestemann. Beslagsspørsmålet må imidlertid snarest mulig forelegges en politiembetsmann (herunder politiadjutant eller politifullmektig) til vurdering, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 5 og politiloven § 7.

3.8.2Beslag - Når mistenkte ikke samtykker

 

Etter vegtrafikkloven § 33 nr. 5 kan politiet ikke beholde førerkortet utover 3 uker uten samtykke av førerkortinnehaveren eller forhørsretten. Ved førerkortbeslag skal førerkortinnehaveren spørres om han samtykker i beslag, og han skal gjøres kjent med sin rett til å nekte samtykke av beslag. Videre må det gjøres klart for førerkortinnehaveren at et samtykke når som helst kan trekkes tilbake, og at tilbakekalling av samtykke vil kunne føre til at saken straks blir sendt forhørsretten.

3.8.3Tilbakekalling av samtykke, ny tre-ukers frist

 

Tilbakekalling av samtykke kan skje formløst. Som tilbakekalling av samtykke må også regnes anmodning om utlevering av førerkortet.

 

Trekker førerkortinnehaveren et gitt samtykke til beslag tilbake, løper en ny 3 ukers frist fra tilbakekallingen av samtykket.

3.8.4Oversendelse til forhørsretten - Tre ukers-fristen i vegtrafikkloven § 33 nr. 5

 

Etter lovendring i 1991 er det tilstrekkelig at begjæring om fortsatt beslag er sendt forhørsretten innen 3 uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket. Med sikte på at forhørsrettens avgjørelse så vidt mulig bør foreligge innen tre uker, understrekes at saken uten ugrunnet opphold skal sendes forhørsretten dersom førerkortinnehaveren ikke samtykker i beslag eller senere trekker et gitt samtykke tilbake. I uttrykket "uten ugrunnet opphold" ligger at det kan være påkrevet med ytterligere etterforsking for klarlegging av grunnlaget for beslag før saken sendes til forhørsretten.

3.8.5Oversittelse av tre-ukers fristen - Krav om utlevering

 

Dersom forhørsrettens kjennelse for beslag ikke foreligger innen 3 uker fra beslagstidspunktet, eller fra tidspunktet for tilbakekalling av samtykke til beslag, skal førerkortet utleveres til førerkortinnehaveren hvis han krever det. Dette gjelder ikke hvis retten på forespørsel opplyser at kjennelse vil bli avsagt innen få dager. En slik melding fra forhørsretten innebærer at førerkortet kan holdes beslaglagt i inntil 4 uker i de tilfelle rettens avgjørelse først foreligger etter at fristen på 3 uker er utløpt.

3.8.6Førerkortinnehaverens krav på utlevering av selve førerkortet når kjennelse for fortsatt beslag ikke foreligger

 

Dersom politimesteren ikke finner grunn til å forelegge saken for forhørsretten for innhentelse av samtykke til fortsatt beslag, skal førerkortet uten opphold leveres tilbake til innehaveren. Det presiseres at når politiet ikke lenger har hjemmel til å holde et førerkort beslaglagt fordi 3-ukersfristen er utløpt uten at saken er sendt forhørsretten, eller retten ikke samtykker i fortsatt beslag, har innehaveren krav på å få selve førerkortet utlevert. Det er ikke adgang til i stedet for utlevering å utstede midlertidig kjøretillatelse i påvente av at straffesaken skal bli avgjort.

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/rundskriv/2000/Rundskriv-G-10200/3.html?id=279067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ingen måte jeg kan finne ut når saken ble oversendt tingretten?

 

du kan ringe til tingretten å spørre når saken er innkommet dem. Er saken innkommet innen tre uker får du den ikke tilbake før ved en evt kjennelse i tingretten. Når du nekter fordi du er avhengig av førerkort i jobben skal det veldig mye til før du får igjen lappen på grunnlag av dette, for å si det sånn så får ikke lastebilsjåfører igjen lappen fordi de trenger lappen i jobben... DET synes jeg er helt greit, er du avhengig av lappen i jobben MÅ du ta visse forhåndsregler mener da jeg... Var borti en artig sak her nå for ikke så lenge siden, en kar som kjørte varer som mistet lappen pga 8 prikker i førerkortet. Han møtte i retten og sa han var avhengig av lappen for å beholde jobben. I mitt hode går det inn under ekstremt dårlige vurderinger og utløser NULL sympati...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan fungerer egentlig denne 3-ukers regelen?

Må den oversendes tingretten, eller være avgjort i tingretten innen 3 uker?

Det første.

 

For øvrig et rimelig håpløst prosjekt. Hvis man er tøff nok til å kjøre for fort, så bør man også være tøff nok til å ta konsekvensene. Prøv en annen taktikk, med ydmykhet og anger. Det har jeg mer tro på kan gi deg lavere straff.

 

Men slike hastighetsovertredelser er standard-saker. De går inn i en tabell og finner straffen din.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår