Gå til innhold

Ny elektrisk sportsbil

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

tesla_roaster_1.jpg

Det amerikanske elbilselskapet Tesla setter nå en elektrisk sportsbil i produksjon, Tesla Roadster.

 

Bilen har en elektrisk motor (gjesp) på livlige 248 HK, veier rundt regnet 1100kg, gjør 0-100 på sånn cirka 4 sekunder og når en toppfart på rundt 210 km/t. 100 km/t gjøres unna allerede i førstegir, og toppfarten nås i andregir. Som du kanskje gjetter har bilen 2 gir.

 

Se hele artikkelen her

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en spennende bil... Bra at det produseres elektriske biler som ikke bare ser bra ut, men går bra og. Kanskje flere slike kan endre det noe frynsete ryktet elbiler etterhvert har fått. Lurer på hvordan motorlyden er? :wonder:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot produksjon av miljøvennelige biler.

Jeg så en dokumentar på discovery om dette. Og fikk da vite at bare produksjonen av en slik bil, forurenser like mye som 15års kjøring med en 2l bensin bil. Mens produksjonen av en vanlig bensinbil var på ett langt lavere nivå.

Ford Mondeo Mistral 1.8i

Mazda 929 2.2i SPIKER

Motorhispania RX 50ccm SOLGT

 

http://www.skittau.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel der snakk om Prius, MrNilsen. So eat that Cameron Diaz.

 

Men det er nok relevant til elekstriske biler også. En må ha batterier, for å si det slik. :)

 

I'll let you into a little secret. Spenningen i en Prius er så stor, at ved en kortslutning, for eksempel i et krasj, kan helsepersonell og politi få et sjokk, et dødelig sjokk i forsøk på å komme seg inn i bilen. Har sett eksempler på at helsepersonell har overlevd dette, men også sett at en kortslutning førte til et dødsfall hos merkeverksted under bytte av pærer, mener jeg.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, store batterier må prduseres for og holde disse bilen i gang, og det forrurenser meget. Det samme om noen av batteriene må byttes! Skulle alle kjørt elbiler, ville det blitt med batterier slik som søppel. Det har kommet til og vært over allt. I naturen, i vannet, langs veien osvosv.

 

Så på god morgen norge for noen dager siden, da de viste fram den norske "think" bilen elns, og da måtte den bytte batterier en gang i året elns.

Ford Mondeo Mistral 1.8i

Mazda 929 2.2i SPIKER

Motorhispania RX 50ccm SOLGT

 

http://www.skittau.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, store deler av elektrisiteten vi bruker kommer fra kullkraft på kontinentet.

 

Men det skal i all rettferdighet nevnes, elektriske biler er bedre for lokalmiljø. Ingen forurensning av luft i byområder og lignende. Men over lengre tid er det ikke nødvendigvis mer miljøvennlig.

 

Det kan faktisk være snakk om større utslipp en ved en forbrenningsmotor, siden en først utvinner elektrisitet fra kull, noe som er lite effektivt. Så skal elektrisiteten ledes over kilometervis med ledningsnett. I det store bildet taper en noe energi her. Så skal man bruke elektrisiteten til å skape fremdrift, noe som også betyr et visst tap av energi.

 

Men på en annen side, må en jo gjøre ting og tang med råolje, så det er også relevant.

 

Bah, kan de ikke bare gi oss brenselceller..

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har et meget godt poeng. Det blir som å gå over bekken etter vann fordi gresset er grønnere på andre siden... Hele poenget med miljøvennlige elbiler forsvinner når forurensningen som skapes ved produksjonen er større enn en liten bensinbilpark.

 

Det værste av alt er vel at hvis det ikke hadde vært for noen mektige, pengegriske folk styrer verden hadde vi for lengst hatt tilnærmet gratis og forurensningsfri energi i mengdevis, men siden dette er lite innbringende for lommeboken deres i lengden, har litt trekking i trådene sørget for at disse teknologiene har blitt ikke bare nedprioritert, men direkte hindret i utviklingen.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Pluss at strømmen må komme fra et sted det også, og det er fullt mulig at det hadde blitt tysk kullkraftstrøm som driver el-bilene.

 

Det er jo ein stor gravemaskin i tyskland som går på straum frå eit kullkraftverk, gravemaskinen har sitt eige kullkraftverk. :roll:

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at elektriske motorer er kjedelige, men de har flere fordeler, bl.a er det mye letter å lage antispinnsystemer. Sjekk denne: http://www.youtube.com/watch?v=W5fnb3gCMDY

 

Kanskje er det ikke små bybiler som får elektromotor, men sportsbiler!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår