Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man har 4x4 på bilen så kan det ofte hjelpe litt med en riktig kombinasjon av brems og gass for å rette opp bilen, har måttet gjort det noen ganger for å ikke kræsje i noe. Det er også ikke rent uvanlig at jeg finner meg der og banner over hvor irriterende ABS er nå, når man bremser så oppfører bare bilen seg som en idiot når man ikke kan kontrollere alt selv.

 

Det er ihvertfall min mening på det :) andre folk kan hende opplever dette annerledes, men jeg foretrekker full kontroll over bilen uten noen elektronisk tukling.

Mitsubishi Carisma '00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint at disse systemene er tilstede, men skulle gjerne likt å kunne deaktivert alt, inkludert ABS vet ett tastetrykk.

 

Er litt uenig..faren med alle disse fancy tingene er at folk stoler blindt på det...mange tror at siden de har antiskrens så kjører de ikke ut...Folk nå for tiden er så ubrukelige bak rattet at det er skremmende! bare se første snøfall på sørlandet... flere 1000 oppdrag om dagen har redningstjenestene... Folk stoler alt for mye på ny fancy bilteknologi!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg kommet bort i flere situasjoner hvor elektronikken har hindret meg fra å gjøre noe mer enn det standarden er, brems, sving og håp på det beste. Uten elektronikken så kan man faktisk endre utfallet selv, da som oftest for det bedre så lenge du vet hva du driver med.

 

Jeg skjønner så altfor godt hva du snakker om med mange oppdrag for redningstjenestene, pappa jobber på bilverksted som lenge har hatt avtale med Falken og det har bare blitt mer og mer oppdrag med åra, spesielt om høsten og vinteren. Selv om området som Falk Dokka har ikke er så stort så blir det plenty med oppdrag, gjerne 4-5 om dagen på det verste. Når man regner med at man må bruke 1-2 timer pr oppdrag, kanskje mer, så blir jo ikke akkurat det noe morsomt og ikke lite slitsomt heller. Har vært med på noen turer og det er utrolig hva folk klarer...

Mitsubishi Carisma '00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var med i ei ulykke for ei stund sia, heldigvis ikke noe personskader der, da jeg og en kompis sku ut å kjøre, så kom vi til et veldig oversiktlig kryss hvor en eldre mann brøt vikeplikta si, og dermed så måtte vi stå på bremsa og så traff vi inn i sida på bilen til den eldre mannen, å sjåføren som kjørte bilen jeg satt i hadde tatt lappen 2 uker i forveien. en annen hendelse var da jeg og min bror skulle kjøre fra Kirkenes til Trondheim for ett eller to år siden, da kom vi på motorveien i sverige med en hundgammel saab så uten av vi merket det med det første begynte det å regne underkjølt regn, som førte til at vi fikk skrens på bilen på ei rett strekning i 120, da satte jeg stor pris på at det vært en organisert "glattkjøringsbane" eller kurs som har foregått på et vann i kommunen hver vinter og han han hadde vært med på det, for det var det som gjorde at han klarte og rette opp bilen før ei større ulykke hadde forekommet ( han var 21 år, lappen i 3 år da). derfor syns jeg at det burde ikke bare være èn gang på glattkjøringsbane, dersom ikke kommunen har noen plass og drive litt bedre opplæring. Heldigvis har det vært "ungdommer" på 24-26 år som har vært i møte med kommunestyret og fått igang en bane som de som har lyst og har lappen kan komme å sladde på 2 ganger i uken om vinteren. så det som kunne hjulpet mye er at man hadde fått gå igjennom slike kurs på isen når man har kjøretimer frem mot lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTROLIG sant.

 

Som 17 åring som begynner på serfitikatet nå må jeg si meg enig, hadde jeg kjøpt mneg "drømmebilen", nemlig en 740 turbo, ville jeg nok endt opp i dika. Derfor begynner jeg med en 626 med 90 ville hester.

 

Ganske enig, hadde jeg hatt en e30 325 turbo ville jeg nok funnet på mye rart... Fikk drømmebilen, e30 Touring, men med daffe 113 hester hvor halvparten sikkert har rømt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvorfor mye ungdom vil ha en bil med bakhjulstrekk, men her i vinternorge er det virkelig verdt det? Personlig så vil jeg ha 4x4 (hvis noen vil ha en god Carisma si ifra) med godt med krefter (2-300) uten at det blir ukjørbart i normale situasjoner. Om vinteren så kan man ha vel så mye moro med en 4x4 som med rwd og om sommeren så har fortsatt 4x4 suveren framkommelighet, selv om det burde være en liten sedan, uten senk, det er fæle saker på en helårsbil.

Mitsubishi Carisma '00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig..faren med alle disse fancy tingene er at folk stoler blindt på det...mange tror at siden de har antiskrens så kjører de ikke ut...Folk nå for tiden er så ubrukelige bak rattet at det er skremmende! bare se første snøfall på sørlandet... flere 1000 oppdrag om dagen har redningstjenestene... Folk stoler alt for mye på ny fancy bilteknologi!

 

Enig i mye av det du sier, men nå er heldigvis andelen av de som vet hvordan de skal kjøre og tar hensyn til vinteren større enn de som overhodet ikke forstår hva kjøring på vinterveier betyr.

 

Hvis en kjører normalt og fornuftig med gode vinterdekk er det heller ikke behov for ESP osv. men når er det alltid noen som ikke klarer nettopp dette og da kan ESP hjelpe dem hvis de først mister kontrollen.

Men, er nok som du sier at noen folk kjører fortere på vinteren fordi de tror ESP redder de uansett.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er kun 20år, kjør bil,atv og cross aktivt siden jeg var LITEN.... Vil påstå at jeg har en GOD del mere erfaring bak rattet i en bil enn gjenomsnittet på min alder.

Jeg personlig har kjørt gammel bil, senket og trimmet fram til nå. Jeg er så heldig å har blitt pappa, så nå er nyere familiebil med alt mulig av sikkerhetsutsyr handlet.

Kjører stort sett med ESP avslått da min kjøremåte/mine vaner er biler uten dette ekstrautstyret.

Før jeg i det hele tatt tenker på å utfordre med høyere fart, eller holde høyere fart i svingene så bruker jeg god tid på å bli kjent med bilen jeg har. Og ikke minst bli kjent med vinterdekkene som spiller en stor rolle på vinterføre.

Etter en god stund med kjøring, og testing av div. på store parkeringsplasser så kjenner jeg bilen mye bedre enn bare å kjøre etter veiene. Da vet jeg til en viss grad hvor grensa går, tatt i betrakning at underlaget/føret kan fort endre seg over natten mtp.temperaturer osv...

Passat 3BG 1.8T Prosjekt!

-Your girl is like my car. I SLAMMED BOTH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint at disse systemene er tilstede, men skulle gjerne likt å kunne deaktivert alt, inkludert ABS vet ett tastetrykk.

Når eg kjørte på glattkjøringsbanen med kjøreskole hadde kjøreskolen fått ettermontert knapp som skrudde av abs og ein annen som skrudde av ESP,synes det var veldig greit og få prøve alle kombinasjonene.

Alle burde gjenomgå det på glattkjøringen når de tar lappen,utrolig lærerikt.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eg tok lappen hos sonjas trafikkskole,var veldig greie spesielt grete som jobber der er utrolig hyggelig og har fin måte og lære bort ting.

Sonja selv er litt streng men det var bare bra for min del for da gjorde eg ikke det igjen,men du kan velge hvem du vil ha som lærer.

 

veldig ryddig og flinke og på glattkjøring lærte sonja vekk mye mer enn de andre skolene + bilen sonja bruker på glattkjøring kan man skru av abs og esp så får man prøve begge deler noe som gjør ein mye bedre rustet.

 

Koster 650kr timen så for meg kom lappen på ca 23 000kr men da slap eg trafikalt grunnkurs og hadde jo kjørt masse bil før.

Normalt koster lappen fra 25 000-50 000 om man trenger mye opplæring så her lønner det seg og øvelsekjøre mye.

 

Når det gjelder opplæringsbok så må du bruke veien til førerkortet,eg var på hillesland i kopervik de sa sonja trafikkskole brukte den andre boka men det var feil og den boka hadde utrolig mange feil og var uoversiktlig.

 

Det er gratis teoriprøver hos if.no:Gratis teoriprøve - if.no

I tilegg kjøpte eg meg dagspass hos teoritentamen.no dagen før eg kjørte opp.

Eg fekk 1 feil på teoriprøven,50% stryker på teori prøven så her gjelder det og komme forberedt :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår