Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Den beste løsningen spør du meg, er å sette opp aldersgrensen på førerkort til f.eks. 23, når de fleste råkjørerne er blitt mer voksne, mer ansvarlige, tenker litt mer konsekvenser og kanskje til og med har fått barn.

 

 

Uasnett hvordan aldersgrensen på førerkort blir så vil folk være like " galne" og råkjørere da.

Grunnen til at folk som nettopp har fått lappen kjører slik de gjør er jo for de syntes det er spennende, og ha folk som er året mindre bak i baksetet å kjøre fort ! dette blir det samme om det er 23 eller 18 ! :pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror problemet ligger i dårlige holdninger, ingen tanke på at handlingene dine kan skade andre og kjører litt for tøft. Du kan ha så mye eller lite elektronikk du har lyst på. Sitter det en kar bak rattet som er sin egen største helt så er det et problem.

 

I høst var det en ungdom i en skraphaug med for stor motor som dro forbi meg og masse andre i full fart, begynte å kjøre forbi i en uoversiktelig sving, lå i venstra hele sletta etter og dro rundt enda en uoversiktelig sving før han forsvant, midt i rushtida med høy risiko for motgående. Dette var i 80 sone som gikk flytende i 80 pluss og han forsvant fort. Jeg ble helt paff av synet, sikker på at det skulle smelle. Litt ekstrem akkurat denne her, men er overbevist at det er de som finner på slikt forårsaker mange dødsulykker.

Maskinbutikken, dreiebenker og fresemaskiner

 

1972 Volvo 144 DL

1995 Stratus som er eu godkjent i flere uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kan vel her - som en av ungdommene - si at folk vet ikke hvordan det er å miste noen som står de nært. Hadde alle opplevd å miste en venn i trafikken, hadde alle kjørt pent. Synd å si det, men noen ganger er det slikt som må til. Det bunner også ned til at ungdommer ikke har forståelse eller respekt for farten eller vekten av kjøretøyet. Synd og skam, men kommer til å være sånn for alltid. Kjørte selv som et svin til en nær meg døde på grunn av det, etter dette lærte jeg en veldig stygg lekse...

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vel ikke noe med denne tråden å gjøre, men viste ikke hvor jeg skulle poste det.. Her om dagen hadde jeg min første kjøretime. Jeg kjørte en Passat Alltrack som hadde greit med utstyr! Når man kvelte bilen, så kunne man trykke inn clutchen slik at bilen startet selv automatisk. Så spørsmålet mitt blir: Hva heter den funksjonen i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel her - som en av ungdommene - si at folk vet ikke hvordan det er å miste noen som står de nært. Hadde alle opplevd å miste en venn i trafikken, hadde alle kjørt pent. Synd å si det, men noen ganger er det slikt som må til. Det bunner også ned til at ungdommer ikke har forståelse eller respekt for farten eller vekten av kjøretøyet. Synd og skam, men kommer til å være sånn for alltid. Kjørte selv som et svin til en nær meg døde på grunn av det, etter dette lærte jeg en veldig stygg lekse...

 

Her er jeg faktisk helt enig. Når eneste måten å tro at man ikke er verdensmester i trafikken på for unge mennesker er å miste en god venn, så er det rett og slett noe galt med mentaliteten til ungdom i det de får lappen.

 

De må jekkes ned. Men jeg har ikke noe godt svar på hvordan det kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk helt enig. Når eneste måten å tro at man ikke er verdensmester i trafikken på for unge mennesker er å miste en god venn, så er det rett og slett noe galt med mentaliteten til ungdom i det de får lappen.

 

De må jekkes ned. Men jeg har ikke noe godt svar på hvordan det kan gjøres.

 

De trenger ikke å jekkes ned. De trenger bare trygge steder de kan få det ut av kroppen og få erfaringen de trenger for å bli gode sjåfører. Per i dag så er INGEN steder lovlige å "herje" på.. ikke store tomme parkeringsplasser utti huttiheita, ikke frosne vann, knapt nok bunnfrosne åkre får folk ta ut adrenalinet på. Derfor kjører de for hardt på veien, uten marginer, og da går det galt.. er ikke vanskeligere psykologisk enn det. Trenger ikke MER PISK... trenger en gulrot i form av mer tilgjengelighet til å herje på lukket område uten å måtte reise 20 mil en vei. Vet ikke om mange som hadde fortsatt med fotball hvis de ikke fikk ta i ballen andre steder enn 20 mil hjemmefra, men det er det bilungdom i dag har å forholde seg til... Men staten kjenner bare til tvang og pisk, så noe grøntfor kan en nok glemme.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg som er ungdom og er 16 år å driver å øvelsekjører nå så tenker jeg at ulykkene kommer at vi prøver oss fram å prøver å lære bilene vi kjører å det er ikke altids så smart men det er sant dere gjorde som ungdom å tipper jeg. alle vil sjekke bilens grenser å sine egne grenser når de kjører bil. det er så klart dumt å gjøre det der det er andre folk på veien pga ulykker men sant tenker man jo ikke skal skje man tror jo at alt skal gå bra. man lærer av sine feil.

 

jeg er enig med andrej1 ovenfor her at de voksene begynner å slappe av på vegen fordi de tror at de har full kontroll i veien men jeg mener at ingen har det. de jeg ser som farligst er de eldste av de eldste over 60 år som begynner å få dårlig syn og dårlig reaksjons evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nevnes tidligere om at det er bra med ABS, ESP, antiskrens etc. burde prøve å kjøre litt skikkelig i en bil uten de tingene, du har da mer kontroll over bilen når det trengs. Jeg kjørte en 92' Space Wagon som var uten alt det tullballet i jula og vil si at det var en positiv opplevelse :) spesielt når man kommer litt fort i en sving og bilen legger seg ut litt mens du selv må bare holde hode kaldt og gassen i bånn for at alt skal gå bra. Hvis det hadde vært antiskrens på bilen da så ville jeg kjørt ut i grøfta, med ABS og ESP så ville jeg gjort det samme når jeg trenger å låse hjulene.

Mitsubishi Carisma '00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg er enig med andrej1 ovenfor her at de voksene begynner å slappe av på vegen fordi de tror at de har full kontroll i veien men jeg mener at ingen har det. de jeg ser som farligst er de eldste av de eldste over 60 år som begynner å få dårlig syn og dårlig reaksjons evne.

 

Nå er det ikke mange timer siden en gamling hoppa ut i vegen forran med med den strøkne gamle astraen sin i 80 sona.. Måtte høgge inn bremsa på Omegan, og ikke faen om han kom seg oppi 80 til slutt heller..

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trenger man å låse hjula egentlig?

 

Ganske greit å låse dem på glatta hvis du har fått en sleng som holder på å gå for langt ...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår