Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Skal man nekte småunger å lære å gå før de blir 6 år, fordi de bare løper rundt, snubler og slår seg på alt mulig?

 

Men man kan også ta litt ansvar selv. Kontakte kommune eller NAF. Her i Kristiansand er vi så heldige at NAF arrangerer driftetrening hver andre søndag fra april til oktober. Det koster litt å delta, men det er en liten pris å betale i forhold til å kunne lære bilen og seg selv å kjenne litt bedre. De hadde også et eget gatebil arrangement sent i august i år med autoslalom som kostet enda mindre enn breisladd. Jeg ble sjokkert over hvor få som deltok i forhold til hvor mange som råner rundt og kjører gris her på Sørlandet på en generell basis; kun TI stykker deltok, og tror bare det var jeg og en til som faktisk hadde skilter på bilen. Det sier litt om holdningen til ungdommen i dag. Maser og maser og skaffer seg nok negativ oppmerksomhet, men når det kommer til stykket gidder de ikke når de får muligheten... Da får heller naturen gå sin gang, mener jeg.

 

Skal selvfølgelig ikke legge skjul på at jeg også tråkker litt hardt på gassen til tider, men det er lov å oppføre seg sivilisert.

 

Når temaet går på bilparken, og hva man har og ikke har råd til å kjøpe, bør man vite at det kreves mer vedlikehold av en eldre bil. Man kan ikke skylde på egen økonomi (og det nytter ikke å skylde på avgifter, som bare blir høyere og høyere likevel). Det ligger nok ikke noe bevis bak min påstand om at de som har råd til en forholdsvis moderne førstegangsbil kjører rundt med en større følelse av sikkerhet enn de som ikke har råd til noe annet enn en Golf II eller Sierra (bare noen eksempler), og dermed blir en større risiko ved å stole mer på hjelpemidler enn sine egne kjøreegenskaper. Man bør ha kjørt en så vidt kjørbar Volvo 240 en eller annen gang i livet, for å få litt følelsen av hvordan det er på "den andre siden". På samme måte som man skal snuble og slå seg når man er liten for å bli stødigere på beina og få litt mer kontroll over seg selv.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, det var det som skjedde i min taxiulykke. Antispinn slo inn og låste alle 4 hjul. Jeg hadde kjempegod tid til å tenke meg om der vi sklei over hele kjørebanen og vippa på kanten i grøfta før vi sklei/datt ned sidelengs i 10 km/t. Jeg pumpa bremsene, jeg trykte inn kløtsjen, håndbrekk(selvfølgelig ikke samtidig), INGENTING fungerte med det drittet der på. Da vi bikka over kanten hadde jeg til og med fått sagt i fra til passasjerne at holdt dere fast, nå velter vi, mens jeg holdt meg fast i hodestøtten til passasjersetet i tilfelle noe i grøfta kunne komme inn vinduet mitt. Herregud, ALDRI mer ESP. Dessuten er det ikke rart at folk ikke klarer å kjøre på vinterføre med de der greiene på bilen. Man mister jo kontrollen mer med ESP enn med eldre bil uten ESP.

 

Eller, man kan i hvertfall ikke kjøre på vinterføre slik man er vant til med eldre biler, når man har ESP. Det er jo det jeg alltid har gjort, har holdt på å ende i grøfta flere ganger med dritten(Selvfølgelig i VELDIG lav fart), mens med en eldre bil er jeg helt konge på vinterføre, kommer meg opp alt av bakker og alt mulig. Ikke bare vinterføre, men IS også.

 

Back to topic:

Jeg tror at ungdommer må komme seg ut av den "sikkerhetsbobla" de føler når de sitter i en bil. Noen kan si "Jeg ble livredd da jeg satt på med ham", mens noen ikke skjønner hvorfor man ble livredd. Det er vel forskjellen på å være inni sin egen lille supermann boble, kontra en person som er realist.

Antispinn vil aldri låse alle 4 hjulene.....

Ikke ESP heller forresten, fordi alle biler med ESP også har ABS bremser. Håndbrems fungerer uansett hvis det ikke er elektrisk. Clutchen fungerer også helt normalt uansett om ESP har slått inn.

 

Anbefaler en trafikkskole.....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle syltapper bak rattet å kjøre en gammal bil med slitne bremser og litt shabby foringer i understellet. Har den i tillegg deilig slarkete snekkestyring får du raskt erfaring i å håndtere bil på norske bygdeveger. :thumb

 

Du skal føl.. nei kjenne at pulsen stiger bare du passerer nitti på nåla. Har du i tillegg lav bil med felger dyrere enn bilen blir du raskt en mester i å lese vegbanen foran deg. :cab

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle syltapper bak rattet å kjøre en gammal bil med slitne bremser og litt shabby foringer i understellet. Har den i tillegg deilig slarkete snekkestyring får du raskt erfaring i å håndtere bil på norske bygdeveger. :thumb

 

Du skal føl.. nei kjenne at pulsen stiger bare du passerer nitti på nåla. Har du i tillegg lav bil med felger dyrere enn bilen blir du raskt en mester i å lese vegbanen foran deg. :cab

 

Hvor pokker er "Like"-knappen..? :partyon:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 18, fikk lappen for rundt 6 måneder siden.

Trenger bare å si at de fleste jeg kjenner ihvertfall fortjener ikke å få lappen. Om kveldene gikk det i syke hastigheter, helt i begynnelsen da vi fikk lappen. Gjerne 200km/t ++ på mørke landeveier. Flere av kameratene bygde seg stive biler med sykt veigrep og kjørte om kapp over fjellpass.

Det har roa seg nå etter at han ene kjørte ut, men som sagt tidligere. Tror det er mange ungdommer som overhode ikke fortjener lappen.

Det eneste jeg kan tror hjelper er hvis ferskingene hadde fått tid på bane der de kunne testa ut bilane. :blunk:

 

Tror banekjøring er noe av det som faktisk kan hjelpe, veldig mange får kjørt fra seg på bane, og føler kanskje ikke da behovet for å dra igang på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 år og tror at banekjøring kan være både positivt og negativt, noen vil skrense rundt på bane og tro at dette er noe de kan, og da drar de det ut på veiene dagen etterpå å dreper en stakkar når det viser seg at de tok feil. Og noen vil lære at de ikke har så god kontroll som de selv tror, og holde herjingen på banen.

 

Det tror jeg.

Mercedes Benz 230te -89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge folk kjører bil vil folk daue på veien. Sålenge folk klatrer i fjell, vil noen dette ned og daue. Fact of life. Eneste man reelt kan gjøre er å gi folk så gode forutsetninger for å kunne drite seg ut og komme fra det med livet i behold, uten å ta med seg andre. Hørte jeg midtdelere...? Hørte jeg litt bredere veier (som flere steder i Sverige)? Hørte jeg fjerning av norsk grunnfjell som står 32 cm utenfor veibanen? Fiks dette, og veldig mange dødsulykker vil ganske enkelt forsvinne...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 år og tror at banekjøring kan være både positivt og negativt, noen vil skrense rundt på bane og tro at dette er noe de kan, og da drar de det ut på veiene dagen etterpå å dreper en stakkar når det viser seg at de tok feil. Og noen vil lære at de ikke har så god kontroll som de selv tror, og holde herjingen på banen.

 

Det tror jeg.

 

 

jeg tror at på bane så får man testet grensen sin, og ikke praktisere det i trafikken, og finner man ut at man er dårlig så har man spart seg selv og andre for den "turen"

http://rustent.norwegianforum.net/

1984 golf 2 1,6 cl- ratlook

1985 golf 2 1,6 gl-spiker

mercedes w123 1982- oldschool

toyota corolla- herjebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 år og tror at banekjøring kan være både positivt og negativt, noen vil skrense rundt på bane og tro at dette er noe de kan, og da drar de det ut på veiene dagen etterpå å dreper en stakkar når det viser seg at de tok feil. Og noen vil lære at de ikke har så god kontroll som de selv tror, og holde herjingen på banen.

 

Det tror jeg.

Det finnes ikke noe negativt med banekjøring. Det eneste som gjør at ikke fler gjør det er høye priser. Men det er klart det koster. Og det er absolutt verdt det. Nå er vel ikke Gatebil det beste stedet å debutere med banekjøring ettersom det ser ganske kaotisk ut, men mindre treff er absolutt å anbefale. Jeg kjørte første gang på bane i sommer på Rudskogen. Det gikk i veldig roligere tempo på hjemveien. Man får en helt annen mestringsfølelse etter å ha tatt noen runder på bane. Man presser bilen på en helt annen måte og forhåpentligvis kjører litt mer avslappet i trafikken i ettertid. Det gjorde i alle fall jeg. For da visste jeg hvor kjapp bilen var når den ble presset. Jeg visste hvor mye som skulle til før den understyrte. Og jeg fant ut at bremsene ble alt for fort varme... Hehe. Men de er byttet nå :)

 

Dersom det finnes noen som som syns banekjøring er negativt og tror det oppfordrer til en mer aggressiv kjøring i trafikken, bør man enten virkelig prøve dette selv eller kjøpe en sykkel.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal huske på som mange her ikke er klar over at det desverre er mange selvmord av unge i trafikken som ikke kommer frem i media men havner kun opp som statestikk.. Det er en tankevekker. I jobben jeg har i mitt distrikt ser jeg dette alt for ofte som møteulykker, avkjøringer o.l. som er gjort med hensikt.

 

Uansett er det ikke til og sno under en stol at ungdommen er svært utsatt i trafikken, min personlige meninger er at trafikkforståelsen som er noe man bygger opp etter erfaringer er fraværende hos en fersk trafikkant. Når du har bestått lappen det er da treninga og erfaringen begynner og virkelig ta tak.

Hiver meg også på at det har mye med veistandard og gjøre men dette er langt i fra hovedårsaken mener jeg.

 

Trur ingen kan si seg uenig på det går mye i høy fart. kjørte selv gris når jeg var ung.. Hvorfor? Fordi det var gøy som faen og det er lett og ikke tenke konsekvens som ung, det vet jeg alt om... Hadde man øket førerkort grensen til 20år hadde vi bare flyttet statestikken noen år opp da en 20åring er like fan av høy fart. Poenget er at fart er gøy når man er ny i gamet, slik er det og slik vil det alltid være.

 

Hvordan kan vi forebygge dette? Kanskje på samme måte som vi har lett mc, mellom tung mc og tung mc.. Altså motorbegrensninger, fartsperringer eller noe annet lurt..

 

Trur personelig ingenting vil hjelpe da ung vil være ung, ung vil være utfordrende og de unge vil tøye grensene og ta livet av seg selv i trafikken

 

Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Først: Selvmord havner ikke på kollisjonsstatistikken. De blir holdt utenfor. De aller fleste legger igjen ett brev el. men noen få vil sikkert aldri kunne bevises sikkert var selvmord.

 

Jeg tror vi må innse at det dessverre er mye rus i trafikken idag, og at noen av disse er ungdom. Jeg skulle likt og sett resultatet av statistikken om man tok ut alle som var ruset (sjåføren).

 

Mye bra stoff å lese her hvis man vil lese mer:

http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusomrader/Trafikksikkerhet/Ulykkesdata/Analyse+av+dodsulykker+UAG

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Først: Selvmord havner ikke på kollisjonsstatistikken. De blir holdt utenfor. De aller fleste legger igjen ett brev el. men noen få vil sikkert aldri kunne bevises sikkert var selvmord.

 

Trur du at mennesker som tar selvmord med et kjøretøy i trafikken ikke blir en del av statestikken over drepte i, nettopp trafikken? Er da klart at dette er en del av statestikken over drepte i trafikken her til lands.

 

Trur også at det er mye ungdom som driver med rus, dog viser statestikken at det er ikke rus som er overrepresentert i ulykker med yngre mennesker. Det er høy fart og mye teknisk dårlige kjøretøy. Gruppa som topper statestikken for rus er faktisk de "godt" voksene.

 

Kenneth

Endret av henne
Unødvendig språkbruk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du at mennesker som tar selvmord med et kjøretøy i trafikken ikke blir en del av statestikken over drepte i, nettopp trafikken? Er da klart at dette er en del av statestikken over drepte i trafikken her til lands.

 

Trur også at det er mye ungdom som driver med rus, dog viser statestikken at det er ikke rus som er overrepresentert i ulykker med yngre mennesker. Det er høy fart og mye teknisk dårlige kjøretøy. Gruppa som topper statestikken for rus er faktisk de "godt" voksene.

 

Kenneth

 

Hei .

 

Jeg tror jeg er ganske godt bevart, hehe (org innlegg).

 

Påviste selvmord tas faktisk ut av statistikken over dødsulykker. Dette er ett faktum som du kan sjekke selv på rapporten for dødsulykker (UG-rapporten). Du finner den vel på statens vegvesen sine sider.

 

Der kan du også lese om årsaker til ulykkene. (sjekk tidligere link).

 

Ting er ikke alltid som man skulle tro... :bok:

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår