Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ikkje misforstå meg. selvfølgelig hjelper abs. men det eg mete var bare at uten alle elektroniske hjelpemidler, så "kjenner" man ka bilen gjør. og med all elektronikken og komforten kan man tolke ting feil. no mener eg ikkje at man skal sammenligne en ferrari med elektronikk og en svær vannseng av en bmw x5 her to veldig forskjellige ting her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tror det kan være greit å si det som det er.. ofte, og jeg siterer OFTE, er ungdommer, spesielt gutter, ute etter fart og spenning. er selv midt i den fasen. eneste som jeg selv har erfart kan hjelpe er å få lettere tilgang til baner/lukkede områder der man kan få frest av seg litt. får man kjørt fra seg kicket på bane blir det lettere å roe seg ned å holde seg til reglene når man kommer ut på veien igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du krasjer og blir invalid fordi du ikke brukte belte; hvor mye penger tror du det vil koste staten i form av sykehusopphold, trygd, div div..? det er grunnen til at de vil ha deg til å bruke belte

 

Det er vel da også grunnen til at du får bot for å IKKE bruke belte?

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du krasjer og blir invalid fordi du ikke brukte belte; hvor mye penger tror du det vil koste staten i form av sykehusopphold, trygd, div div..? det er grunnen til at de vil ha deg til å bruke belte

 

 

hver dødsulykke koster den norske stat 23 millioner kroner.

hver ulykke som involverer alvorlige skader / langvarige skader koster den norske stat 6 millioner kroner.

 

Dette gjennomsnittlig, og de er "per person"

 

det vil selfølgelig koste en god del mer om ei ulykke sperrer E6 i begge retninger i 12 timer.

 

Kilde: Veien Til Førerkortet.

If life kicks ass, kick back!

"I'd rater push my dodge than drive a chevy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skikkelig smart, så åker du rett i et brukar, som gjør at en enorm 4-felts bru bare plutselig detter sammen, og i tillegg oppå en autopass bom eller noe i den dur, DA skal jeg si at kronene ruller fort! :D Var jo en i fjor engang som meia ned en autopass stolpe i Tnøsberg(?) og der rulla 100.000-lappene veldig fort, i tapte inntekter.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
tror det kan være greit å si det som det er.. ofte, og jeg siterer OFTE, er ungdommer, spesielt gutter, ute etter fart og spenning. er selv midt i den fasen. eneste som jeg selv har erfart kan hjelpe er å få lettere tilgang til baner/lukkede områder der man kan få frest av seg litt. får man kjørt fra seg kicket på bane blir det lettere å roe seg ned å holde seg til reglene når man kommer ut på veien igjen.

 

Jeg er enig.. en liten bane rundt omkring hadde gjort godt tror jeg... trenger ikke være på størrelse med en liten by, men må ha litt plass til og frese av seg på...

Toyota Carina E '96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe i Lofoten har vi ikke prøvd ordentlig å lære hvordan man skal kontrollere en sladd. En kompis traff autovernet fordi han ikke viste hva han skulle gjøre når rumpa slapp den første vinterdagen.

 

Jeg har testet selv, og lært meg selv hvordan jeg skal få bilen rettet opp, og det er ulovlig, og da blir det unødvendig å ikke lære det, for alle har kjent at rumpa har sluppet om vinteren en eller annen gang. Noen trykker på bremsa, da får de en fest de aldri har sett maken til...

97'VW Passat 1.8T 150HK

96'Peugeot 605 2.0T 150HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har ikke jeg lest alle svarene her inne, men har da meninger om hvorfor det er så utrolig mye stygge ulykker nå.

jeg begynte og "råne" rundt i midten av 80tallet, da gassa vi rundt i asconaer og taunuser med 100 hester, eneste trimmingen vi hadde råd til var grenerør, weber gassere og hull i lyddemperen.

klart folk dreit seg ut da også, men nå ser jeg nabogutten som fikk lappen i februar spinner rundt i en bmw med 250+ hk så trur jeg også at jeg ser grunnen til de fleste av disse ulykene, det er for vanskelige biler og kontrolere før du har lit mer erfaring.

men det er klart, når jeg prater med naboen, som er overbevist om at han skal klare og holde følge med petter solberg i en lik bil, så ser man vel fort at det har noe med egeninsikt og gjøre også.

 

så hva kan gjøres for og forhindre ulykker? maks hester før en viss alder? ikke låv å kjøre etter klokken 22? 20 års grense på førerkort?

jeg trur at gjentatte opplysningskurs hvert halvår til du blir en vis alder kansje kunne virke, kurs hvor du blir peppra med skremselspropeganda og moral, du blir vist ekte bilder fra ulykker og får høre raportene/konklusjonene til ulykken, at du får lære lit mer om hvordan kreftene i en bil virker. kansje en simulator hvor du kjører i 120 over en bakketopp og bak toppen er det en barnehage på tur eller en bil med motorstopp,så får du se om du er så flink som du trur.

 

når jeg tokk lappen husker jeg vi fikk se en filmsnutt av at du kjørte en bil rundt en sving, rundt svingen sto det en skolebuss, på ene siden av bussen var det er stup, på andre noen elever på vei ut i veien, ved siden av de igjen var det en fjellvegg, hva gjør du? dreper ungene eller deg selv?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om jeg bare er 21 så mener jeg faktisk at innlegget ditt om at under 20 burde maks ha lov til og kjøre rundt 100 hk, det er klart at du bør eller skal ha en liten krasj i dine første år med lappen for og lære.. sånn er det bare mener jeg for i den erfaringen ligger mye.. har gjort det selv og det snudde bilkjøringa mi fullstendig og det hadde jeg bare godt av.

 

maks 120 hk elns men med voksen ledsager kan kjøre med mere..?

ikke lov på natta blir tull for da hemmer du bare dem i arbeid og det sosiale, ungdom flest er nattemennesker. øke aldersgrense på bil mener jeg også er feil fordi begynner det har liten hensikt egentlig. vi må bare rett og slett se på finnene som har trafikkopplæring med bil fra de er 13 år frem til de er 18 og får sertifikatet. Mye bedre om staten rykker inn og støtter ungdommen på en ordentlig bilopplæring en den halvsløve du får i dag. Hvor mye du lærer kommer bare ut ifra dine foreldre og kjørelæreren din, som varierer VELDIG.. mer opplæring trengs, og glattkjøringa som er nå er bare tull. de viser bare hvordan det går når det går til h***** ikke hvordan du skal komme deg ordentlig ut av det i forhold til gass clutch og brems ratting etc. dog kan dette sikkert også variere fra kjørelærer til kjørelærer..

 

--ØS

store forbehold om skriveleif gramatikkfeil.. you name it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår