Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Er 18 år og kjørt over 30 000 på under ett år nå. Har ryki på flere smeller og kan kun skylde på meg sjøl. Har bare vært et par små innsidenter, men her om dagen hadde jeg en litt mer alvorlig smell som kunne gått mye værre. Kom over en bakketopp, ble distrahert av motgående bil som kjørte med fjernlys. Noe som førte til at jeg ikke så køen forran meg tidlig nok. Hadde det vært ca tre meter til eller jeg hadde hatt ABS så hadde det gått bra akkurat....

 

Men man kan ikke skylde på slikt. Det er stort sett alltid sjåførens feil. Da stort sett pga mangel på erfaring, trening, kunnskap og/eller holdninger...

 

Jeg er 100% enig! I de fleste ulykkene er det nok uvettig kjøring eller uoppmerksom sjåfør som er årsaken.

 

Jeg har hatt lappen i snart 8 år nå og har kjørt av veien / kollidert to ganger de første to årene. Siden da har jeg fått mer erfaring og kunnskap, og opplevd hvor kjapt en farlig situasjon kan oppstå. Vet også nå at det er kulere å ikke krasje enn å kjøre i 90km/t i 60-soner. Kjøremønsteret har endret seg og de siste 6 årene har jeg ikke vært innblandet i noen større smeller, bare små uhell som å bli påkjørt på parkeringsplass og slikt. Ingen av disse uhellene har vært min feil.

 

Erfaring er nok helt klart en viktig indigriens for å unngå uhell i trafikken og det får man bare av å kjøre bil, mer bil og enda mer bil. Slik kjøreopplæringen har blitt endret de siste årene så har antall kjøretimer økt ettersom jeg har forstått. Jeg hadde bare 7 kjøretimer i tillegg til obligatorisk glatt-, landevei- og mørkekjøring da jeg kjørte opp. Nå trenger man vel over 20 timer? Det hjelper helt klart på, i tillegg har vel prisen økt ganske dramatisk. Vi får håpe det bidrar til at flere tar det å kjøre bil mer som et privilegie og viser større forsiktighet i trafikken.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er det virkelig sånn at en bane MÅ se ut som for eks rudskogen, vålerbanen eller acr??

 

er det ikke et faktum at en stor asfaltert og brøytet plass på vinteren kan gjøre samme nytten?

 

hva med om en el annen komune hadde laget en slik bane til nettop "grisekjørings formål. kunne vært så enkle regler som at kun for eks en bil innpå "banen" av gangen eller lign.

 

av sikkerhet kommer man rimelig langt med en solid murvegg rundt hele banen med unntak av inn og utkjørings åpning.

 

jeg tror dette sikkert aldri kommer til å skje, men om d så hadde skjedd så er det jo også slik at ingen forsikring gjelder ved banekjøring og for dem som da vil ta d helt ut blir nok fort fattige så flere og nyere kan komme til.

 

det er jo så at man lærer jo faktisk en del på å leke seg på en åpen plass også.

 

osv... blablabla..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn enig i at det burde være en begrensning på åssen bil man har lov til å kjøre de to første åra.. Men må være sinnsykt kjedelig om man må kjøre konebil i 2 år først. Selv fikk jeg ikke lappen før jeg ble 20 grunnet pengemangel og andre uhumskheter. Er 22 nå. Om jeg måtte ha kjørt konebil helt fram til nå så hadde jeg vært ganske lei av å kjøre bil og følt at hele gleden i begynnelsen med lappen ikke hadde vært den samme som om jeg hadde fått kjøre BMW'ne jeg hadde.

20 års grense for biler med over 100 hk pr tonn hadde vel vært en ting?

Banekjøring.. burde vært likestilt med f.eks antall fotball baner og skøytebaner. Det er bygd en skøytebane der jeg bodde før, og kan vedde på at det er mange flere bilinteresserte en skøyteinteresserte i denna byen. I følge kolonnen fra Stoa-vest som var sist, så tviler jeg ikke :)

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo begrensning på hvor mye krutt man har lov å ha i en sykkel klasse A nå før oppnådde 20 år... sykkel + fører = ca 300 kg,maks lovlig effekt 34 motorhester. Ergo er det bare å gange opp,ellers er det diskriminering av MC-førere. 1200 kg bil,gir 136 hk inntil man er 20. Ellers så får de ta vekk 34-hk'en fra sykkelgutta. <- hvilket er mer rettferdig. Er snart så jeg begynner i politikken pga alle disse teite forskriftene...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen spør du meg, er å sette opp aldersgrensen på førerkort til f.eks. 23, når de fleste råkjørerne er blitt mer voksne, mer ansvarlige, tenker litt mer konsekvenser og kanskje til og med har fått barn.

 

Blir man mer voksen av at dagene går? Eller blir man mer voksen av erfaringer og opplevelser man har?

Jeg tør hvertfall påstå at det førstnevnte er helt feil.

Kunne like gjerne satt aldersgrensen NED til feks 16år, hadde ikke blitt særlig forskjell. Det er erfaringene som gjør en mere voksen.

Og... Hvor mange 40+år gamle audioter finnes det ikke i trafikken liksom? Alderen har ikke har store påvirkninga på enkelte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra poeng her,altså :)

 

Men en ting jeg stusser litt på,noen mener man burde ha hk/ccm-avgift på biler opp til man er 20 år,dette er jo egentlig helt på bærtur.

Om man putter en 18åring med ny lapp i en 200sx,eller en micra er vel det samme,uansett hvordan 18åringen er.

Så kommer han til å kjøre like fort,samme hvilken bil han handler,la oss si at gutten er en fartsglad gutt.

En micra kommer opp i 130km/t+ uten noe problem,og da er like farlig som en 200sx,som kommer fortere opp i 130km/t.Men uansett,skaden vil bli like stor uansett.

 

Just my 2 cents :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i noe som heter for 1840. (DVS. en 18 åring med ferskt førerkort har 40% større sjangse for å kjøre av veien enn en erfaren sjåfør (ca alder 35år).)

Vi holder nettopp på med dette med ungdom og bilkjøring. Noen av grunnene til at ungdommer kræsjer er nok fart, uerfaringer og sist men ikke minst for å tøffe seg for andre. (Til orrjentering: Dette er noe som er forsket på.)

Vi arrangerer biltreff, der ungdom får lov til å spøle og kjenne hvordan bilen er, med andre ord leke seg på lokket område.

Dette har vært på Lånke motorsenter i stjørdal kommune 3 ganger nå, og det har vært veldig mye ungdom der.

Om dere lurer på noe mer, så spør, eller besøk oss på (den udulgelige) hjemmesiden vår; http://www.1840.net

Vi er veldig interesserte å få "friskt blod" inne i crew gruppa. så send meg en PM om du er interessert, eller lurer på noe spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forslag:

 

1. Sjåfører under 20 bør kun ha lov til å kjøre konebiler. Er jo idioti med en 18 åring i en bil med 200hk f.eks.

/QUOTE]

 

 

vel, jeg har hatt 136 hk, 174 hk, 290hk -+, og har akkuratt fylt 19år. Har ikke kræsjet pga mye hk. men jeg hadde en vrakbil(volvo740) som kosta rundt 2000kr som jeg klarte å vrake rundt en sving i 50kmt da det plutselig begynte å snø, i en kombinasjon med frostveske som lagde ett fint lag med dugg inni bilen. men nok om det.

 

Jeg kjørte mye finere med min 80/S4 enn med Vrakbilen min, da jeg var mye mer redd for di "fine bilene".

 

Men så skal det sies att jeg kjørte fortere med de bilene med mer hk, mange fine forbikjøringer, mange fete sladder på vinterføre i 80-90 kmt i 3gir.

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av grunnene til at ungdommer kræsjer er nok fart, uerfaringer og sist men ikke minst for å tøffe seg for andre. (Til orrjentering: Dette er noe som er forsket på.)

 

man lærer av sine egne feil. Var slik når man var lærling og er slik når man er ferdig utdannet. Så lenge man klarer å tenke over hva man gjorde feil osv, hjelper lite å bare se på videoer av glattkjøring og utforkjøring, har man opplevd isete vei og virkelig vært på nippen til å dra av så kan man bruke den erfaringen videre.

 

banekjøring osv er greie alternativer til å lære seg å mestre bilen. å stå stille på en plass og spinne har vel ingenting med kjøreferdigheter?

 

Er mange som føler de er konger på veien når de får lappen, er greit å bruke huet selv om man tror man er så god til å kjøre. Men så er det så enkelt at det er menneskelig å feile.

 

Jeg er med i noe som heter for 1840. (DVS. en 18 åring med ferskt førerkort har 40% større sjangse for å kjøre av veien enn en erfaren sjåfør (ca alder 35år).)

 

Så klart, men for å få den erfaringen så må man "drite på draget" noen ganger, mener nå jeg. Men hvor får du den prosent satsen fra? Virker litt sånn propaganda dette her. Hvorfor ikke bare nekte alle under 50år å kjøre bil, må jo virkelig være erfaren når man har fyllt 50år?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare nekte alle under 50år å kjøre bil, må jo virkelig være erfaren når man har fyllt 50år?
Niks... nekter du folk å kjøre bil kan de være gamle som Metusalem uten erfaring... Og erfaring er heller ikke noe bevis på at man er en god sjåfør. Mange feil blir begått av de gamle ringrevene bak rattet som kjører som de alltid har gjort...problemet er at trafikkbildet har endret seg,og det har ikke de. Etter ti år skulle man måtte ta lappen på nytt...for etter ti år er såpass mye endret at forutsetningene for å få lappen er annerledes. Å kunne få den på 50-tallet betyr ikke at man er i stand til å hverken forstå dagens regler eller lese dagens trafikkbilde riktig,og da hjelper ikke erfaring...fordi erfaringen er ikke relevant til dagens situasjoner.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra dere fikk med dere ironien i det med aldersgrense. Det vill alltids være de yngste som gjør store brølere i trafikken, men det er nå slik det bare er. uten feil i trafikken så lærer man ikke. Men det finnes jo så klart grenser på hvor ofte man skal gjøre feil før man skulle mistet retten til lappen.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare skrivefeil, men regelrett 100% udiskuterbart FEIL!

 

ABS-bremser vil i omtrent alle tilfeller på offentlig vei være BETYDELIG mer effektivt enn manuell bremsing. Inntil den dagen du sitter med fire separate bremsepedaler og har føtter nok til å operere alle samtidig så vil ABS være mye, mye bedre enn deg.

 

Tenk deg følgende scenario: Du foretar en brå nedbremsning med høyre hjul på is og venstre hjul på asfalt. ABS-bremsene merker at underlaget er tvilsomt og bremser forsiktig på hjulsettet på isen og hardere på hjulene på asfalten for å bremse mest mulig effektivt. Har du ESP i tillegg vil bilen justere bremsekraft mellom for og bakaksel for å holde bilen stabil i den retningen du styrer.

 

Det, min venn, får du aldri til med en bil med vanlige manuelle bremser. Er dessverre bare å legge seg langflat og innrømme at teknologien er bedre enn mennesket. Det samme er det forsåvidt også med Traction Control, som gir bedre fremkommelighet.

 

Det er hevet over enhver tvil at slikt aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å redusere ulykker. Avgiftsnivået og kostnader til bilhold i Norge gjør at nyere og mer trafikksikre biler blir for kostbare. Problemet gjelder forsåvidt for alle trafikanter og ikke ungdom spesielt.

 

 

abs er langt ifra den beste bremsingen... det har lenge vært forsket på dette og det er mange mang MANGE meninger om dette.. men abs blokkerer deg mere enn det som egnetlig behøves.. å blokkere 100% på bremsepedalen så kommer du like langt som du gjør med abs... prøv selv.. jeg har prøvd det.. kjørelæreren min har prøvd det og mange har prøvd det... den beste bremsingen er når du klarer å holde bremsepedalen akkurat så mye inne att den akkurat ikke blokkerer.. dette er vanskelig men det er den beste bremsingen...

 

ABS er KUN en fordel når det gjelder å svinge og bremse samtidig... ingen annen fordel... kanskje du sparer litt dekk.. men er ikke det du tenker på når du har kræsjet i bilen forran deg..

 

det er så mye forskjell på veiene.. og så masse forskjellige biler med forskjellige abs... så man kan aldri si att abs er best..... abs og esp er kun bedre om man skal svinge... men ikke om man skal forkorte bremselengden i rett vei

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det er mange som har hatt lappen i 5 år og har så vidt vært ute med bilen sin... er man en bedre sjåfør hvis man har hatt lappen i 5 år uten å ha kjørt en dritt ? NEI

 

se foreksempel på rånere disse sitter i bilen sin kjører nesten HELE TIDEN jeg vill nokk si at de har mest erfaring enn de som kjører bare hjem og fra jobb...

jo mer man kjører jo bedre. men som sakt er man uoppmerksom så kan det skje ting.

 

men som sakt man må starte et sted.erfaringer må man ha erfart får å få erfaring i det hele tatt ;)

 

for å lære bilens grenser så må man tøye grensene litt også, for i det hele tatt skjønne grensene til bilen.

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abs er langt ifra den beste bremsingen... det har lenge vært forsket på dette og det er mange mang MANGE meninger om dette.. men abs blokkerer deg mere enn det som egnetlig behøves.. å blokkere 100% på bremsepedalen så kommer du like langt som du gjør med abs... prøv selv.. jeg har prøvd det.. kjørelæreren min har prøvd det og mange har prøvd det... den beste bremsingen er når du klarer å holde bremsepedalen akkurat så mye inne att den akkurat ikke blokkerer.. dette er vanskelig men det er den beste bremsingen...

 

ABS er KUN en fordel når det gjelder å svinge og bremse samtidig... ingen annen fordel... kanskje du sparer litt dekk.. men er ikke det du tenker på når du har kræsjet i bilen forran deg..

 

det er så mye forskjell på veiene.. og så masse forskjellige biler med forskjellige abs... så man kan aldri si att abs er best..... abs og esp er kun bedre om man skal svinge... men ikke om man skal forkorte bremselengden i rett vei

 

 

Med ABS er det mye lettere å justere bremsekraften så det akkurat ikke blokkerer, og dessuten - ABS er mye tryggere for ubr... eh, mindre dyktige sjåfører, jeg hadde ikke sendt dama avgårde i bilen min uten ABS. :)

 

Strengt tatt skal man ikke merke at bilen har ABS ved forsvarlig kjøring. Og i nødstilfeller kan det redde liv at man kan svinge selv om man har bremsen i bunn.

 

ABS = genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår