Gå til innhold

Motor til Kadett C 1976-mod?

Ranger emnet


Big SturL

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld! Ble tipsa om denne sida av en kamerat, da jeg hadde spurt litt om bytting av motor i en Kadett som jeg har arva.

 

Hvertfall, det jeg er ute etter å vite er hvilke motorer som vil passe best til en 76-mod Kadett 1200 C. Vil helst ha den motoren som gir mest effekt ved minst mulig inngrep og utbytting av deler. Dessuten kan den ikke være altfor dyr.

 

Vil minne om at jeg har begrensede bilkunnskaper, så selve byttingen vil jeg nok evt. bare assistere på.

 

Beklager på forhånd hvis dette temaet har vært oppe mange ganger før, men jeg synes det er greit å ha en egen tråd.

 

Tusen takk!

 

-Sturla aka Big SturL (not that big though)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er altfort dyr da? Hvis du har lyst på 160-200hk billig ville jeg gått for

c20ne, 115hk, 2.0 8v orginalt og så turbo. God og billig motor.

 

Eller c20xe, 2.0 16v, 150hk. 10000kr?

 

Hvis du har mer penger så c20let. Calibra turbo motor med 204hk. 20000kr ++

 

Prisene er jeg ikke sikre på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste/hørte noe om Manta- eller Rekord-motor. Kunne det vært noe? Vil bare ha noe som gir bilen litt dreiemoment og toppfart over 135km/t :P

 

Vil ha noe så hele operasjonen blir på under 10-15000kr totalt.

 

Og, vil også minne på om at dere trolig må oppgi hvilke biler motorene kommer fra, og ikke bare navnet på motoren. Som nevnt, begrensete bilkunnskaper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en original 1,2L så må du bytte understell på bilen din fra en Kadett C 1,6->, disse understellene (for -og bakstilling) gror desverre ikke på trær lenger så det må du betale for, mellom 5-10k for et greit sett vil jeg nok tro du må punge ut med. Du kan også bruke bakstilling fra manta/ascona a, manta/ascona b er noe for brei, men det går ved å flytte noen oppheng, er litt usikker på hva, men supraguy har vel satt manta gsi aksel på sin C så han vet nok hva som må gjøres.

Når du nevner manta og rekord motor regner jeg med du tenker på 2.0E eller 2.2I , disse motorene får du billig 1500-2500 alt avhengig av stand og om det er med girkasse (4 el 5trinns). Du må også få lagd til en ny mellomaksling hvis du skal bruke 5trinns, mener det ikke er noen ferdige å få kjøpt til det. Men bruker du 4trins kan du bruke mellomaksling fra kadett c 1,6.

Det enkleste iogmed at du har begrensede kunnskaper ville nok vært å satt inn en 1.9S eller 2.0S som er forgassermotor, da slipper du å lage noe retur i bensintanken, eller få tak i en I-tank, du slipper og å legge opp til bensinpumpe, samt koble det elektriske på en innsprut motor.

Disse 1.9S/2.0S som sitter i Ascona/Manta B, Rekord E osv. (gamle opler) får du også som oftest også relativt billig.

Saken er biff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke bytte understell, det er da lurest ved godkjenning. men du får faktisk godkjent med større motor uten og bytte understell men bremsene må da være større, rekord 2,2i etc er bolt on på kadetter. så da trenger du egentli bare en motor og større bremser forran og tut og kjør. dvs om du ikke skal godkjenne.

 

jeg har en rekord 2,2i motor til salgs med 5trinns girkasse og komplett lednings nett det er en 86mod. om interessen er der så send pm ;) Og lykke til videre med go bil :D

*1995 Opel Astra*

*1986 Mercedes Benz 300E W124*

X*volvo 240GL 1990* SOLGT

X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT

x*1980 Honda civic 1.3* vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

 

Tror jeg skal senke budsjettet litt. Men, er det ingen motorer jeg kan bytte til, uten å måtte bytte noe _særlig_ annet? Dvs, uten å bytte understell eller for/bak-stilling eller girkasse?

 

Finnes det Kadetter med 1,1l motor? Om det gjør det, så er det det jeg har :P

 

Kadett B kom med 1.1l motor, men aldri Kadett C som du skriver at du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drit i å bygge om om du skal godkjenne. du kommer til å bruke mange måneder på å finne rett deler. nesten og når du finner må du gi nesten 10 000kr for understeller. så kommer motor, gir, mellomaksel og alt småtteriet som du må tilpasse og fixe på.

 

1200 er jo konge!

 

enkleste og billigste er jo en 2.0s og 4 trinns, de får du jo kasta etter deg. og du har kansje 100hk..

Opel Kadett C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det godkjent med 1200 understell og. så lenge bremsene er god for hk antallet i motor, ikke alle på BT vet forskjell. forskjellen er også ganske liten på forstillinga..

*1995 Opel Astra*

*1986 Mercedes Benz 300E W124*

X*volvo 240GL 1990* SOLGT

X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT

x*1980 Honda civic 1.3* vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår