Gå til innhold

Ford Scorpio som sluker bensin...

Ranger emnet


Sceolan

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en 95" Scorpio 2,0 som jeg nå målte til rundt 2,35 liter på mila. Har riktignok vært litt kaldstart / tomgangskjøring, men uansett....

 

Var på verkstedet og så etter lekkasjer, men de kunne ikke finne noen lekkasjer. Lukter riktignok litt bensin, men ingen lekkasjer å se. De mente det måtte være noe som heter "lambda sonde", som har noe med blandingsforholdet å gjøre.

 

Ville bare sjekke om det er noen andre meninger her, kan det være noe annet enn dette, eller er det mest sannsynlig at det er denne sonden?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt lambda kan gi høyt forbruk, men det er rart om du ikke har fått motorlampe hvis den er ødelagt. Kjørte verkstedet diagnose?

Har du et multimeter for hånden kan du teste lambdaen. Koble deg til signalkabelen og sjekk om spenning veksler i området fra 0.1 til 0.9 V. Hvis sonden er ved sine fulle fem burde du egentlig få et signal opp mot 0.9V hele tiden iom at bilen må gå for fett med det forbruket.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv den gamle støtstangmotoren min bruker ikke mer enn 1,1 liter pr mil på å kjøre rundt i byen på vinterstid.

 

Lambda fra biltema fungerer greit nok, husk bare å kjøp en med like mange ledninger som du har fra før og skjøt sammen ledningene. Men hvis lambda er defekt skulle verkstedet funnet ut det ganske kjapt ved å enten lese ut feilkoder eller måle co og hc innhold i eksosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Har en 95" Scorpio 2,0 som jeg nå målte til rundt 2,35 liter på mila. Har riktignok vært litt kaldstart / tomgangskjøring, men uansett....

 

Var på verkstedet og så etter lekkasjer, men de kunne ikke finne noen lekkasjer. Lukter riktignok litt bensin, men ingen lekkasjer å se. De mente det måtte være noe som heter "lambda sonde", som har noe med blandingsforholdet å gjøre.

 

Ville bare sjekke om det er noen andre meninger her, kan det være noe annet enn dette, eller er det mest sannsynlig at det er denne sonden?

 

Kona har en 95 mod 2.0 stv. som bruker fra 2-3 liter pr. mil (bare korte turer med halvarm motor) . Hvis du vil sjekke lambda sondene vær obs på at det er 2 sonder på disse bilene, en før og en etter katalysator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har en 95 mod 2.0 stv. som bruker fra 2-3 liter pr. mil (bare korte turer med halvarm motor) . Hvis du vil sjekke lambda sondene vær obs på at det er 2 sonder på disse bilene, en før og en etter katalysator.

 

Da må det vel være noe galt med den og? Den kan vel aldri i verden bruke så mye selv med mye kaldstart, korte turer og halvvarm motor? Han på verkstedet der vi var mente at 1,2 - 1,3 osv. kunne være normalt, men overhodet ikke så mye som 2,4.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har ikke rotet meg til å få sjekket lambda sonden enda..., og det er jo litt dumt å kjøre rundt med dette forbruket selv om jeg ikke kjører så mange meter for dagen :-).

 

Men kan noen her prøve å forklare meg hvor denne sonden ligger? Finner flere "dingser" som det går noen ledninger til, er ikke helt sikker på hvilken det er... Hvilken side på motoren?

 

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en fra biltema til 398,- istedet for på verkstedet som skulle ha over 2200,- for den, men må først lokalisere den og finne ut hvor mange ledninger det går ifra den :-).

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg byttet ut den fremste sonden med en biltema sak. Men ble litt usikker da jeg skulle koble den, fordi fargene på ledningene var ikke helt de samme... Den ene hadde 2 sorte, den andre 2 hvite, pluss 2 andre forskjellige farger. Tror dog jeg fikk koblet det rett, men forbruket er fortsatt det samme :-(.

 

Tror jeg skal prøve å måle den nå, hvis jeg måler "signal strømen", blir det de to ledningene som ikke har samme farge? Og her skal spenningen ligge mellom 0,1 - 0,9?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er normalt at ledningene til varmeelementet er de to med lik farge. Hvis du har en svart ledning er det stor sjangs for at det er signalet. Hvis du måler på de to (som ikke er av lik farge) mens motoren går og sensoren er varm bør du få 0.1-0.9-ish volt på den ene og null på den andre iom at den er jord. Hvis du måler motstanden (kald) over to ledningspar vil jeg anta at varmekretsen har en vettug motstand, mens målekretsen bør være sinnsvakt høy iom at zirkonia leder dårlig ved lave temperaturer.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å målt, men får ikke mer enn 0,02v utslag kanskje...

 

Men jeg bare lurer, dersom jeg har klart å koble feil på pluss/minus på signalkablene, er det "farlig"? :-) Tenker om jeg da dreper sonden eller no, eller om det er bare å koble de om.

 

Nå brukte den "bare" 1,4 ca på mila på siste måling, men da var det meste av det langkjøring. Uansett mye bedre enn 2,4 i alle fall.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår