Gå til innhold

Bilstereoprosjekt i en Ford SVT Lightning

Ranger emnet


RCS

Anbefalte innlegg

Håper du har en plan for å låse "lokket" på bagasjeplanet ganske bra. Hadde vært litt teit vist noen bare vippet av en hengsel og tok med seg amp og subber...

 

Men ser rått ut, håper det spiller bra da...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har en plan for å låse "lokket" på bagasjeplanet ganske bra. Hadde vært litt teit vist noen bare vippet av en hengsel og tok med seg amp og subber...

 

Men ser rått ut, håper det spiller bra da...

 

Ja lokket blirlåst, men om noen vil inn kommer de seg inn. Men de skal få seg litt av en jobb å demontere forsterkeren... Den sitter gjemt bak og under mye tre og plater :-).... Samt en alarm vil skrike dem i ørene mens de holder på :-)

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vedlig bra ut! men du kommer til å slite med fukt! Sopp kommer til å dannes etter ganske kort tid!Du skal "fuktsikre" fra utsiden. Er nok heller viktig å fuktsikre fra innsiden en utsiden!

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har blitt forklart er at kassen er beregnet ut fra datan til elementene. De sies alikevel at datane på elementene kan vike av ganske mye fra dataene som fabrikken oppgir. Så det kan bli helt feil eller ok. Ble anbefalt å testspille med forskjellige lengder på røret.... men det har jeg ikke muligheten til desverre....

 

I et slikt bygge som dette er der vel ingen annen løsning en bandpass kasse? Hvordan ville du eventuelt løst dette?

 

Får bare håpe det blir bra da...

Jeg ville for det første simulert grundig og funnet ut så godt jeg kunne hvordan det vil spille.

Ellers ville jeg ha gjort enten:

- Montert sub i veggen med kasse på planet.

- Gjort noe for at elementene ikke skulle spille rett i porten.

 

Du kunne nok klart deg med en litt mindre port og.

Det burde vel ha gått an å bruke "flexi-tubing" til port(er), lastebilen din kan ikke være helt stiv mellom kupe og plan...?

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare håpe det blir bra da...

Jeg ville for det første simulert grundig og funnet ut så godt jeg kunne hvordan det vil spille.

Ellers ville jeg ha gjort enten:

- Montert sub i veggen med kasse på planet.

- Gjort noe for at elementene ikke skulle spille rett i porten.

 

Du kunne nok klart deg med en litt mindre port og.

Det burde vel ha gått an å bruke "flexi-tubing" til port(er), lastebilen din kan ikke være helt stiv mellom kupe og plan...?

 

Mvh

Stian

 

Kassen er som sagt tegnet og beregnet ut fra datan på elementene. Min tabbe er at jeg ikke utvidet senterkassen med tilsvarende volum som bassrefleksen opptar. Skulle denne vært mindre tror jeg jeg ville fått problemer med plass. Den ville vel blitt lengre da?

 

Ang elementer i ryggen på cab blir det et alt or stort inngrep i bilens karosseri. Vel er ikke hytta bærende, men den har alikevel en egen stivhet som jeg ikke vil tukle med. Da ville alternativet ingen stereo vært bedre i mine øyne...

 

Når det gjelder bevegelse mellom hytta og plan så er hullet i hytta større en plan, nettopp for å eliminere bevegelsesproblemet. Har fuget med Sicaflex for å få det tett, sammtidig som det beveger seg og er fleksibelt. Men bevegelsene vil være minimale siden alt står på samme ramme...

 

Ellers kan det nevne at jeg febrilsk har sett etter diverse løsninger på nett, og denne løsningen er den som anbefales i alle tilfeller. Alle tilsvarende biler har denne typen løsning.

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vedlig bra ut! men du kommer til å slite med fukt! Sopp kommer til å dannes etter ganske kort tid!Du skal "fuktsikre" fra utsiden. Er nok heller viktig å fuktsikre fra innsiden en utsiden!

 

 

Fukt vil ikke bli et større problem her en baki et vanlig bagasjerom. Skulle noe fukt komme til inn i planet er der naturlige dreneringer i planet som tar seg av dette. Der er også såpass bra med gjennomlufting både under gulv og ellers baki at jeg har vanskelig for å se hvor det eventuelt skulle bli et problem? Men jeg har kansje oversett noe som du kommer på? Fyr løs... Er på alle måter åpen for tips!

 

Har vurdert en liten cupevarmer baki sammen med en batteri lader\vedlikeholder... Ellers får kassen varme fra bilens cupe. Forsterkeren vil varme litt baki planet...

 

Bilen blir ikke vinterkjørt!

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kobla + og - likt på basserne eller omvendt på den ene?

Tenker da på om disse slår mot hverandre eller om du spiller "synkront"?

 

De spiller mot hverandre. Har koblet d slik at de to til sammen blir 4ohm. De er dobbelspolte...

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen er som sagt tegnet og beregnet ut fra datan på elementene. Min tabbe er at jeg ikke utvidet senterkassen med tilsvarende volum som bassrefleksen opptar. Skulle denne vært mindre tror jeg jeg ville fått problemer med plass. Den ville vel blitt lengre da?

 

Ang elementer i ryggen på cab blir det et alt or stort inngrep i bilens karosseri. Vel er ikke hytta bærende, men den har alikevel en egen stivhet som jeg ikke vil tukle med. Da ville alternativet ingen stereo vært bedre i mine øyne...

 

Når det gjelder bevegelse mellom hytta og plan så er hullet i hytta større en plan, nettopp for å eliminere bevegelsesproblemet. Har fuget med Sicaflex for å få det tett, sammtidig som det beveger seg og er fleksibelt. Men bevegelsene vil være minimale siden alt står på samme ramme...

 

Ellers kan det nevne at jeg febrilsk har sett etter diverse løsninger på nett, og denne løsningen er den som anbefales i alle tilfeller. Alle tilsvarende biler har denne typen løsning.

 

Nei, mindre port som i mindre og kortere ;)

Du skulle ha laget kassen litt dypere så du fikk litt større midtre kammer. Da hadde du unngått evt. problemer.

Joda, båndpass er nok det som passer best i slike biler.

Er bare det at de er så følsomme for små endringer på kassen.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mindre port som i mindre og kortere ;)

Du skulle ha laget kassen litt dypere så du fikk litt større midtre kammer. Da hadde du unngått evt. problemer.

Joda, båndpass er nok det som passer best i slike biler.

Er bare det at de er så følsomme for små endringer på kassen.

 

Mvh

Stian

 

 

Det som er er at jeg har mulighet til å utvide kassen bakover om behov. Bassrefleksen er jo også laget etter eksakte mål i forhold til kassen, elementene osv... Så det er kun det at den er inni kassen som er "problemet". Den skal være så stor i forhold til tegningen. Kan ikke bare gjøre den mindre uten å ha en "grunn"? Men blir dette totalt misslykket lydmessig skjærer jeg ned bakveggen i kassen og utvider denne... Litt stress, men mindre stress en å taste rør og kappe og herje... tror eg :-)

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er er at jeg har mulighet til å utvide kassen bakover om behov. Bassrefleksen er jo også laget etter eksakte mål i forhold til kassen, elementene osv... Så det er kun det at den er inni kassen som er "problemet". Den skal være så stor i forhold til tegningen. Kan ikke bare gjøre den mindre uten å ha en "grunn"? Men blir dette totalt misslykket lydmessig skjærer jeg ned bakveggen i kassen og utvider denne... Litt stress, men mindre stress en å taste rør og kappe og herje... tror eg :-)

 

Jo, kan lage den mindre så lenge den også blir kortere :)

Vil få samme tuningen så lenge forholdet mellom portareal og lengde er det samme.

Jepp, du merker hvordan det blir.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kan lage den mindre så lenge den også blir kortere :)

Vil få samme tuningen så lenge forholdet mellom portareal og lengde er det samme.

Jepp, du merker hvordan det blir.

 

 

Ok? Så mindre og kortere eller større og lengre blir samme "effekt"? Da er det vel eventuelle Blåselyden som blir et problem med mindre port? Porten jeg har er så stor at jeg kansje vil oppleve det som to lukka kasser inni bilen? :-)

http://www.Modifisert.net _ Norges største sammling av bilrelaterte linker av entusiast for entusiaster.

 

Mitt bilstereo prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=160247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår