Gå til innhold

Hva gjør en dumpventil og hvorfor har ikke alle en?

Ranger emnet


Ducklink

Anbefalte innlegg

Det er ikke på alle biler det er så dårlig for ytelsen, med åpen dumpventil..

Min bil, 740 turbo med motronic innsprøytning, fikk bedre akselreasjon med åpen dumpventil.

Bruker kanskje litt mer bensin hvis man dumper ofte, men litt må man ofre :)

 

 

Og til trådstarter:

Vet ikke helt hvor jeg skal starte for å forklare, men jeg skal gjøre et forsøk :)

 

En dumpventil er en ventil som slipper ut luft.

Når man gir gass, åpner man et gasspjeld, som gjør at motoren går fortere rundt, forbrenner mer bensin, og skaper mer eksos.

Dette gjør at turboen begynner å spinne fort rundt, å skape luft-trykk som sendes gjennom rørene og intercooler,

inn i spjeldet, og videre inn i motoren.

Når man da finner ut av man skal gire, så slipper man gassen. Da lukker spjeldet seg. Og det blir mye trykk liggende igjen i rørene.

Mens derimot på innsiden av spjeldet, i innsuget mot toppen. Skapes det et vakuum. Pga at motoren går rundt, og vil ha mer luft. Men siden spjeldet er stengt, blir det vakuum, og motoren bremses.

Dette vakuumet brukes i kombinasjon med trykket som er inni rørene, for å trykke opp stemplet i dumpventilen, slik at trykket slipper ut.

 

Hensikten er at turboen skal slippes å bremses helt ned ved girskift, slik at man får hurtigere ladetrykk igjen ved girskift.

Tenk deg hvis man ikke hadde hatt dumpventil, så hadde alt trykket blitt igjen i rørene. Og det hadde bremset ned turboskovlene.

Slik at den må bruke lengre tid etter girskift for å få den hastigheten den hadde.

Det finnes veldig mange teorier om dette,

mange mener at å kjøre uten dumpventil er best, mange mener at å kjøre med dumpventil er best.

Ved å bruke dumpventil får man iallefall lengre levetid på turboen.

 

Her ser du prinsippet:

 

dumpventil.jpg

 

 

 

Alle turbobiler (bensin) har dumpventil, men de er resirkulerbare. Det innebærer at lufta blir sendt i retur til sugesiden av turboen.

På originale biler er det også luftfilterboks, som demper nesten all lyden.

Mens dieselmotorer, har ikke gasspjeld, og skaper derfor ikke nok vakuum til å kunne åpne en dumpventil.. Så de har ikke det.

Man får kjøpt dumpventilkit for dieselmotorer også, men jeg er skeptisk til det.

 

En wastegate er den som regulerer ladetrykket fra turboen.

Det er enkelt sagt en ventil som regulerer hvor mye eksos det skal gå inn i skovlene på turboen.

 

Håper du ble klokere av dette.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår