Gå til innhold

Herding av veiv&råder

Ranger emnet


Golf1600TIC

Anbefalte innlegg

Uansett prossess så blir ikke resultatet bedre enn utgangspunktet. Stål kvaliteten på masseproduserte deler kontra smidde deler med nøye kontroll på blandingen endrer man ikke på etter behandling. Blir vel mest som Turboed1 sier.. Den blir aldri "sterkere" men mere slitesterk overflate. Har egentlig mere tro på frysing på slike deler personlig

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett prossess så blir ikke resultatet bedre enn utgangspunktet. Stål kvaliteten på masseproduserte deler kontra smidde deler med nøye kontroll på blandingen endrer man ikke på etter behandling. Blir vel mest som Turboed1 sier.. Den blir aldri "sterkere" men mere slitesterk overflate. Har egentlig mere tro på frysing på slike deler personlig

 

Mvh

Sant det,styrken endres ikke stort. Men slitestyrken og til en viss grad stivheten endres. Og stiv veiv (så lenge den ikke da også har blitt sprø) er ikke dumt...blir mindre slingringer i valsen av det.

 

Cryo ja... der er vel debatten ute på hva som skjer. Metallurgene sier at de ikke ser noen endringer i materialet og kaller det bull,men jeg så noe greier EBB hadde kjøpt dobbelt av og fryst ett sett,så mishandlet de 99% likt over lengre tid... og det var jo ikke akkurat vanskelig å se forskjell...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som snakker om nitrokarburisering eller hva det var, tenker sikkert på noe vi kaller for "metallisering" det er når kjemisk metall av diverse legeringer sprøytes på veivtapper o.l i stor hastighet og blir sittende der og bygger dermed utover. Slik at man forex kan slipe veivtappen ned til org dimensjon igjen dersom den var skadet.

 

Cryo greiene er vel der man kjøler ned stålet til bla bla bla minus grader og gradvis høyner temperaturen til normalt igjen. (hehe gradvis :) )

 

Mvh, men ikke fra Bjørn :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som snakker om nitrokarburisering eller hva det var, tenker sikkert på noe vi kaller for "metallisering" det er når kjemisk metall av diverse legeringer sprøytes på veivtapper o.l i stor hastighet og blir sittende der og bygger dermed utover. Slik at man forex kan slipe veivtappen ned til org dimensjon igjen dersom den var skadet.

 

Cryo greiene er vel der man kjøler ned stålet til bla bla bla minus grader og gradvis høyner temperaturen til normalt igjen. (hehe gradvis :) )

 

Mvh, men ikke fra Bjørn :D

 

Metallisering er korrusjonbehandlig tilsvarende varmgalvanisering. Pistolen brenner propan/oxygene mix og mater zinktråd som smelter og sprøytes på stålet. zink er mykt som bly

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som snakker om nitrokarburisering eller hva det var, tenker sikkert på noe vi kaller for "metallisering" det er når kjemisk metall av diverse legeringer sprøytes på veivtapper o.l i stor hastighet og blir sittende der og bygger dermed utover. Slik at man forex kan slipe veivtappen ned til org dimensjon igjen dersom den var skadet.

 

Mvh, men ikke fra Bjørn :D

 

Nei, langt ifra metallisering! Det er som du sier en reparasjonsmetode, mulig det er stor forskjell på metaller og personen som påfører, har sett litt forskjellige kvaliteter på slikt arbeid.

Husk at en del som skal nitreres og slipes må isåfall slipes før nitreringa, ellers sliper en bort belegget, og da har en jo mistet litt av vitsen med hele greia...

 

Mvh, men heller ikke fra Bjørn(?)

 

Metallurgene sier at de ikke ser noen endringer i materialet og kaller det bull

Hmm, interressant, skal jammen passe på å spørre en av metallurgene neste gang jeg treffer på en om akkurat det der!:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interressant, skal jammen passe på å spørre en av metallurgene neste gang jeg treffer på en om akkurat det der!:)
Isåfall kan du gjerne videreformidle svaret hvis han finner noe... jeg vet om en par hundre mennesker som lurer.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ting tar tid, men idag har jeg snakka med metallurgen...:)

 

Forklaringen var egentlig ganske enkel, og som han sa, det var ikke humbug, men ble ikke så mye brukt, det var et prisspørsmål. Egentlig er det nødvendig å fryse delene for å få full utnyttelse av herdeprosessen, og da produktet så godt som mulig.

 

Han var imidlertid usikker på virkningen i materialer som ikke blir herdet/kan herdes, så han var nysgjerrig på hva slags materiale det var i delene EBB hadde behandlet.

 

Kort om herding av stål:

Når en herder stål, varmer man stålet opp til en viss temperatur (avh av legeringer osv), så kornene i stålet ordner seg i en spesiell struktur, som potensielt gir høyere styrke, pga utforminga.

 

Deretter bråkjøler man stålet for å prøve å beholde den samme strukturen ved lave temperaturer. Da er materialet gjerne sprøtt og veldig hardt, og det må anløpes, dvs at det varmes opp til en lavere temperatur og kjøles ned igjen.

"Fine" verktøystål skal gjerne anløpes to ganger for å gi et bedre og mer stabilt produkt.

 

Etter herdingen har man som regel aldri klart å få alle kornene til å ordne seg i den ettertraktede strukturen, det vil være enkelte områder som har en annen, gjerne mykere struktur.

 

Ved å fryse ned materialet til veldig lave temperaturer ordner de resterende atomene seg, og en får et materiale med veldig jevn struktur, uten myke korn (myke korn gir lavere slitestyrke) og et stabilt materiale, med tanke på spenninger og varmeutvidelse f.eks.

 

 

Men, fryseprosessen må da skje mellom herding og anløping for å gi mest mulig (hvis noe) effekt. Husk da på at motordeler i praksis gjerne anløpes første gangen motoren startes, altså er prosessen vellykket selv om delene er både herdet og anløpt tidligere, værre kan det være med girkassedeler f.eks. som kanskje aldri får høy nok temperatur...

 

:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår