Gå til innhold

Norske og utenlandske nettbutikker med bilpleieprodukter

Ranger emnet


golfbil

Anbefalte innlegg

Hvorfor har ingen nevnt Swissvax her?

 

Riktignok ikke mange som vet om det, men jeg trodde de fleste bilpleie geeksa viste om det?

 

Om ingen vet hva det er så kan jeg ta en liten innføring for syns skyld.

 

Swissvax ble startet i 1930 av lakk og "glans" entusiaster i sveits og ALLE vokser inneholder spesielle ekstrakter fra skjeldne frukter i brazil, derfor er alle Swissvax sine vokser laget og blandet for hånd! Derfor er også prisen en god del over produkter som bla Autoglym og Meguiars, men du får det du betaler for, nevnte produkter over har ingenting og stille opp med! Jeg fikk Swissvax demonstrert av en entusiast på ett veterantreff og jeg ble helt hekta!

 

Jeg har alldrig sett noe så serriøst og bra produkt noen gang. Det sier vel litt når 2 krukker av den beste voksen deres selges for 18000? Den beste voksen har kodenavn "Divine" og blir solgt på bestilling, du sender da bla fargekode på bilen din og biltype til Swissvax, og så håndlager de en egen og spesiell voks optimalisert for din bil og lakk type. Dette er såklart om du vil ta showcar glansen på bilen din helt ut og penger ikke stopper deg.

De andre produktene ligger på allt fra 650+ (pr krukke) Til 2-4 laken. De selger også hele bilpleie sett som kommer i robuste Swissvax bager med en haug av produkter til både lakkrens,polish,vindus rens,felgrens,skinn rens,vinyl og plast rens etc. Det finnes en entry collection som er en slags innførings pakke og en master collection med omtrent allt du trenger.

 

For dere som er interisert og vil ta en titt så trykk her: http://swissvax.no/

 

Nå bør det sies at det finnes ingen, jeg gjentar ingen, objektive tester utført som viser at organiske forseglinger skal være bedre enn syntetiske under alle forhold. Det er derimot vist at de KAN være bedre på gammel lakktype som singelstage som ikke har vært brukt på biler på mange år. I forhold som i norge vil også salt og konstant utsettelse for vannforurensning lettere fjerne denne beskyttelsen enn syntetisk kvalitetsforsegling (viktig å skille mellom god og dårlig på samme måte som man må gjøre det innenfor organisk).

 

Jeg har også til gode å se resultater utført med disse i mine øyne overprisede produkter som er bedre enn de beste man får med syntetisk. Jeg vil hevde at om man opplever bedre resultat så skyldes dette isåfall stort sett teknikk og utførelse, ikke midlet. Jeg har sett resultater i verdensklasse fra begge, og man skulle tro at alle verdens bilporodusenter som bmw, jaguar, auston martin, ferrari, porsche ++++ ville valgt organisk på utstillinger og presentasjon av sine nye modeller på store autoshow om det var en reel forskjell.

 

Når det gjelder prisen er dette en stor gimmick og noe de gjentar i det uendelige. Om du ikke klarer å selge på kvalitet alene, eller at denne ikke er bedre enn konkurrenten er det et kjent triks å "blende" publikum med noe annet. Som "verdens dyreste bilpolering!!!!". Det blir useriøst.

 

Jeg synes swisswax har flotte produkter, absolutt i verdenstoppen. Men de mister troverdighet når de rakker ned på andre som er like gode og i tillegg bruker dårlige salgstriks.

 

Jeg ser på resultatet og driter i innholdsfortegnelser som ingen skjønner noe av uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal også nevnes at swissvax har utviklet egne vokser for hvert bilmerke som er spesielt laget for og matche lakk typen som brukes av det spesifikke bilmerket når den rulles ut av fabrikken.

 

Til deg over, så er jeg enig i at det er ikke den store forskjellen på Swissvax sine "billige" vokser til rundt 6-700kr i forhold til meguiars gold class og autoglym HD. Men om du går for show car voksen til Swissvax med kodenavn "concorso" til ca 1600 på en lakk som er tatt godt vare på så skal du være både fargeblind og ha grå stær om du ikke ser forkjellen. Var på veterantreff i helgen og fikk den demonstrert, det er en hinsides glans av en annen værden!

 

Har Concorso jeg, men ser ikke forskjell på den og Pete's 53 :) den knuser derimot petes på holdbarhet :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør det sies at det finnes ingen, jeg gjentar ingen, objektive tester utført som viser at organiske forseglinger skal være bedre enn syntetiske under alle forhold. Det er derimot vist at de KAN være bedre på gammel lakktype som singelstage som ikke har vært brukt på biler på mange år. I forhold som i norge vil også salt og konstant utsettelse for vannforurensning lettere fjerne denne beskyttelsen enn syntetisk kvalitetsforsegling (viktig å skille mellom god og dårlig på samme måte som man må gjøre det innenfor organisk).

 

Jeg har også til gode å se resultater utført med disse i mine øyne overprisede produkter som er bedre enn de beste man får med syntetisk. Jeg vil hevde at om man opplever bedre resultat så skyldes dette isåfall stort sett teknikk og utførelse, ikke midlet. Jeg har sett resultater i verdensklasse fra begge, og man skulle tro at alle verdens bilporodusenter som bmw, jaguar, auston martin, ferrari, porsche ++++ ville valgt organisk på utstillinger og presentasjon av sine nye modeller på store autoshow om det var en reel forskjell.

 

Når det gjelder prisen er dette en stor gimmick og noe de gjentar i det uendelige. Om du ikke klarer å selge på kvalitet alene, eller at denne ikke er bedre enn konkurrenten er det et kjent triks å "blende" publikum med noe annet. Som "verdens dyreste bilpolering!!!!". Det blir useriøst.

 

Jeg synes swisswax har flotte produkter, absolutt i verdenstoppen. Men de mister troverdighet når de rakker ned på andre som er like gode og i tillegg bruker dårlige salgstriks.

 

Jeg ser på resultatet og driter i innholdsfortegnelser som ingen skjønner noe av uansett.

 

Hei, smaken er som baken, den er delt ;)

 

De vanlige voksene til Swissvax er vel kansje mest utviklet for glans og shine enn og tåle salt etc. Men om du tar poleringen i en 1-2-3 stegs operasjon så kan jeg garantere deg at det blir holdbart! Resns først lakken, påfør så valgte voks og deretter legger du ett lag med Swissvax sin shield voks som gir ekstrem holdbarhet og danner ett fint "skall" over den voksen som liger under.

 

Swissvax er utviklet for å ivereta interessene til entusiasten som polerer og vasker ofte og tar ikke så mye hensyn til hvermansen som legger på ett lag med voks før vinteren og tror den holder helt til sommeren uten at han vasker bilen mere enn 2-3 ganger iløpet av vinteren ;)

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at er du en entusiast så vil du få bedre utbytte av swissvax en de aller fleste andre produkter nevnt i denne tråden. Om du derimot er en "average" bilkjører så vil nok både Autoglym, meguiars og tilogmed biltema sin voks holde i lange baner.

 

Om du skal bruke Swissvax så må du behandle bilen deretter, det er ikke mye vits i og legge ned tid og penger i dyr voks som swissvax om ikke bilen har en helhetsskjønnhet på godt over 90% og er pleiet siden den var ny.

 

Ta en titt her om du ikke skjønner hva jeg mener med "entusiast pleie":

 

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4402-evo-faar-stell-foer-vinterlagring/

 

Jeg har ikke noe i mot andre produkter om det er det du tror, jeg har brukt Meguiars gold class serien i mange år før jeg oppdaget swissvax og det er ett veldig bra produkt det å :)

 

Og om du ikke tror at porche, ferrari og lamborghini bruker Swissvax voks til utstillinger må du nok google det litt så får du se, Swissvax har forresten egne voks serier spesifikt til alle overnevnte merker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, smaken er som baken, den er delt ;)

 

De vanlige voksene til Swissvax er vel kansje mest utviklet for glans og shine enn og tåle salt etc. Men om du tar poleringen i en 1-2-3 stegs operasjon så kan jeg garantere deg at det blir holdbart! Resns først lakken, påfør så valgte voks og deretter legger du ett lag med Swissvax sin shield voks som gir ekstrem holdbarhet og danner ett fint "skall" over den voksen som liger under.

 

Swissvax er utviklet for å ivereta interessene til entusiasten som polerer og vasker ofte og tar ikke så mye hensyn til hvermansen som legger på ett lag med voks før vinteren og tror den holder helt til sommeren uten at han vasker bilen mere enn 2-3 ganger iløpet av vinteren ;)

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at er du en entusiast så vil du få bedre utbytte av swissvax en de aller fleste andre produkter nevnt i denne tråden. Om du derimot er en "average" bilkjører så vil nok både Autoglym, meguiars og tilogmed biltema sin voks holde i lange baner.

 

Om du skal bruke Swissvax så må du behandle bilen deretter, det er ikke mye vits i og legge ned tid og penger i dyr voks som swissvax om ikke bilen har en helhetsskjønnhet på godt over 90% og er pleiet siden den var ny.

 

Ta en titt her om du ikke skjønner hva jeg mener med "entusiast pleie":

 

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4402-evo-faar-stell-foer-vinterlagring/

 

Jeg har ikke noe i mot andre produkter om det er det du tror, jeg har brukt Meguiars gold class serien i mange år før jeg oppdaget swissvax og det er ett veldig bra produkt det å :)

 

Og om du ikke tror at porche, ferrari og lamborghini bruker Swissvax voks til utstillinger må du nok google det litt så får du se, Swissvax har forresten egne voks serier spesifikt til alle overnevnte merker ;)

 

Selvskryt er normalt sett en uting men jeg vil legge med at i tillegg til å være en av de første som lagde innføringstråder om bilpleie her på bilforumet er jeg også en av de som i begynnelsen var kontaktperson for flere av de som nå styrer DCN (enkelte er nok litt mer ekstrem enn meg og har prøvd lang flere produkter enn jeg noensinne vil ha tid eller ork til, men sånn går det jo når elev går forbi lærer :)

 

Jeg vil derfor langt på vei si at jeg nok er langt mer for en entusiast å regne enn de fleste og har også utført utallige kurs og opplæring for både kjente og ukjente.

 

Grunnen til min reaksjon gjelder stort sett at jeg hater fundamentalister samt personer som skal generere pissekonkuranser ved å skryte av at "mitt er dyrere enn ditt". Jeg har forlengst oppdaget at dyreste ikke er det samme som best. Man kan heller si at billigst som oftest er dritt, der er de fleste enige.

 

Jeg har selv benyttet swisswax ved noen tilfeller (hadde kunde som krevde det blant annet samt prøvde det selv). Og ved enkelte tilfeller har det noe med old school sjarm å gjøre når man skal gå over en klassisk corvette fra 60-tallet for eksempel siden carnuba og organiske forseglinger jo er den gamle teknologien som har blitt utfordret av syntetiske løsninger.

 

Min erfaring var at påførelse var langt tyngre. Siden dette var en orginallakk var det ganske mange dypere riper som man ikke kunne gjøre noe med i fare for å gå for dypt. Min observasjon var at den fylte i godt i gamle lakktyper med disse skadene. Når det gjelder varighet på denne er det ikke godt å si siden denne bilen ble brukt mikroskopisk lite. På en nyere bil hvor jeg kunne rette ut lakken i mye større grad ble dette gjort med en kammerat som en test på vinteren på en bil som ble brukt daglig på salte veier. Her var resultatet ikke all verdens og min egen som kjører med syntetisk forsegling (MG21 for det meste) holdt ut mye lengre før nytt lag måtte legges på. Begge biler ble vasket jevnlig for hånd i oppvarmet vaskehall.

 

Til syvende og sist sitter jeg igjen med to produkter, som begge gir glans og resultat i verdensklasse, hvorav det ene passer norske forhold litt bedre, er langt enklere å legge på samt koster en fraksjon av prisen.

 

At et produkt retter seg både mot hardcore entusiaster og nybegynnere ser jeg ikke på som noe negativt, snarere tvert imot. Å prøve å låse ute alle andre ved å lage et produkt som er for en liten elitegruppe blir litt som klesmerker som Armani, Gucci osv. Eksklusivt ja, bedre kvalitet? Tja.

 

Når det er sagt så er jeg strålende fornøyd med resultatet vi oppnådde med swisswax også. Og om noen mener de får bedre resultat med dette, evt liker denne måten å jobbe på så anbefaler jeg å løpe og kjøpe. Men det sier jeg forsåvidt også om Mothers, Pinnacle, Meguiars, (til dels Autoglym som desverre har mye bobob-produkter også blandet med det som duger) for å nevne noen. Mens skilpadda og armour all og alt annet tull er noe jeg kaster rett i søpla.

 

Til syvende og sist er jeg kjempeglad for at jeg ikke lengre er alene om å sette fokus på kvalitet når det gjelder bilpleie. De første 2 årene var det en ganske ensom vandring, og det ble litt slitsomt å svare på de samme spørsmål tusenvis av ganger til tross for at man hadde laget en veldig enkel "how to" som svarte på det meste. Men man måtte bare være tålmodig, og det var bestandig like gøy å se kommentarene og bildene fra folk i ettertid. Jeg liker den ene representanten på Meguiarsonlineforumet sin signatur; "each one teach one".

 

Takk for at du er en av de som får folk til å slutte med zalo og vaskehaller og heller prøve kvalitetsprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var deg nOstra som dro meg ut på dypt vann gitt.... ha ha, jeg har Porter Cable maskinen jeg kjøpte av deg for flere år siden enda jeg og bruker den fortsatt. Det er din skyld at garasjen er stapp full med bilpleie saker og din kunskap og svar i starten (mht tråder og over PM) som "fikset" de resultatene jeg fikk her hjemme etterhvert... så takker for det, det fortjener du en klapp på skuldra for, vel en knyttneve fra kona tror jeg da :D

 

Swissvax bør sef ligge under tråden her mht nettbutikker, knallsaker de har og def et entusiastmerke delux, men samtidig ingen fare for en rookie å bruke heller. Det en skal å bør tenke over er at det er ikke en voks alene som gjør jobben, det er det du gjør før voks som betyr 95% av resultatet.. har du en oksidert bil og du legger voks på den så holder det 2 uker før du er tilbake til start... korrigerer du lakken skikkelig med rens og slipemidler så er det et annet resultat, gjør du den jobben 100% så er toppingen (voks/sealer) kun til for å holde på resultatet og gi det den ekstra lille glansen som naboen din ikke klarer å få til, husker en også å kaste Zalo, svamp og pusseskinn langt inn i skauen så har du fått til mye..

 

topic:

 

jupp http://www.swissvax.no inn i første tråd, selvfølgelig, nok av bilpleiegale mennesker her i landet etterhvert som fortjener det :)

 

Og jeg stemmer i mht "each one teach one" nOstra, noe jeg vet du fulgte i allefall.... blankest i gata my ass, her går vi for blankest i landet istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til min reaksjon gjelder stort sett at jeg hater fundamentalister samt personer som skal generere pissekonkuranser ved å skryte av at "mitt er dyrere enn ditt". Jeg har forlengst oppdaget at dyreste ikke er det samme som best. Man kan heller si at billigst som oftest er dritt, der er de fleste enige.

 

Virker som du missforsto når jeg skrev at jeg synes Meguiars etc også er bra produkter :/

 

 

Å sammenligne kvalitet kontra pris på klesmærker med kvalitet kontra pris på andre varer blir litt for dumt imo. Men jeg er enig i at det ikke alltid er dyrest som er best. Min erfaring tilsier at SOM REGEL får du det du betaler for, om du har litt info om det du kjøper så du ikke blir helt rundlurt til å kjøpe katta i sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår