Gå til innhold

Klasse CE Spørsmål...

Ranger emnet


Amg Power

Anbefalte innlegg

Man har ikke lov til å kjøre under kjøre og hviletidsbestemmelsene på bil over 7.5 tonn før man er 21, ELLER har godkjent lærekontrakt og eksamen på transportfag... Disse papirene må man ha med seg hvis man blir stoppa ellers er det bot... hehe det fikk jeg...

 

 

FEIL.. Du trenger ikke noen som helst lærekontrakt for å kjøre tungbil før du er 21. Det du trenger er ett kompetansebevis, ett bevis på at du har tatt 350 timer sikkerhetskurset som de så pent kaller det. Bedre kjent som 10 ukers kurset. Har man ikke med seg kompetansebeviset så kjører du ulovlig.

 

MEN det finnes en annen mulighet hvis man ikke gidder å bla opp 50.60 lapper: Ta kontakt med det lokale opplæringskontoret for transportfag! De spanderer lappen på deg via et 10 ukers kurs! Tar man åsså transportfageksamen og har eksamen fra en rekke grunnkurs er muligheten der siden bransjen er så mager på folk! Så har man lyst på lappen på storbil kontakt disse ASAP og sørg for at vi får nok Norske folk bak rattene og ikke østeuropeere...

 

Du kan komme deg inn på 19 ukers kurset. Ikke 10 ukers kurstet, det er for de som har gådd VK1 Transportfag og har ADR stykkgods og Truck sertifiktatet. En ca kostnad på CE på via 19 ukers kurset er vel rundt 10 k, da glattkjøringen koster rundt 5-7000 mener jeg og resten er til biltilsynet.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er du på jordet... Man skal ha med seg kompetansebeviset fra 10 ukerskurset OG eksamensbevis fra VK1 transportfag!

 

Jeg har hverken VK1 transportfag eller truckfører bevis. Fikk da 10 ukerskurset fordet... Bare prate med de som har med det å gjøre det...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke. men iflg kjørelærer så har jeg lov til å kjøre ce nå. og jeg vil jo tra at han vet dette mye bedre enn oss. og jeg har blitt stoppet av politiet. da jeg hadde bestått oppkjøringa, men ikke bestilt nytt sertifikat. dvs ikke midlertidig lapp, og ikke registrert noen vei at jeg hadde c. politiet var så snille at de kjørte meg hjem å så lappen der det sto at jeg hadde bestått oppkjøringa. så var den saken grei. fikk riktignok en ''deal'' jeg fikk 2000 i bot for å ha med en passasjer for mye. og fikk beskjed om å kjøre hjem å parkere. og ikke kjøre mere før jeg fikk lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er aldersgrense på 21 år for å kjøre tungtransport i jobb.

Dette er for å beskytte de som tar yrkesrettet utdanning,

slik at ikke hvilken som helst shitkid med penger kan kjøpe seg lappen.

 

Forsvaret er en fin måte å gå for å få seg lappen gratis.

 

Dessuten, jeg hadde ikke noe spesielt godt utgangspunkt da jeg begynte på lappen, men klarte meg med 2 kjøretimer på C og 3 på CE (såklart pluss det obligatoriske), du får bare setta kjørelærern som vil melke deg for penger på plass. Derfor er det litt teit å forskuddsbetale en svær pakke med masse kjøretimer du kanskje ikke trenger. Men det varierer jo fra person til person.

Velkommen til Bilforumet - der alle vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

oki.. har du noe link eller noe sånt.. der jeg kan finne den kjøre skolen? ja tenker på å kanskje kan ta det i ferien eller noe... da jeg tar dette på eget grunnlag:) hehe

3 ukerskurs hadde jo vært knall

passat 1,8t 3b i eie

bmw 318 1,8solgt-mazda626 2l solgt-golf,1.9tdsolgt-opel omega 2lsolgt-ford mondeo 2,5.v6solgt-honda crxsolgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er det med alderen? jeg er 20 år.. kan jeg ta alt av kjøring å slik nå? eller må jeg være fylt 21 år får å ta kurset på 3 uker?

 

Du kan ta alt når du er fyllt 18 år. Men om du skal kjøre transport underlagt kjøre og hviletid kan du kun kjøre C1E inntil fylte 21 år. Med mindre du har tatt fagbrev, da kan du kjøre alt fra dag 1.

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår