Gå til innhold

Motorbytte i 6n

Ranger emnet


zoom

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på litt angående et motorbytte. Bilen er en 96-mod, den orginale motoren er en 1.0 som er moden for skifting.

 

Hva må til for å få en 1.4 8v (apq?) inn i bilen?

Hvilke deler må byttes? Girkasse/ledningsnett? Mer?

Hvordan ser jeg om en motor har startsperre?

Hvordan er det å bytte en forgassermotor med en injection?

 

 

Noen tips/tricks eller nyttige ting å huske?

 

Noen som vet om en motor? 1.0 eller 1.4?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det start sperre?

 

Hvis det er det trenger du komplett motor med ledningsnett, instrumenter og nøkler

 

Ok, har mulig en donormotor fra 98 (motorkode APQ), vet ikke om den har startsperre jeg? Vil det ikke starte uten samme instrumenter ++?

 

Har forresten funnet ut en del, lurer fortsatt på det med radiatoren, og ellers nyttige triks når man bytter motor..

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Sorry, tok feil, monopoint injection faktisk.. Ser ut som startsperra ikke nødvendigvis er koblet mot ECU, men mot en "leser" som er en sort plastikkring rundt den man stikker nøkkelen i (teknisk språk sent på kvelden funker bare ikke alacocaina )

 

Hentet bil idag, henter motor i morra :D

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er nå halvveis inne (ikke helt tilkoblet), og lurer på et par småting:

 

Fant en ledning som kom ut fra torpedoveggen ved der sjåføren sitter, som satt på baksiden av "forgasseren" på 1.0-motoren.. Finner ikke noen plass å sette denne på 1.4-litern.. Ledningen er hvit/rosa og har en firkanta plastikktilkobling med en liten metallplate inni.

 

Noen som vet hvor den skal?

 

Lurer også på litt om hvordan man på best mulig måte kobler på ny ECU, den ble nemlig revet ut av donorbilen :)

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dust :fatality: det skal være en ganske stor "kontakt" på ECU. hvis du bare har en plast-boks med masse ledninger til, så kanskje den må åpnes?

 

STFU! :ass:

 

Var litt lettere når man sto inne på verksted enn da vi sto ute i kulda.. Var ganske så lett ja..

 

Nå er'n inne og ferdig koblet til, men kan se ut som jeg har litt "electrical gremlins". Med 1.4-hjernen så ligger turtellern og vipper på 500rpm og det tikker infernalsk av et relé eller noe sånt.. Med 1.0-hjernen er turtellern normal og ingen tikkelyd. Motoren går rundt med begge hjernene, men starter ikke :(

 

Noen tips? Startsperre?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår