Gå til innhold

Xenon-guide

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lest litt her nå! Kjører en Bmw 2002 E46 full m-tech, uten xenon. Det er ikke automatisk høyde justiering! Har den manuelle innvendig. Men har jeg da lov til å putte xenon i tåkelys og fjernlys? :)

 

Har diskutert dette med en saksbehandler hos Statens Vegvesen og fikk tilsendt dokumentasjon når jeg skulle gjøre dette med min egen bil. Du har lov til å ettermontere Xenon i fjernlys dersom hele lykta, dvs. lykthuset og glasset er godkjent for xenon. Bokstavene som skal stå på lykthuset er E og DC eller DR eller DCR, der disse gjelder for henholdsvis nærlys, fjernlys og BI-xenon. Altså, det er ikke krav til aut. høydejustering dersom E merket Xenonsett monteres på fjernlys, men fortsatt lyktespylere.

 

Bilen min ble forresten EU-godkjent for 3 dager siden med Xenonkitt på fjernlys - uten automatisk høydejustering. Dermed vil jeg tro at jeg har rett :)

Endret av falbrigt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant mailen fra Vegvesenet....

"Dersom lykten i sin helhet er beregnet for Xenonlys og merket for dette, og da bare med Xenon som fjernlys vil det ikke være krav til at lykten skal være automatisk justerbar.

 

Kombinasjonen Halogen som nærlys og Xenon som fjernlys er uvanlig, som regel vil dette være omvent.

 

Det finnes i dag ekstra fjernlys for separat ettermontering, det er for disse ikke krav til automatisk justering.

 

I vårt svar vil du se at den kravet til den automatiske justeringen er forbeholdt nærlys.

 

Det som ikke er lovlig er å ettermontere xenonlyskilde i en lykt merket og ment for halogen. Dette gjelder xenonlyskilde både som nær og fjernlys.

Lykten både hus og glass skal være merket og ment for xenonlyskilder.

 

Ta gjerne kontakt dersom du har flere spørsmål.

 

Med hilsen

Knut Ekkeren

 

Seksjon: Kjøretøy - Bergen distrikt

Postadresse: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863 LEIKANGER

Besøksadresse: Spelhaugen 12, BERGEN

Telefon: +47 55516155 Mobil: +47 96236937 e-post: mailto:knut.ekkeren@vegvesen.no

http://www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-vest@vegvesen.no"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit! Blir problematisk å ettermontere xenon! Men hva med xenon look pærer, lest litt rundt på div. forumer og da nevnes det;

 

Osram Silverstar

Osram nightbreaker

Osram Coolblue

Philips BlueVision

GE SuperBlue

 

Hvordan type pære bør en velge av disse eller andre typer pærer som ligner mest på xenon? Møkka lei det orginale "gule"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit! Blir problematisk å ettermontere xenon! Men hva med xenon look pærer, lest litt rundt på div. forumer og da nevnes det;

 

Osram Silverstar

Osram nightbreaker

Osram Coolblue

Philips BlueVision

GE SuperBlue

 

Hvordan type pære bør en velge av disse eller andre typer pærer som ligner mest på xenon? Møkka lei det orginale "gule"!

 

Har du lest innleggene mine??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet noen selv, men vet flere som bruker Philips X-treme Power og Osram Nightbreaker. Om disse kvalifiserer til "Xenon-look" i dine øyne vet jeg ikke, men dem gir absolutt et hvitere og sterkere lys enn "standardpærer". Riktignok hører jeg flere si at sistnevnte har dårlig levetid. Jeg kan ikke uttale meg om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat montert xenon i mine tåkelys... burde ikke et 35w 8000k bli blått? syns mitt er rimelig hvit... kontra ei venninnes 10000k som er veldig blått

 

Kan det ha noe med at jeg mangler reflektorer i tåkelysa?

e28 "m535"

 

x:Husqvarna smr510 vrak :/

x:28 m535 banebil

x:e28 518i og 520i. samt e30 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har aldri hørt om godkjenning av ledningsnett i forhold til xenon. Det jeg imidlertid vet er at enkelte produsenter oppgir (og i denne sammenheng egentlig også forbyr bruk av større pærer) max effektuttak på hver enkelt "kurs" i bilen. Normalt sett vil sikringen ryke lenge før det er fare for ledningsbrann. Regner med du hadde 55W halogen før og muligens 35/55W xenon nå - altså mindre eller lik effekt = ingen betydning. Det noen sliter med er for stort spenningsfall til ballastene slik at pæra har vanskelig for å tenne. Dette unngår du ved koble et hjelperelé inn på kretsen.

 

Men for å svare på spørsmålet: Nei, det vet jeg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det var spørsmål eller kommentarer relatert til spenning og ledninger før i tråden.

 

I henhold til min erfaring og skolegang så bør du ikke bekymre deg for spenning(V) ampere (A) i forbindelse med xenon kits.

 

Det er kun ledningene fra ballast til pærene som har 20+kV, og disse er levert fra leverandør til å takle så høy spenning.

Dvs, de har tykk isolasjon.

 

V * A = effekt

 

Går spenningen opp, må strømmen bli redusert.

Eksempel.

12V *2A = 24W

24V *1A = 24W

1V *24A = 24W

Tilførsels ledningene trenger ikke oppgraderes med mindre du har kjøpt ballast med ekstremt tap, dvs over normal effekt forbruk.

 

Normalt sett så vil ikke dette være et problem, siden xenon har et forholdsvis lavt effektforbruk.

 

Riktignok så skjønner jeg ikke helt den store "må ha xenon i alle lys" greien.

Jeg har halogen i nærlys, lang lys og i mine 4x 8" 130W ekstralys. jeg har dagslys på landeveien. Riktignok så trekker alt dette ganske mye strøm, men det er bagateller siden alt koster mindre enn 1 stk 8" ekstralys.

 

Jeg bruker ca 650W på lang lys og ekstralys dvs ca 54 A.

 

Til de som sliter med støy problemer.

 

Dette kan utbedres med ferritt kjerner rundt kablene til ballasten.

Ferritt kjerner brukes i rundt VGA kabler og lignende.

Jeg hadde 35W xenon i nærlys og støy var ikke et problem, men jeg har en eldre bil uten sofistikert elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 month later...
Ja, jeg har lest at det var lov å ettermontere det i fjernlysene! Men er jævla trangt i motorrommet! Så vurderer xenonlook pærer! Noen anbefalinger? anyone!?

 

Kanskje disse kan være noe for deg?

http://geimport.no/storefront.php?pid=88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår