Gå til innhold

Noen med greie på 13b

Ranger emnet


maggvaardal

Anbefalte innlegg

Hei!

har et par spmål ang 13b!

Hvordan er smøringsystemet på disse? (gode linker med teininger)

Hvordan er det å "tørrsumpe" disse motorene.

Hvor mye veier en slik motor?

Fysiske mål på motoren?

Hvilke girkasser passer?

Noen i rogalandsområdet som har peiling på porting? evt hva koster ei sjikkelig street porting?

Hvor mange hest/nm har en original 13b sugemotor?

 

Håper noen har mer greie på dette en meg her, har googlet litt, men funnet lite.

 

Mvh Magnus L Vårdal

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøresystemet er ganske godt orginalt. Noen små og lette modifikasjoner som er vanlige, men ikke store greiene. Bytte oljetrykksregulator så er mye gjort.

 

Man får orginale Mazda tørrsump kit for disse. Enkel maskin å bygge om. Trengs ikke før du ligger og tyner motor på 9000 rpm runde etter runde på bane.

 

Alle Mazda RX-kasser passer. Finnes adaptere for mye annet, som f.eks Tremec og Porsche/VW.

 

Porting ca 5000 kr.

Er mange utgaver av disse motorene. 13B er levert med ca 160hk maks som sug orginalt. Husker ikke moment.

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellene på feks en motor fra 82, og en fra 88? tenker KUN på blokk og innmat, ikke noe motorstyring. Og en 86 og en 92... noen forskjeller på turbo og n/a?'

 

edit: takk for svar foresten:D:D

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk man jo ikke 13B i 1982, så det er vel ikke så mye å si der egentlig.

 

Den største forskjellen er kompen på disse motorene. Før 89 så hadde NA motorene 9.4 og Turboen 8.5. Etter 89 gikk mazda opp til 9.7 på NA og 9.0 på Turbo.

 

NA motorene har 6 innsugsporter og Turboen har 4.

Ellers så er vel oljepumpa litt grovere på turboen da.

 

Hva har du tenkt å bygge? Kan være litt enklere å gi deg råd da.

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk man jo ikke 13B i 1982, så det er vel ikke så mye å si der egentlig.

 

Joda, 13B ble solgt i andre verdensdeler, og mange har også rotet seg hit til Norge. Hovedsakelig har alle Mazda wankler 3mm tetninger opp til 85, og 2mm etter. De gamle 13B'ene hadde 4 innsugsporter, men er ellers ganske like som de nyere som har 6.

 

Når det gjelder girkasser kan alt lages, og det finnes mye rart blant annet i australia. Den "beste" Mazda har etter min mening er turbo II kassa som kom fra 86-91.

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 13B ble solgt i andre verdensdeler, og mange har også rotet seg hit til Norge. Hovedsakelig har alle Mazda wankler 3mm tetninger opp til 85, og 2mm etter. De gamle 13B'ene hadde 4 innsugsporter, men er ellers ganske like som de nyere som har 6.

 

Når det gjelder girkasser kan alt lages, og det finnes mye rart blant annet i australia. Den "beste" Mazda har etter min mening er turbo II kassa som kom fra 86-91.

 

Tenkte ikke på Cosmo og Luce i farta :-)

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nå tenkt å få tak i noe wankel styr å kaste i kadetten, helst gasser da, men må jo vertfall ha 250 hest... hva må og bør gjøres med en motor for å oppnå dette..(porting etc, og pris) Viss jeg går for turbo må jeg ha 300+.. skal stå i kadett c, så er ikke så veldi mye plass!!

 

Magnus

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ikke glem REPU'n. Den som skal kjøre fra deg i sommer....(-ok kanskje ikke kjøre ifra, men)

 

1974 13B 4-port.

 

Løkskalle! Repuen var da ikke i produksjon i 1982! ;)

 

Repuen din er tøff. Kunne godt tenkt meg den... må innrømme det.

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkskalle! Repuen var da ikke i produksjon i 1982! ;)

 

Repuen din er tøff. Kunne godt tenkt meg den... må innrømme det.

 

Hei.

 

Nå tolket jeg dette som at det var snakk om biler som hadde 13B før 1982, og ikke i 1982. My bad, men fikk det intrykket etter MortenF sitt innlegg, etc..

 

Mange som glemmer at REPU hadde "big block" motor...ehh? :rolleyes:

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nå tolket jeg dette som at det var snakk om biler som hadde 13B før 1982, og ikke i 1982. My bad, men fikk det intrykket etter MortenF sitt innlegg, etc..

 

Mange som glemmer at REPU hadde "big block" motor...ehh? :rolleyes:

 

hehe. big block er vel kanskje å ta i litt. Mon tro om ikke den pickupen hadde kledd en v8... eller? :usa:

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. big block er vel kanskje å ta i litt. Mon tro om ikke den pickupen hadde kledd en v8... eller? :usa:

 

Hei.

 

V8 *grøss. Nå håper jeg ikke turbohansen ser dette, for da får du besøk, hehe

dukenukem

 

Jeg ymtet frempå LS1 convertering i FD'n, og da skal jeg si det ble månelyst :nono:

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

V8 *grøss. Nå håper jeg ikke turbohansen ser dette, for da får du besøk, hehe

dukenukem

 

Den mannen der er jo helt sjuk da! Snakker om mazdapoliti.. haha..:coplight :coplight

 

Jeg ymtet frempå LS1 convertering i FD'n, og da skal jeg si det ble månelyst :nono:

 

Ser faktisk ikke noe gæærnt i det jeg. En nymotens åtter med manuell kasse er sikkert ganske stas. Har en cheva 350 med høykomp stempler og andre topper liggende... hmmm.....:usa:

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8.. Det er jo bare sååå 90 tall!

 

Dersom du skal ha gasser og gjøre det enkelt bruker du en 6 porter sugemotor fra 2.gen RX7. Med ordentlig porting og en svær gasser (type 48DHLA eller noe i den dur) skal det vel ikke være umulig å hente ut ca 250-260.

 

Skal du ha gasser og ikke er så veldig nøye på kostnader og kjørbarhet, men er ute etter maks effekt, går du for p-port og IDA gasser..

 

Andre muligheter for rundt 250-300 hester er f.eks en turbo II motor, med lette mods, kanskje til og med en liten streetport? Kan uten problemer kjøres på originalhjerne og nei, det er ikke vanskelig å koble opp! Megasquirt er forresten heller ikke dyrt..

 

Det er et uttall forskjellige kombinasjoner du kan velge, prøv å si litt mer inngående hva du ønsker, hvor du skal bruke bilen og hva du har tenkt å bruke på prosjektet!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår