Gå til innhold

TUV på ratt og effektannlegg???

Ranger emnet


monsterchief

Anbefalte innlegg

ja ble no stoppet da av veivesenet for teknisk kontroll... de avskiltet bilen fordi det ikke sto i vognkortet at jeg har senkesett, skiftet ratt og effektanlegg på bilen... Angående senkesettet har jeg forståelse for men viste absolutt ikke at man må opplyse om skifte av effektanlegg å ratt... Noen som har vært borti dette før? og trenger jeg da TUV papirer på ratt og effektanlegg? høres helt merkelig ut synes jeg... Noen som har svar på dette?

VR6 POWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rattet må du vel ha tüv papirer på, men aldri hørt om at du må det på effektanlegg, det gjelder vistnok bare støykrav og diverse. Og tror ikke du trenger å bekjymre deg at effektøkningen blir for høy heller:P hehe

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det ikke er lov å bytte fra airbag-ratt til ratt uten airbag, så kan bli værre, men er jo folk som har fått igjennom det meste:)

 

Edit; leste litt på forumet på de gamle trådene, var ganske uklart om det er lov å bytte ut eller ikke, og ingen hadde vist frem noen regler, så du kan jo ringe biltrangsynet å høre

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskiltet på grunn av manglende papirer på et senkesett???

Her må det være noe annet som er grunnen til avskiltinga.

 

Er ikke noe nytt at alle senkesett skal ha TÜV eller andre papirer.

På ratt er jeg usikker, men det er vel ikke lov å fjærne airbag'n om bilen har det originalt.

Eksosanlegg har de jo også begynt å kreve merking på. Selv om det er tett og godt under støykravet så skal de kukskallene være vanskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet jo at de trenger papirer.. de er jo så glade i det. Men at man skulle bli avskiltet for at senkesett ikke står i vognkortet finner jeg litt vanskelig å tro på, selv om jeg godt veit hvor vanskelige de folka kan være, nidkjære i tjenesten som de er. Det er vel normalt at man får en mangellapp og krav om å vise bilen på en trafikkstasjon når det gjelder bagateller som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lov å fjerne airbag jo men skal godkjennes i vongkort av BT. eneste måten å få godkjent senkesettet er å få tak i tüv-papirer på senkesettet (fåes av importør av ditt merke) og papirer for utført hjulstillingskontroll med senkesett samt lysjustering. tüv på effektanlegg har jeg aldri hørt om, så lenge det er innenfor støykravet som står i vognkort og er festet på en forsvarlig og sikker måte har det jo ingenting å si. tüv på ratt må du snakke med importør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke kun på grunn av senkesett jeg ble avskiltet om du leste tråden... mulig det ikke kom riktig frem, men var på grunn av ratt uten airbag og effektannlegg og... om det var han karen som var vanskelig eller ikke er ikke godt å si... her sitter jeg hvertfall med bil uten skilter... men satser på å få orden i tingene så rask som mulig... ellers takk for svar...

VR6 POWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis på din lokale trafikkstasjon, og be om informasjon om hva som kreves for å få tinga på mangellappen din (regner med du fikk en lapp i tillegg til at de tok skilta?) godkjent. Det er disse som skal godkjenne bilen etterpå, så da kan det være kjekt å vite hva de mener om tinga på forhånd, og ikke møte opp med bilen og finne ut at du mangler noe.

Er det noe du er usikker på eller er uenig i, ber du om henvisning til hvilket regelverk de bruker. På den måten slipper du de som har egne meninger. :)

 

Når det gjelder senkesett, er dette smørbrødlista du kan møte;

http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf

 

Når det gjelder ratt, må du vel ha TUV-papirer (eller lignende godkjente papirer) på at det passer din bil, og antageligvis dokumentasjon på at airbagen er forskriftsmessig tatt ut av verksted, da dette skal inn i vognkortet.

 

Når det gjelder eksos, så mente jeg at reglene gjaldt effekt, støy og utslipp. Effekten tviler jeg går over de lovlige 10%, og støy/utslipp skal være under det som står i vognkortet/typegodkjenningen. Har dog hørt om situasjoner hvor papirer kreves, så ville hørt med Biltilsynet her. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår