Gå til innhold

Min lille Z


aryx

Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

vet du hvordan han gjør det med bunnpanna når han skal sette inn en rb26dett? er det custom motorfester han bruker? grunen til at jeg spør er at mange som swaper inn rb motorer bruker motorfestene fra japan spec 300zx z31 med rb20det motoren. de festene passer rett på men setter motoren litt høyt og langt frem i motorrommet så det blir ikke så veldig bra vektfordeling. er en kar i usa som lager motorfester til rb motorer for 100$ som setter motoren lavt og så langt bak som mulig.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

20 lapper for en Z er råbillig (selv om det er en "buss" (2+2)). Selv dårlige karosserier er dyre - og du har gjort et kupp.

 

Når det gjelder 1 forgasser, så har aldri noen Z hatt enkel forgasser, så jeg vil tro at den stammer fra en annen Datsun, Laurel eller 240C/260C. Evt så er hele motoren byttet og det har blitt satt inn en motor fra en av nevte bilene.

 

Alle 240Z var 2 setere.

 

Det ble totalt importert 51 stk 260Z 2+2 til Norge. Om du gir meg regnumret på bilen din, så kan jeg fortelle litt mer om den - og hvilket nummer den er i "rekka".

Av 260Z 2-setere ble det importert 37 stykker.

 

...

 

Ja, var nok et kupp ja, motoren er en L26 så det er nok bare forgasseren som er byttet, jeg mener at det sto i Hayens boka at 240Z kom med denne forgasseren, var bilde av den og alt.

 

Skal se om jeg finner vognkortet, hadde vært kjekt å vite om det var en av de første eller siste :)

 

edit: reg nr: ND 38200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - hadde ikke den i "registret mitt", og jeg har lenge vært "på jakt" etter denne bilen som ble solgt av Seljord Auto.

Mangler nemlig reg nr på 5 av bilene som ble importert.

 

 

Har den noen av disse ch. numrene / "nr i rekka" ???

 

GRLS30-30565 29/51

....30567 31/51

....30729 36/51

....350065 46/51

....400148 49/51

 

om ikke er jeg takknemlig for et ch.nr.

 

Det finnes en annen 260Z 2+2 med reg nr. ND 38660 / chnr. 30670. ("nr 33")

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Hmmmm - hadde ikke den i "registret mitt", og jeg har lenge vært "på jakt" etter denne bilen som ble solgt av Seljord Auto.

Mangler nemlig reg nr på 5 av bilene som ble importert.

 

 

Har den noen av disse ch. numrene / "nr i rekka" ???

 

GRLS30-30565 29/51

....30567 31/51

....30729 36/51

....350065 46/51

....400148 49/51

 

om ikke er jeg takknemlig for et ch.nr.

 

Det finnes en annen 260Z 2+2 med reg nr. ND 38660 / chnr. 30670. ("nr 33")

 

GRLS30019073 er chassienummeret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

 

Jeg er veldig i tvil om denne bilen er solgt ny i Norge, eller om den er importert. Det er uten tvil (etter chassisnumret) en 1974 modell, produsert mellom 1.september og 30.november 1974.

 

De bilene som kom til Norge var serier på 10-15 biler med chassisnummer som fulgte hverandre - denne bilen har et nummer som er ganske "ensomt".

Om den er solgt ny i Norge, så har den et ch.nr som tilsier at det er "nr 8" - men da har den vært en overligger som har stått på lager/utstilling til 1976 (veldig vanlig blant Z-ene). Kan tenke meg at denne er registrert på våren/forsommeren i 76???? I tilfelle den er norsk er det da blitt importert 52 stykker, - men bilen stod ikke på listene jeg fikk fra Nissan Norge.

Jeg skal "forske" litt mer om den og holde deg oppdatert.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Tusen takk.

 

Jeg er veldig i tvil om denne bilen er solgt ny i Norge, eller om den er importert. Det er uten tvil (etter chassisnumret) en 1974 modell, produsert mellom 1.september og 30.november 1974.

 

De bilene som kom til Norge var serier på 10-15 biler med chassisnummer som fulgte hverandre - denne bilen har et nummer som er ganske "ensomt".

Om den er solgt ny i Norge, så har den et ch.nr som tilsier at det er "nr 8" - men da har den vært en overligger som har stått på lager/utstilling til 1976 (veldig vanlig blant Z-ene). Kan tenke meg at denne er registrert på våren/forsommeren i 76???? I tilfelle den er norsk er det da blitt importert 52 stykker, - men bilen stod ikke på listene jeg fikk fra Nissan Norge.

Jeg skal "forske" litt mer om den og holde deg oppdatert.

 

Det står at registreringsåret er 1976, kan jeg da få endra det til 1974 (kjekt iforhold til 30-årsgrensa)

 

I Norge ble den registrert for første gang 20.08.76

 

Kult om du hadde funnet ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboKnut, du er helt utrolig!

Hva er det du ikke vet om Z?

 

Jeg skrudde på en hvit 260Z 2+2 10.setptember (nevnt tidligere i denne tråden).

Den er importert fra USA (ett eller annet sted).

Den blir registrert til våren 2004.

Kansje noe å adde til "registere" ditt?

 

Har kansje litt data på den på jobben...(?)

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk, jeg ønsker opplysninger om alle Z OG ZX bilene som er rundt om. Er ganske så oppdatert, men det skader jo ikke å få dobbelsjekket opplysningene.

 

Jeg har som sagt vært i miljøet en stund, og kjenner vel mange biler ganske så godt.

 

Jeg har laget meg et eget register over disse bilene, det er ikke "offisielt", da jeg ikke vil kringkaste mine opplysninger til alle og enhver.

Har også tilsvarende register på

 

Fairlady Roadster (forgjengeren til Z),

alle typer Z

alle typer ZX

Skyline

Sunny Gti-R

EXA

240 C hardtop

1200 Coupe

 

 

 

Det som jeg "trenger" av opplysninger er

-Regnr / evt chassisnummer

-Farge (nå)

-Original farge (fra fabrikk)

-Gjerne første gangs registreringsdato i Norge

 

 

resten finner jeg ut selv.

 

 

 

En liten bisetning: - I forbindelse med at jeg startet på dette, så hadde jeg en haug av bilder av Z-biler. Jeg fikk også god hjelp av en kamerat i Biltilsynet for de opplysningene jeg trengte, - og etterhvert som vi gjennomgikk bildene og sjekket regnumrene, fant vi ut at:

 

En bil (260Z 2 seter) kjørte på skilt fra Mitsubishi Pajero,

en annen (260 Z 2+2) kjørte på skilt fra 240Z (2 seter)

en annen (240 Z) kjørte på skilter fra Renault 19

samt at fire andre biler (totalt forskjellige) kjørte på samme skilt, samtidig...

Flere biler kjørte også med "feil" skilt iforhold til chassisnumret.

 

Jeg driver ikke med noe som kan få andre til å komme i klemma, så det ble selvsagt ikke gjort noe "mer" med dette, men av alle bilene som ble solgt i Norge er det mange som ikke eksisterer lenger enn på "papiret" (som kanskje ligger i en eller annen skuff i garasjen). Svært få biler er meldt vraket.

 

De bildene jeg har av biler med uekte skilt vil heller ikke bli vist på nettet.

 

 

Den eldste 240Z som er i Norge har chassisnummer 485 og henger oppunder taket på en låve i Bø i Telemark.

 

I følge Nissan (i Japan) hadde den siste produserte 240Z chassisnummer 172732. Dette står i en rekke bøker og oppslagsverk også.

MEN, i på Sørlandet er det en 240Z med chassisnummer 172761 (altså 29 nummer etter Nissans offisielle "stopp"). Er bilen produsert på "overtid" - eller kanskje "svart"??????? Vanskelig å svare på, men jeg har sendt en mail til både Nissan, - samt at jeg har diskutert dette på amerikanske internettsider.

Fra Nissan har jeg fått et svar at de ikke hadde regnet med at noen kom med slike opplysninger, og at disse var svært interessante (gøøøh), og at de nå vil gjennomgå sine registre over biler.

Resultatet ser ut til at Nissan i Japan nå må "skrive om" 240Z historien og kommer offisielt ut med et nytt tall hvor mange biler som ble produsert av verdens mest solgte sportsbil......

 

Om du finner ut noe av bilen som du skrudde på, så send meg gjerne opplysningene som en private message.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

.........

Har også tilsvarende register på

 

Fairlady Roadster (forgjengeren til Z),

alle typer Z

alle typer ZX

Skyline

Sunny Gti-R

EXA

240 C hardtop

1200 Coupe

 

Hvor mange Fairlady Roadster'e er det i Norge nå?

De eneste jeg vet om er en sliten rød som skal selges som rep.objekt, nissan norges (som jeg tror var lyseblå original) som er påkostet umenneskelige summer, og så har vi en rød en stående på låven..

 

Er det mange flere?

 

Liker virkelig de bilene der. Herlig lav. Konge cruise-bil!

 

Hvor mange GTi-R'er vet du om?

 

Kjekt å ha noen sånne nissan-nerder som deg :D Virker nesten som om du har vært borti nissan før, liksom. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ummm, jeg må se litt i arkivet, men det burde vel være over 30 Fairlady Roadstere i Norge nå.

 

4x Skyline R32-34 burde det vel være,

8x GTI-R tror jeg det var ved siste opptelling for vel ett år siden, - noen flere nå tror jeg.

 

Jeg har hatt Fairlady Roadster òg jeg.....

67 1/2 modell med den lave frontruta, - en nydelig bil som ble kjøpt i Burbank i California

post-3789-13804852564646_thumb.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår