Gå til innhold

Sikkerhet på hatchback fra 90-tallet

Ranger emnet


zoom

Anbefalte innlegg

Siden jeg skal ha meg ny bil utpå nyåret en gang tenkte jeg at jeg skulle sjekke opp sikkerheten til de mulige bilene. Som neste bil har jeg tenkt meg en hatchback fra 90-tallet en gang. Men er litt vanskelig å finne informasjon om sikkerhet på gamle biler. EuroNCAP har bare info tilbake til 1996, og da kun for et fåtalls biler.

 

Så jeg lurte på om noen har noe å bidra med? Hva slags sikkerhetsutstyr de forskjellige har (som airbag/sikkerhetsbjelker/ABS++) eller linker til krasjtester og lignende.

 

Helst objektiv info som du har støtte for. Er altfor lett å si at den er trygg fordi jeg liker den. Kommer til å lage sammendrag i denne posten.

 

 

 

Informasjon:

Folksam - How safe is your car

Best choice – based on real-life accidents:

Audi A3 97-03

Mazda 323 86-90

Opel Astra 92-97

Seat Toledo 92-99

Hyundai Accent 95-99

Mitsubishi Colt 89-92

 

www.crashtest.com

EuroNCAP:

 

4 stjerner:

99 Volkswagen Lupo 1.0

97 Audi A3 1.6

 

3 stjerner:

96 Fiesta 1.25

96 Volkswagen Polo 1.4L

 

2 stjerner :

96 Fiat Punto 55S

96 Micra 1.0

96 Corsa 1.2

96 Clio 1.2RL

98 Honda Civic 1.4i (var 3 men en strøket ut)

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en bil for å krasje den, eller for å kjøre den?

 

Kjøre selvsagt, men er greit om jeg overlever hvis den havner av veien, eller hvis jeg blir truffet av en annen bil.. Velger jo ikke bil bare på grunnlag av sikkerhet, men alle andre faktorer er det lett å finne info om..

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meh sikkerhet schmikkerhet.. Jeg har til og med klart å venne meg av den stygge uvanen å bruke jekkestropp aka bilbelte.

 

Jeg klarer ikke å kjøre uten.. Er virkelig folk her så lite opptatt av sikkerhet? Eller er det bare ingen som tør å innrømme det? Personlig vil jeg heller kjøre med belte enn å knuse skallen i rattet hvis en idiot kommer inn i mitt felt.. Jeg har både sittet i bil som har landet på taket og i bil som har frontkollidert, og jeg er glad for at jeg hadde beltet på, eller så hadde jeg slått meg mye mer enn det jeg gjorde..

 

Det er ikke meningen å være moralens store vokter her, men vennligst respekter at jeg synes sikkerhet er en faktor å ta med når man skal velge bil. Er det noen som har noe fornuftig å bidra med i denne tråden?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å kjøre uten.. Er virkelig folk her så lite opptatt av sikkerhet? Eller er det bare ingen som tør å innrømme det? Personlig vil jeg heller kjøre med belte enn å knuse skallen i rattet hvis en idiot kommer inn i mitt felt.. Jeg har både sittet i bil som har landet på taket og i bil som har frontkollidert, og jeg er glad for at jeg hadde beltet på, eller så hadde jeg slått meg mye mer enn det jeg gjorde..

 

Det er ikke meningen å være moralens store vokter her, men vennligst respekter at jeg synes sikkerhet er en faktor å ta med når man skal velge bil. Er det noen som har noe fornuftig å bidra med i denne tråden?

 

Sikkerhet er viktig, det er ingen tvil om. Airbags, samt passiv sikkerhet som ABS og EBD hjelper pent lite dersom man ikke bruker beltet, det er jo første punktet. Det er jo også flere i forsetet som har blitt drept fordi de i baksetet ikke brukte beltet, og fløy inn i forsetene.

 

For å si det slik, det er ikke bare bilens karosserioppbygging mot sikkerhet som er viktig, men også andre ting spiller inn. På min 91 Daihatsu hadde hele festet til venstre, bakre sikkerhetsbelte rustet opp, og jeg tror ikke det ville vært noe tess i en kollisjon ved 80 kilometer i timen.

 

Japanske biler er også generelt noe dårligere av kvalitet når det gjelder sikkerhet ifølge Euro NCAP, samtidig kom jo flere av dem godt ut i Folksam-testen. Nå er det vel like før 240-eierene kommer og banker på døra og forklarer at ingenting slår deres container, og at med et blinklys er den god som ny, og at alt annet er blikkbokser som faller sammen i en kollisjon.

 

De har jo også på en måte rett, Volvoeiere kommer jo som oftest godt ut av kollisjoner også, noe Daihatsueiere ikke gjør, de dør (ifølge crashtest.com). Men husk at det både er passiv sikkerhet og aktiv sikkerhet, karosseribygningen er like viktig som hvor mye sikkerhetsutstyr en bil har.

 

Lykke til med sikker bil - det er viktig.

 

Forresten, Analex, er du seriøs, eller er du kanskje en av de ungdommene som setter oss andre i dårlig lys? Når eldre snakker om hvor hensynsløse ungdommer er, er det kanskje slike som deg de bare tenker på?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet er viktig, det er ingen tvil om.

...

Nå er det vel like før 240-eierene kommer og banker på døra og forklarer at ingenting slår deres container, og at med et blinklys er den god som ny, og at alt annet er blikkbokser som faller sammen i en kollisjon.

 

Takk for støtte :)

 

Jeg er fullstendig klar over at Volvo er sikre, men 240 er ikke en hatchback.

 

Noen her som har krasja 90ies hatchbackene sine? Hvordan gikk det?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte :)

 

Jeg er fullstendig klar over at Volvo er sikre, men 240 er ikke en hatchback.

 

Jeg vet det, det var litt av poenget. Det er synd Volvo ikke kom med hatchback før nå, og mitt største poeng var at billige småbiler aldri kan bli like sikre som større "containere", skal man ha seg liten bil må man nok dessverre finne seg i at bilene også blir litt mindre sikre. Det er dermed ikke sagt at man må gi opp begrepet sikkerhet :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte :)

 

Noen her som har krasja 90ies hatchbackene sine? Hvordan gikk det?

 

Gamlebilen min. Mazda 323 GT-R. Front mot front mot S-klasse Mercedes som kom rasende i mitt kjørefelt.. Og ja, det gjorde like vondt som det ser ut. Dette skjedde i påsken 2001... Begge bilene holdt iallfall 80 km/t, mercedesen sannsynligvis noe mer. Det hadde vært game over hadde jeg ikke brukt bilbelte..

 

gtr.jpg

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del... bruk belte.. jeg har heldigvis gjort det for vane å bruke det.. den ene gangen jeg ikke gjor det. satt jeg på med en kompis.. vi hadde akkurat kjørt litt atv, så hadde hjelm på. da vi fant ut av vi sku rævkjøre bilen til bestemora hans. vi kjørte.. hadde 80 i en sving med 40 grense.. ræva sklei.. han ratta for mye.. bang utti grøfta.. rett i en skilt! begge to pelma hue i ruta.. heldigvis hadde vi hjelm.. å heldigvis mista vi såpass mye fart i sladden, og av grøfte kanten.. at vi ikke vart mer skada.. har vondt i nakken av det enda.. å bilen ser ikke ut. bruk belte! å kjør sikker bil.. bruker du ikke belte, er det heller ingen vits med airbag. å ikke vits med stor fin sikker merce.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som 240 eiere glemmer. Det er noe som heter crashsone, d.v.s. at bilene er bygd for å gi etter til en viss grad. Det er bråstoppen som dreper vet dere. En front mot front kollisjon i 80 km/t blir mye lettere å overleve hvis en meter av bilen er med på å dempe farten før det stopper helt. Bøye blikk er en effektiv brems.

Vi prater altså om hvordan det går med de som sitter inne i bilen, ikke hvor mye bilen er ødelagt, det er uvesentlig

Volvo 240 ble konstruert for snart 40 år siden, verden har gått videre. Jeg vil heller sitte i en nyere Fiesta enn en Volvo 240 ved en front mot frontkollisjon

 

Tror ikke 240en hadde fått mye ros etter en EuroNCAP test

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som 240 eiere glemmer. Det er noe som heter crashsone, d.v.s. at bilene er bygd for å gi etter til en viss grad. Det er bråstoppen som dreper vet dere. En front mot front kollisjon i 80 km/t blir mye lettere å overleve hvis en meter av bilen er med på å dempe farten før det stopper helt. Bøye blikk er en effektiv brems.

Vi prater altså om hvordan det går med de som sitter inne i bilen, ikke hvor mye bilen er ødelagt, det er uvesentlig

Volvo 240 ble konstruert for snart 40 år siden, verden har gått videre. Jeg vil heller sitte i en nyere Fiesta enn en Volvo 240 ved en front mot frontkollisjon

 

Tror ikke 240en hadde fått mye ros etter en EuroNCAP test

 

Jeg har alltid vært i denne tro jeg òg, at bilen har det bedre dersom den er en 240, mens føreren har det bedre hvis han sitter i en annen bil enn 240. Poenget var at jeg skvatt litt da jeg leste på crashtest.com, det står nemlig at 240-førere også som oftest kommer godt ut av kollisjoner, og man hører jo egentlig relativt sjeldent om folk som omkommer i 240, gjør man ikke?

 

På samme siden fikk Corolla 95-97 uten airbags 2/5 totalt, og 3/5 for sannsynlighet til å komme seg levende fra en kollisjon. De fleste som kjører Mazda 323 mellom 90 og 95, og kolliderer, omkommer ifølge statistikken. Vi må huske på at det er veldig mye annet som spiller inn på kollisjoner enn bare front mot front, så det er litt begrenset hvor mye statistikk hjelper. Misforstå ikke, alle disse kollisjonstestene man nå har er jo gull verd, men det er også tilfeller hvor ting ikke skjer som planlagt.

 

Jeg husker forresten da Euro NCAP tok en 93 Corolla og en 03 Corolla, samt tidligere, en Sierra mot en ny Mondeo, og krasjtestet disse mot hverandre, og resultatet var skremmende, det var helt ekstremt hvor farlige disse eldre bilene var sammenlignet med nye.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår