Gå til innhold

Dine bilder - Konstruktiv kritikk

Ranger emnet


Gjest moore

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du ser på det siste bildet ditt KriegHeim, så blir bilen din satt i skyggen av det blå lyset. Ikke en god løsning da øynene dras mot lyset og ikke bilen som er det virkelige motivet i dette bildet. Lysene burde også vært på.

 

Når det gjelder det første bildet, så er bilen ihverfall ikke i skyggen, men til gjengjeld mangler nesten halve rumpa. Sprinteren, lyktestolpen og treet (les; stolperegelen) gjør at bakgrunnen blir ødelagt.

 

Håper du fortsetter og ta bilder, øvelse gjør mester ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på det siste bildet ditt KriegHeim, så blir bilen din satt i skyggen av det blå lyset. Ikke en god løsning da øynene dras mot lyset og ikke bilen som er det virkelige motivet i dette bildet. Lysene burde også vært på.

 

Når det gjelder det første bildet, så er bilen ihverfall ikke i skyggen, men til gjengjeld mangler nesten halve rumpa. Sprinteren, lyktestolpen og treet (les; stolperegelen) gjør at bakgrunnen blir ødelagt.

 

Håper du fortsetter og ta bilder, øvelse gjør mester ;)

 

Tusen takk for GOD og konstruktiv kritikk. Jeg er helt enig med deg når det gjelder begge punktene. Som du sier, øvelse gjør mester

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KriegHeim: Jeg henger meg på det viper sier, men vil også legge til noe om bakgrunnen på det første bildet. Her får du veldig mye rot i bakgrunnen, blant annet en Sprinter i hjørnet som ikke er videre pen.

 

Det er sånne ting man ikke tenker over med en gang man begynner å ta bilder. Ting syntes mye bedre på det ferdige bildet enn det gjør når du står der i virkeligheten. Dette gjelder som oftest kabler o.l.

 

På det første bildet burde du også skrudd av baklysene. Da hadde kameraet eksponert riktigere i forhold til resten av bilen. :)

 

Jeg vet ikke hva du har av innstillinger på kameraet ditt, men hvis du har mulighet for å stille lukkertid og blender manuelt burde du bruke dette for alt det er verdt. Når du tar kvelds/nattbilder er også stativ en nødvendighet.

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KriegHeim: Jeg henger meg på det viper sier, men vil også legge til noe om bakgrunnen på det første bildet. Her får du veldig mye rot i bakgrunnen, blant annet en Sprinter i hjørnet som ikke er videre pen.

 

Det er sånne ting man ikke tenker over med en gang man begynner å ta bilder. Ting syntes mye bedre på det ferdige bildet enn det gjør når du står der i virkeligheten. Dette gjelder som oftest kabler o.l.

 

På det første bildet burde du også skrudd av baklysene. Da hadde kameraet eksponert riktigere i forhold til resten av bilen. :)

 

Jeg vet ikke hva du har av innstillinger på kameraet ditt, men hvis du har mulighet for å stille lukkertid og blender manuelt burde du bruke dette for alt det er verdt. Når du tar kvelds/nattbilder er også stativ en nødvendighet.

 

Veel, så mange innstilninger har jeg desverre ikke. Den stiller både lukketid og blender automatisk. Veldig lite jeg kan få gjort. Det er forresten tatt med stativ. Jeg ser det ble mye rot, men så er jeg ikke noe ekspert.. Men jeg har det i tankene til neste gang :) Tror jeg skal gå for ett bedre kamera snart.. hehe

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg vel sikkert slaktet her, men har lyst til å høre hva folk syntes om det første "Bil i fart"-bildet mitt... Var bare ren tilfeldighet at den bilen kom, men syntes det blei bra. eller ?

 

Komposisjonen på bildet ditt er veldig god, liker plassering av bilen i bildet. Panoreringen er helt grei, jeg syns det mangler litt pga. bare den første tredjedel av bilen som ble skarp. Dette skjedde nok mest sansynlig fordi du og kamera ditt ikke gikk helt paralelt med bilen. Ellers har du jo gjort fint arbeid med ramme og utsnitt. Alt i alt vil jeg si du har levert ett greit bilde, fortsett gjerne og legg ut bilder her, det er alltid spennende å se nye bilder. For å komme med noen videre tips om denne typen bilder, så vil jeg bare si at du må prøve deg frem i forskjellig fart og med forskjellige lukkertider på kamera ditt.

 

 

(Bilde byttet ut med denne teksten, se bilde nederst på side 1)

 

Det første jeg reagerer på når jeg ser på bildet, er de to sorte prikkene som ligger i vannet foran bilen. Dette ville jeg lett fjernet i photoshop. Settingen er fin, men syns du har tatt med litt mye asfalt i bunnen av bildet. Hadde du valgt en lavere plassering av bilen og gitt mer luft til himmelen, og plassert bilen i Rule of Third ville du automatisk fått ett mer spennende bilde å se på. Fint at du har brukt soloppgangen(?) her til å lage bakgrunnen mer spennende, uten den ville bildet ditt blir mere grått og kjedelig. Bra jobbet, men tenk litt mer på komposisjonen neste gang! Fortsett å legg ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, spent på hva dere har å si? Alle kommentarer mottas med takk.

 

Det første kjørebildet funker, men det mangler fart! Det ser litt gromsete ut på asfalten, tatt med ett dårlig kamera eller har du brukt høy jpeg kompresjon? Vinkling og høyde på kamera liker jeg godt! Hvis du har mulighet til å stille lukkertiden litt mer på kamera, så setter du den litt tregere for å fange inn litt mer fart i bildet.

 

Bilde nummer to likte jeg bedre, teknisk godt, fine farger og skarpt så det holder. Skal jeg sette fingeren på noe, må det være at det mangler litt luft under bilen. Ellers har du fin plassering av bilen og en fet location til bilder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kjørebildet funker, men det mangler fart! Det ser litt gromsete ut på asfalten, tatt med ett dårlig kamera eller har du brukt høy jpeg kompresjon? Vinkling og høyde på kamera liker jeg godt! Hvis du har mulighet til å stille lukkertiden litt mer på kamera, så setter du den litt tregere for å fange inn litt mer fart i bildet.

 

Bilde nummer to likte jeg bedre, teknisk godt, fine farger og skarpt så det holder. Skal jeg sette fingeren på noe, må det være at det mangler litt luft under bilen. Ellers har du fin plassering av bilen og en fet location til bilder! :)

 

Det første mangler fart ja, der sier du noe! :) Når du sier det så ser det litt gromsete ut ja, men jeg mistenker at det er pga kamera desverre, det ligger full size bilde her: http://www.martila.com/gallery/main.php/v/Klofta_biler/IMG_1141.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1

EDIT: Kamera jeg bruker er forresten en Canon Powershot A610, så det er ikke akkurat no Nikon D50 konkurrent kan man si! :)

Dette er også komprimert,men på orginal bildet jeg har på pc'en ser det fremdeles litt gromsete ut, men det er fullt mulig at det er fordi asfalten var sånn, vet ikke helt hva du mener med gromsete jeg?

Var forresten litt artig å ta det bildet, hengende ut av vinduet på en colt med et bein i taket for å "holde meg fast" samtidig som jeg prøvde å få saab'en og audien til å kjøre litt nærmere! :D Artig med kjøre bilder!

 

Det andre bildet er jeg veldig fornøyd med selv også, var ikke så veldig fornøyd når jeg tok det og så på det uten photoshop jobb, men etter ps jobb ble det en liten wow effekt ut av det! :)

Er helt enig i at det mangler luft under bilen, men siden det egentlig var en byggeplass full av gjørme og møkk måtte jeg croppe bildet der.

 

Takk for konstruktiv og flott kritikk, kommer nok tilbake med flere når jeg har tatt flere bilder! :)

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut det bilde her også, må jo bare få høre litt. er ikke det beste bildet jeg har tatt, men velger og høre litt om det alikevel;)

 

Det der er nesten et bra bilde. Jeg tror jeg ville hatt bilen litt mer på midten av veien. Nå står den veldig langt mot høyre. Hadde den stått midt på og kanskje enda mer på skrå, så hadde bildet tjent ganske mye på det tror jeg.

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PICT0786.jpg

 

Her syntes jeg også bilen er plassert litt feil. Jeg vet ikke hvordan det ser ut bak/til høyre for kamera. Men trærene ødelegger litt samtidig som jeg syntes bilen blokkerer det fine sollyset litt. Ville prøvd å parkere bilen en meter lenger bak eller noe slikt slik at jeg fikk med mest mulig av den fine solnedgangen. Om omerådet foran bilen/til høre for kamera hadde vært ryddig, så tror jeg at jeg ville prøvd å flytte bilen og komponere litt anderledes for å unngå de trærene i bakgrunnen der.

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke prøvd å ta fine bilder sånn totalt sett, men egentlig bare prøvd å ta bilder av bilen uten å tenke så alt for mye på settingen rundt det hele. Tror egentlig jeg mangler ideer til hva som burde prøves ut og hva som kan være fint.

 

PICT3914.jpg

 

Dette bildet liker jeg av en eller annen grunn. Kanskje mest fordi det viser den mest feilfrie siden av bilen og fordi rødfargen i baklyktene går fint sammen med blåfargen på bilen. Dette bildet ble egentlig bare tatt i forbifarten da jeg oppdaget røykpakken noen hadde kastet fra seg på plassen. Det eneste jeg ikke liker er min egen skygge som vises på bilen (lite gjennomtenkt) og antenna som stikker ut ødelegger.

 

Nå har jeg sett lenge på bildet og kan egentlig ikke forstå helt hva jeg ser i det. Det er jo bare et bilde der man ser 50% asfalt, litt lakk og en tom røykpakke. Men skyene i siden på bilen var jo kanskje litt snedig :)

 

Hvordan kan man gjøre slike detaljbilder mer spennende?

 

 

 

PICT3937.jpg

 

Dette er langt fra noe blinkskudd, men jeg likte settingen og lurer på hva dere tenker om slike bilder. Min ide da jeg tok bildet (etter å laget merker i asfalten tidligere en gang) var å få bilen i midten av dekkmerkene og få med hele bilen i en slags "agressiv" posisjon der bare asfalt med dekkmerker og spektakulær himmel vises. Som vi ser på dette bildet er lyset, bakgrunnen og det meste totalt mislykket, men hvis alt klaffer burde jo det kunne bli et spennende bilde?

 

Blir aldri fornøyd med bildene jeg tar, og klarer ikke å komme på bedre locations eller settinger. Komposisjonen i bildene er somregel way off den også, selv om tanken bak kanskje var fin. Dessuten er det ganske begrenset hva man får til med et lite kompaktkamera. Alt ser så mye tøffere ut når man ser med egne øyne, men når man knipser ivei og endelig kommer hjem blir ikke ting slik man så det for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår