Gå til innhold

Glad i bilen?

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er ganske ny her, og siden jeg driver med bilpleie til daglig så tenkte jeg å svippe innom her å ta en titt på hva som skjer...

 

Registrerer at mange kommer med bra tips. Jeg tenkte jeg kunne fortelle hvordan jeg pleier å gjøre dette...

 

Ikke skyt meg nå, men jeg bruker ikke meguiars. Hadde dette i bruk før, men fikk et bra tilbud av en leverandør og bytta til AutoGlym. Ikke misforstå, var fornøyd med meguiars men blei billigere. Og erfaringen min er at det er like bra, og mye billigere. Bare noe å vurdere hvis prisen er noe som opptar dere...

 

Jeg ser at det er diskutert litt angående maskinpolering, og diverse typer maskiner. Der har jeg kun to ting å si - Flex og Cyclo.

 

Flex er den "vinkelsliperen" og Cyclo er den eksentriske med to rondeller på. Men det som ikke blir nevnt er at flex-en brukes til å rubbe lakken med, og Cyclo deretter for å polere opp bilen. Bruk ikke "vinkelsliperen" med vanlig bonevoks.

 

Er lakken ripete må du til med rubbing, og maskinen letter dette arbeidet grassat! Det er slipemiddelene i rubbingen i kombinasjon med varmgang fra friksjonen mellom rondellen (puta) og lakken som gjør det så effektivt. Er ripene ikke dype er det ikke problem å fjerne, mens på dype riper så kjører jeg på med rubbemaskinen og AutoGlym rubbing (type 03B) til lakken begynner å dampe... Da er det på tide å stoppe:). Og gjerne gjenta flere ganger når lakken får kjølt seg litt.

 

Når det gjelder vask så tenk på hva du skal gjøre før du starter.Skal du vokse bilen etterpå så vask med avfetting. Gå på lokale bensinstasjonen der de har vaskeautomat og spør om å få kjøpe 4-5 liter avfetting som de bruker i maskinen billig. Her hjemme så selger de avfetting i brukte spylervæske dunker 4 liter for 100 kr. Blander du denne ca 30/70 med vann så har jeg sett den ta det mest ekstreme bremsestøv på felger- så jeg bruker som oftest ikke felgrens heller. Bland ca 10-20% for å vaske en normalt skitten bil.

 

Spray på avfettingen (jeg bruker en 5 liters ugress-sprøyte :)) og spyl med høytrykkspyler - eller aller helst en steamer hvis du har tilgang på en slik. Ofte finnes de i selvvasken på bensinstasjonen.

 

Etter denne behandlingen så må bilen bones opp igjen. Og om bilen skal bones med maskin er det UHYRE viktig at bilen er rein og at putene på maskinen er rein! Ellers blir det striper!!

 

Ellers er det sagt mye bra her, og en håndvask er bra det også hvis bilen ikke skal vokses etterpå. Men voks er aldri aldri feil å ha på mange ganger, og som nevnt i en av de siste postene er det vinteren som er den viktigste bilpleie tiden hvis bilen blir kjørt da... :)- uansett...

 

Når bonevoksen er tørr så er det riktig som det ble sagt i tidligere! Ta med polergarnet, twisten, eventuelt alt annet du har brukt til å ta av voksen med ut i gårdsplassen. Hvis du er lik meg så henter du noe bensin eller annet brennbart og heller over det og setter det i fyr og flammer. :deng Etterpå bestiller du hjem 2stk mikrofiber kluter som er beregnet på lakk. Ikke bruk hvilken som helst billig fiberklut.Kjøpte en billig for å teste. ca 20 kr. Denne laget små riper i lakken og jeg måtte rubbe på ny. Jeg bruker filler som koster ca 150 kr. pr stk, og tørker av ca 10 biler før jeg må vaske den. Når den er i vaskemaskinen (ikke sammen med andre ting!!) så bruker du den andre du kjøpte.:D

 

Håper dere ikke blei forvirra av hvor eventuelt rotete inlegget mitt var... Håper dere fikk noen tips...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 936
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei og velkommen til oss, vil bare kommentere en sak som du skriver, det er ikke slik at alle maskiner som ser ut som vinkelslipere oppfører seg slik og at man MÅ på cyclo maskiner for å få dual action maskiner, snarere tvert imot. Problemet er vel bare at det er ytterst få alternativer i europa som produserer lette og gode DA maskiner i tradisjonell utforming. Jeg sier bare en ting, skaff deg og prøv en Portercable eller Meguiars DA maskin, 1/4 av vekten og mye enklere å jobbe med samt enklere tilgang til kvalitets puter i forhold til de tunge cyclo'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til oss, vil bare kommentere en sak som du skriver, det er ikke slik at alle maskiner som ser ut som vinkelslipere oppfører seg slik og at man MÅ på cyclo maskiner for å få dual action maskiner, snarere tvert imot. Problemet er vel bare at det er ytterst få alternativer i europa som produserer lette og gode DA maskiner i tradisjonell utforming. Jeg sier bare en ting, skaff deg og prøv en Portercable eller Meguiars DA maskin, 1/4 av vekten og mye enklere å jobbe med samt enklere tilgang til kvalitets puter i forhold til de tunge cyclo'ene.

 

 

Portercable 7424 som jeg ser alle bruker på autogeek er den samme maskinen som meguiars G100? Hvor får man forresten tak i omformer ?

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme maskin så vidt jeg vet. Skal du kjøpe en slik?

n0stra har vel noen tips om hvor du kan få tak i omformer.. mener jeg leste noe om en kanadisk nettside et sted..

 

 

Ja, selve maskinen koster jo godt under en tusenlapp før frakt og moms.. Så den kommer vel seg på 1500 inn til norge, men jeg trenger først å finne en omformer.. hehe

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omformer har de på clas, biltema eller jernia til 100kr. Kjøpte min på jernia og fungere utmerket til alle mine elktriske 110v ting som er kjøpt i usa.

 

fant denne på clas til 600

 

362077_B_2006-07-04_082824_151.jpg

 

Mellomtransformator

for apparater som krever 110V. Kapslet utførelse med skilte primær- og sekundærviklinger. 230V/110V. Tilkoblingsledning med støpsel. Sek. med koblingssplint. Leveres med svart sekundærkabel med ujordet amerikansk hunnkontakt.

 

Hvordan er forresten effekten oppgitt? PC trekker ca. 4 amper..

 

effekt : 110VA

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på omformere i usa er aldri noe problem, problemet er vekten :) Har selv en 1500w omformer liggende, den veier 10-11 kilo og kosta meg en goood del i frakt for å si det slik. Trenger den når jeg skal ha meg portercable eller makita roterende maskin etterhvert.

 

500w'erne veier en 3-5 kilo minimum. Gjør de ikke det er det noe muffens.

 

Billigste omformer jeg har funnet som gir ca 500w kosta vel en 1500-2000 kroner.

 

ps: portercable er de som lager G100A maskinen til Meguiars. Forskjellen er at de leveres med pute, backingplate og festenøkkel samt at det står Meguiars på de *bling*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på omformere i usa er aldri noe problem, problemet er vekten :) Har selv en 1500w omformer liggende, den veier 10-11 kilo og kosta meg en goood del i frakt for å si det slik. Trenger den når jeg skal ha meg portercable eller makita roterende maskin etterhvert.

 

500w'erne veier en 3-5 kilo minimum. Gjør de ikke det er det noe muffens.

 

Billigste omformer jeg har funnet som gir ca 500w kosta vel en 1500-2000 kroner.

 

ps: portercable er de som lager G100A maskinen til Meguiars. Forskjellen er at de leveres med pute, backingplate og festenøkkel samt at det står Meguiars på de *bling*

 

Men du leverer g100 MED adapter for 2300 kr?

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår