Gå til innhold

Glad i bilen?

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Jupp, gjør det, er noen få firma som inkluderer tollbehandlingsgebyret i selve frakten men er snarere unntaket enn regelen. Men så handler jeg fra et uttall av firma, er først og fremst på enkelte dvd sjapper jeg har opplevd å slippe å betale gebyret, men momsen på frakta har jeg tilgode å slippe.

 

Det verste jeg har opplevd er å få regning 3 uker etter at jeg mottok vare, så trur du skal slappe helt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 936
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jupp, gjør det, er noen få firma som inkluderer tollbehandlingsgebyret i selve frakten men er snarere unntaket enn regelen. Men så handler jeg fra et uttall av firma, er først og fremst på enkelte dvd sjapper jeg har opplevd å slippe å betale gebyret, men momsen på frakta har jeg tilgode å slippe.

 

Det verste jeg har opplevd er å få regning 3 uker etter at jeg mottok vare, så trur du skal slappe helt av :)

 

Sorry, glem det, sjekket fakuraen nå og jeg BETALTE mva på frakt på siste bestilling fra AG. Du har helt rett nOstra.:tannløs: :tannløs:

 

Men fortsatt ikke sikker på om jeg har gjort det før, den lappen som var med esken denne gangen fra Posten, kan jeg ikke si jeg har sett på de andre forsendelsen jeg har fått. Når jeg har regnet ut mva mener jeg det har stemt

med beløpet uten frakt. trenger briller kanskje.

 

men noe ekstra betaler jeg ikke, der er jeg sikker (1652 + mve = 413,- og det var det jeg betalte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det bare å finne den som ikke knirker eller blender deg. Eller er glatt 4 uker etterpå.

 

Gold Class Rich Leather Cleaner & Conditioner brukte jeg i en BMW, og den var helt grei. Der var ikke setene møkkete, så jeg vet ikke hvordan den renser skinnet da.

 

IMG_2999.jpg

 

Sort og rent. Lett å legge på, men var litt usikker på hvor mye jeg skulle bruke. Skummelt å sause inn setene også. detter jo ut av setene da hvis du skulle bremse.

 

Dashen på denne bilen er noe spess, noen som har ideer til å vaske/behandle det? Ser ut "elefant" hud eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det bare å finne den som ikke knirker eller blender deg. Eller er glatt 4 uker etterpå.

 

Gold Class Rich Leather Cleaner & Conditioner brukte jeg i en BMW, og den var helt grei. Der var ikke setene møkkete, så jeg vet ikke hvordan den renser skinnet da.

 

IMG_2999.jpg

 

Sort og rent. Lett å legge på, men var litt usikker på hvor mye jeg skulle bruke. Skummelt å sause inn setene også. detter jo ut av setene da hvis du skulle bremse.

 

Dashen på denne bilen er noe spess, noen som har ideer til å vaske/behandle det? Ser ut "elefant" hud eller noe sånt.

 

Nice interiør i BMW.

Bruker All Purpose Cleaner(MG Detailer) på stort sett alt jeg, 1:10 på plast. 1:4 på annet interiør. Aldri opplevd att den har bleket eller ødelagt på noe vis :D Bruker Hyper Dressing på div innvendig fornyelse. Samt Gold Class Rich Leather Cleaner & Conditioner på skinn.

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen annen stand å spørre om dette. Har kjøpt meg Meguiars vaskevott og Meguiars water magnet towel nå. Kan dette vaskes i vaskemaskin og på hvor mange grader? (Hadde aldri trudd je sku spørre om sliktno på Bilforumet men :P)

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen annen stand å spørre om dette. Har kjøpt meg Meguiars vaskevott og Meguiars water magnet towel nå. Kan dette vaskes i vaskemaskin og på hvor mange grader? (Hadde aldri trudd je sku spørre om sliktno på Bilforumet men :P)

 

 

Kan vaskes i vaskemaskin, men ikke bruk skyllemiddel da dette vil ødlegge mikrofibrene. Temperatur veit ikke men 40 grader burde vel gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange løsemiddelskadede folk her inne skjønner jeg...dukenukem

 

Ser ut som om dere ikke har andre lidenskaper her i livet enn å vaske bilen.

 

Men når skal dere få kjørt dem når dere er villige til å trekke det så langt som til å sykemelde dere for å vaske bilen ? :ass:

 

kiddie

 

Jeg er solgt!!

 

Hva med en vaskedag til sommeren truhaa? Jeg bor på Kongsberg og stiller mer enn villig opp.

 

Jeg har kjøpt en 81 mod 911 SC, og halve poenget med bilen (og vel så det) er å dulle og stelle og sørge for at den alltid tar seg best mulig ut.

 

Men etter å ha lest alle innleggene på dette temaet ble jeg litt forvirret på slutten, mange betegnelser.

 

Jeg skal ha et kompromissløst resultat, hva det koster og hvor lang tid det tar er underordnet. Jeg har i utgangspunktet ingenting, og min eneste gode erfaring er med Autoglym sin polish fordi den var enkel å påføre og enkel å stryke av.

Kan du, evt en av de andre kloke hodene på forumet, sette opp en enkel og stikkordsmessig oversikt over gangen fra vask til ferdig bil, med henvisning til produktene?

 

Og, er det maskinpolering som gjelder eller kan man like gjerne "bruke handa"?

 

Det snakkes om polering og voksing, skal begge deler gjøres hver gang?

 

Jeg ser for meg å bruke en helg på bilen to ganger i sesongen (vår og høst - bilen kjøres ikke om vinteren) for å legge grunnlaget for en ouovertruffent og sinnskykt plettfri bil utvendig og innvendig.

 

Er dette nok? (kan jo tenkes man legger lit ekstra i når man skal på treff osv)

 

Bare sett opp hva jeg trenger så skal jeg kjøpe inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje, velkommen til de gales verden. Kongsberg her også, forresten :) Har ikke en gammel klassiker som du har, men er like opptatt av å holde bilen så strøken og pen som jeg kan - spesielt siden den også brukes daglig. Nå er vi faktisk 4 stykker her inne i ganske umiddelbar nærhet til hverandre :)

 

Jeg er definitivt ingen ekspert på bilpleie, men har lest ganske mye rundtomkring, og venter nå på de siste tingene jeg trenger før jeg skal sette igang med min egen bil. Noen starttips kan jeg jo likevel komme med.

 

1. Vask

Jeg regner med at du er kjent med diverse vaskemetoder. Håndvask må til, og da er det viktig med 2 bøtter, en god bilshampoo og en god vaskehanske. Selv har jeg brukt Meguiar's NXT Car Wash sammen med Meguiar's Ultra Plush Chenille Wash Mitt og har bare gode erfaringer med den kombinasjonen.

 

2. Claying

For å få et godt resultat er man avhengig av at underlaget er perfekt. Claying fjerner all dritt i lakken uten å skade den, og er som truhaa tidligere har skrevet, et typisk "A-HA!" produkt. Dette steget er noe du gjør 2-3 ganger i året, men om bilen din er en "Garage Queen" så holder det nok å gjøre det 1 gang i året vil jeg tro. Etter claying er det greit å vaske bilen på nytt, men ikke nødvendig dersom du tørker av detailersprayen etterhvert som du beveger deg over bilen. Her har jeg erfaring med Meguiar's Quik Clay Kit, som inneholder clay og Quik Detailer Spray som brukes som 'glidemiddel'.

 

3. Lakkrens/Polering/Voksing

En maskin letter arbeidet betraktelig, og gir gode resultater uten at du trenger å slite av deg armene. Her finnes et utall alternativer og produkter å velge mellom, og har ennå ikke kommet så langt til å maskinpolere bilen min pga. at jeg venter på endel rekvisitter... :) Det finnes også produkter som gir gode resultater for hånd, men regn med at du vil bruke mange timer ekstra på samme jobb. Edit: Som Kriegheim skriver under her, så kan du fjerne riper og swirls for hånd med Meguiar's Scratch X, men det krever tid og innsats! Scratch X kan også brukes med maskin. Jeg har valgt å gå for en eksentermaskin istedenfor en vinkelsliper-type, da det er mye mindre sjanse for å skade lakken. Min plan er uansett denne:

 

1. Ta en runde med Meguiar's M8332 Body Shop Professional Dual Action Cleaner/Polish og Meguiar's W8006 pad på en Bosch PEX400AE eksentermaskin (kjøpt på Jernia) med justerbar hastighet - for å fjerne swirls og riper. eventuelt tester jeg med M8032 først, for å se om den gjør susen.

2. Ta en runde med Meguiar's M8032 Speed Glaze og Meguiar's W9006 pad.

3. Ta 2 runder med Meguiar's NXT Tech Wax Paste for hånd

4. Ta 2 runder med Meguiar's M1611 Mirror Glaze Professional Paste Wax.

 

Har svart bil, og regner med at den skal se ganske så blank og fin ut etter denne behandlingen. Selvsagt kommer dekk/felger, plastdetaljer, vinduer og interiør i tillegg, men har ikke satt meg så fryktelig inn i alt som finnes der ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om golfbil har fått med seg det meste for å få en ren, pen ripefri bil.

 

Vedrørende treff ol, kan du legge på en voks, feks Meguiars MG #16, hvis bilen din er rød, sort, gul (tette farger?) så er dette her noe som er KANON:

 

http://www.autogeek.net/pinsouvwax.html

 

eller:

 

http://www.autogeek.net/pinliqsouvwa.html

 

Det er -bling bling- på boks

 

La på noe som heter DuraGloss 101 "wet look" på bilen min her om dagen, og ja, wet it is:

 

IMG_3487.jpg

 

IMG_3503.jpg

 

IMG_3517.jpg

 

Her har jeg lagt på Liquid souveran på en BMW X3, ble greit blankt det også. (se BMW X3 tråd her på forumet også)

 

IMG_3171.jpg

Xmt 1 (maskin), DuraGloss 105 og Liquid souveran....

 

Handle tråd! Hold deg til Meguiars om du ikke skal handle utenlands. Det er det som gir hva det lover etter min mening.

 

Hvis du starter på begynnelsen av denne tråden, har jeg remset opp en del produker som jeg syntes er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Er ganske ny her, og siden jeg driver med bilpleie til daglig så tenkte jeg å svippe innom her å ta en titt på hva som skjer...

 

Registrerer at mange kommer med bra tips. Jeg tenkte jeg kunne fortelle hvordan jeg pleier å gjøre dette...

 

Ikke skyt meg nå, men jeg bruker ikke meguiars. Hadde dette i bruk før, men fikk et bra tilbud av en leverandør og bytta til AutoGlym. Ikke misforstå, var fornøyd med meguiars men blei billigere. Og erfaringen min er at det er like bra, og mye billigere. Bare noe å vurdere hvis prisen er noe som opptar dere...

 

Jeg ser at det er diskutert litt angående maskinpolering, og diverse typer maskiner. Der har jeg kun to ting å si - Flex og Cyclo.

 

Flex er den "vinkelsliperen" og Cyclo er den eksentriske med to rondeller på. Men det som ikke blir nevnt er at flex-en brukes til å rubbe lakken med, og Cyclo deretter for å polere opp bilen. Bruk ikke "vinkelsliperen" med vanlig bonevoks.

 

Er lakken ripete må du til med rubbing, og maskinen letter dette arbeidet grassat! Det er slipemiddelene i rubbingen i kombinasjon med varmgang fra friksjonen mellom rondellen (puta) og lakken som gjør det så effektivt. Er ripene ikke dype er det ikke problem å fjerne, mens på dype riper så kjører jeg på med rubbemaskinen og AutoGlym rubbing (type 03B) til lakken begynner å dampe... Da er det på tide å stoppe:). Og gjerne gjenta flere ganger når lakken får kjølt seg litt.

 

Når det gjelder vask så tenk på hva du skal gjøre før du starter.Skal du vokse bilen etterpå så vask med avfetting. Gå på lokale bensinstasjonen der de har vaskeautomat og spør om å få kjøpe 4-5 liter avfetting som de bruker i maskinen billig. Her hjemme så selger de avfetting i brukte spylervæske dunker 4 liter for 100 kr. Blander du denne ca 30/70 med vann så har jeg sett den ta det mest ekstreme bremsestøv på felger- så jeg bruker som oftest ikke felgrens heller. Bland ca 10-20% for å vaske en normalt skitten bil.

 

Spray på avfettingen (jeg bruker en 5 liters ugress-sprøyte :)) og spyl med høytrykkspyler - eller aller helst en steamer hvis du har tilgang på en slik. Ofte finnes de i selvvasken på bensinstasjonen.

 

Etter denne behandlingen så må bilen bones opp igjen. Og om bilen skal bones med maskin er det UHYRE viktig at bilen er rein og at putene på maskinen er rein! Ellers blir det striper!!

 

Ellers er det sagt mye bra her, og en håndvask er bra det også hvis bilen ikke skal vokses etterpå. Men voks er aldri aldri feil å ha på mange ganger, og som nevnt i en av de siste postene er det vinteren som er den viktigste bilpleie tiden hvis bilen blir kjørt da... :)- uansett...

 

Når bonevoksen er tørr så er det riktig som det ble sagt i tidligere! Ta med polergarnet, twisten, eventuelt alt annet du har brukt til å ta av voksen med ut i gårdsplassen. Hvis du er lik meg så henter du noe bensin eller annet brennbart og heller over det og setter det i fyr og flammer. :deng Etterpå bestiller du hjem 2stk mikrofiber kluter som er beregnet på lakk. Ikke bruk hvilken som helst billig fiberklut.Kjøpte en billig for å teste. ca 20 kr. Denne laget små riper i lakken og jeg måtte rubbe på ny. Jeg bruker filler som koster ca 150 kr. pr stk, og tørker av ca 10 biler før jeg må vaske den. Når den er i vaskemaskinen (ikke sammen med andre ting!!) så bruker du den andre du kjøpte.:D

 

Håper dere ikke blei forvirra av hvor eventuelt rotete inlegget mitt var... Håper dere fikk noen tips...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår