Gå til innhold

japanske veteranbiler 1960-1980

Ranger emnet


kanutten

Anbefalte innlegg

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Paralellt med alle Datsunene så drev jeg også med andre biler (amerikanske og tyske) og litt med Toyota også. Der ramlet jeg borti Karenius Thinn som nå har flyttet over grensa til EU (Sverige).

Han har restaurert mange Toyota'er - deriblant denne Crown som har blitt til en japansk politibil-kopi.

 

257_5744.jpg

 

Denne Toyota crown 1965 "politi" bilen er til salgs til den rette uten utstyr..Ring.90650574. Bilen er lagret i Strømstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøjje meg - har du en Corolla Sprinter??? Det gikk en slik her i Sarpsborg (din??) for noen år siden, var hvit og det var en kamerat av meg som eide den. Han solgte den videre til Karenius Thinn (eller kjøpte han den av Karenius??).

Jeg har salgsbrosjyre på denne bilen ett eller annet sted - (samler og har 17.000 forskjellige). Brosjyren er fra Thailand av alle plasser og viser den aisatiske versjonen av bilen.

Trodde nesten ikke at det var flere igjen av disse bilene.

 

Disse 2 står her i Sarpsborg, og de har stått en stund.

 

DSC00308.jpg

 

DSC00310.jpg

 

Den var hvit den som Karenus hadde og ble solgt til Odd Knutsen som fikk den ombyggd og solgte den videre.. Det var en 68 modell mener jeg.. Karenus har da en til KE17 så det finnes flere.. Denne er en 71 modell om jeg ikke husker helt feil.. De to 1974 modellene av Toyota crown er mine og det brune karosseriet er hugget. Den var delebil (rammen) til en Cupe av denne typen som jeg har og som skal restureres snart. Den blå er til salgs og jeg har ett par interesenter allerede.. Men det er fort deg sakte salg :) Får ikke bestemt seg ser det ut til. Men etter påske kommer det en til som skal se på den så da !!..

Har også den eneste Crown 1978 Stasjonsvogn her i Norge og den

1974 modell Cupe som det trolig bare er 2 av i Norge..

 

Mye bra biler og tilhørende historier her Knut ! Kjenner igjen mange av disse herlige japsene, spesiellt datsun og Toyotaene.. Hilsen

Kurt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Hvordan få lagt inn bilde fra hard disken her da ?

 

Registrer deg på Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket og legg bildene der:)

 

En kamerat av meg sin 1978 Datsun 180B SSS:

Han er ikke intressert i å selge da? hehe

1992 Mazda Mx-5 NA 1995 Honda Civic Ej2*Solgt* 1981 Honda Accord sedan El1*solgt*

1971 Datsun 1200 B110 *Solgt*

-Team Wreckless-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke vært her inne på mange måneder, - men R100 bildene er tatt på Vålerbanen rundt 1994. Var på Nissan Sporting-treff der og Mazda Wankel-klubben eller hva den het var også budt inn.

 

Kjørte forresten bak en R100 engang jeg skulle på Lyngåsbanen, tror det måtte være i 1994 eller 1995. Det var en hvit med rødt bagasjelokk, og den så litt sliten ut og hadde en fin og jevn blårøyk....

 

Har regnr på den ett eller annet sted. Skal se om jeg klarer å finne det og sjekke hvor den har blitt av. Var DA-13xxx mener jeg.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
. Er bygd opp som begnings bil hos et firma som heter Høyseter i Askim. Bilen har en 3.0 liter 4 sylyndra diesel som har "rusla" hele 950.000 km. Banker og går enda.

 

ToyotaDynaFront.jpg

 

Rart hvordan enkelte bilder vekker minner som man helst vil glemme.

 

Tidlig på 90-tallet var jeg "ryddegutt og gulvkoster under opplæring" hos Bardu Karosseri og Lakk. - Eller hos "Kjell med brei-sparkelen" som innehaveren av firmaet også ble kalt av enkelte.

De hadde en maken bil, - med samme Falken dekor.

Etterhvert som tiden gikk, steg jeg i gradene på lakkeringsverkstedet og en dag fikk jeg det store oppdraget...nemlig å kjøre bergningsbilen for å berge en dame som hadde kjørt av veien og stod godt plantet inn i snøskavlen med Kadetten sin.

 

Som sagt så gjort- jeg var ikke lite kry da jeg suste...eh, durte avgårde mot "ulykkesplassen" Hadde ikke direkte hatt noe særlig å gjøre med Bergningsbilen før, fordi det var jo en som var sjefsberger i firmaet og han passet godt på bilen. Jeg ante altså ikke helt hva alle spakene og hendlene var til, og jeg minnes også at for å bruke vinsjen måtte man koble til et kraftuttak via girkassa??

 

Så, da jeg kom fram til Kadetten som stod godt plassert langt inni nordnorges største snøfonn - ble det litt "knevling" før jeg fant ut hvordan jeg skulle få dratt Kadetten opp på veien igjen...

Ingenting fungerte jo helt som jeg hadde tenkt......

Brukte lang tid på dette, og dama sa at hun skulle ALDRI kjøre bil igjen, - og at jeg måtte ta med bilen på verkstedet for å se om det var blitt noe skade på den.

Det så jeg jo med en gang at det ikke var....men hun skulle ikke kjøre mer bil... Aldri mer skulle hun bak et bilratt igjen og hun var helt sikker på at det muligens kunne være noe noe som var skadet på Kadetten.....og litt senere på dagen skulle hun jo få rett....

 

Vel - etter masse plunder og bannskap fikk jeg hengt Kadetten opp på brilla og da var neste problem.......

.... STROPPENE?????? - de hadde jeg selvfølgelig i iveren etter å få kjøre bergningsbil glemt igjen på verkstedet. Det var vinter og de hadde vært på tur dagen før og blitt isete, så de hang til tørk inne bak lakkboksen.

Det eneste jeg fant var en bitteliten puslete pusle-stropp så jeg fikk festet ene framhjulet på Kadetten sånn nogenlunde til brilla.

 

Ok - dama hadde fått skyss tilbake og jeg satte kursen tilbake mot Setermoen.

Kjell, innehaveren av firmaet var kjent for å være litt "ilter" av seg, og jeg tenkte nå mitt når jeg hadde brukt nesten hele dagen på å hente en bil som stod i grøfta bare en halv times kjøring unna verkstedet.... Dette måtte jo bli bråk... - og det skulle det bli så det monnet....

 

Jeg hadde passet på at ALT av blinklys som var på bergningsbilen blinket (tøft, ikke sant??) - og jeg følte meg som en langtransportsjåfør med 22 meters vogntog der jeg rattet den lille bergningsbilen med Kadetten så vidt hengende bakpå tilbake til verkstedet.

 

Kadetten var nesten helt ny og uten en skramme, og laaangt om lenge hadde jeg fått opp farten på Toyota'n.....

PLUTSELIG, og som lyn i fra klar himmel skjedde det noe grufullt bak meg - - og i speilet kunne jeg se en voldsom snøføyke....

 

Ai-ai-ai....

Det meste av nordnorske bannskapsord ble nevnt -opptil flere ganger...

Festestroppa hadde SELVFØLGELIG røket - Kadetten hadde ramlet av brilla og datt ned på veien i 70-80 km/t...og hadde kjørt til skogs igjen.....

Da den datt av, ramlet også støtfangeren av Kadetten, -og bilen tok med seg et 80-skilt da den for andre gang kjørte av veien....

 

Ny bergning, med plunder og dritt for å få bilen opp på veien, - og NÅ var den skadet også.........

 

Skal si at Kjell ikke akkurat ble i godt humør....

...ikke dama heller....

 

Det ble med den bergningsturen det året.

 

...men året etterpå, da sjefsbergeren hadde fått hjerteinfarkt ble det flere turer på meg :)

(....for da hadde jeg vel rotet til noe i lakkboksen??)

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår