Gå til innhold

japanske veteranbiler 1960-1980

Ranger emnet


kanutten

Anbefalte innlegg

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Her har jeg mye å bidra med..

 

Første smakebit:

 

 

Min gamle 1967 Datsun 1600 Sports (Fairlady)

 

B-1385FrontPassangerSide.jpg

 

B-1385bak.jpg

 

B-1385kont-No.jpg

 

B-1385transport.jpg

 

B-1385-3.jpg

 

B-1385-2.jpg

 

B-1385-4.jpg

 

KNUTS_DATSUN_FAIRLADY_ROADS2-1.jpg

 

03060001.jpg

 

Min gamle 1964 Datsun Bluebird ("410") - den første Datsun som ble solgt ny i Sarpsborg, og en av de 137 første Datsunene som kom til Norge i 1964 da importen startet.

 

B-1384-3.jpg

 

B-1384-5.jpg

 

Min gamle 1971 Datsun 1200 Coupe - en av 144 som ble solgt i Norge. Totalresturert av meg over en 2 års periode.

 

1200cp2.jpg

 

1200cpeside.jpg

 

1200cpehforhjul.jpg

 

Min gamle 1962 Datsun Bluebird (312) stasjonsvogn som faktisk ble kjørt hele veien tvers over Australia (med båt til Singapore) og hele veien derfra til Fredrikstad i Norge - tilsammen 56.000 km på 8 mnd. Det stod om turen i VG og et annet bilblad.

Første bildet er tatt utenfor "Palace of Winds" i Jaipur (India).

 

Dette er en sjelden bil som jeg solgte til den britiske Datsunsamleren Eddie Rattley.

 

Blub312-11.jpg

 

Blub312-8.jpg

 

Blub312-5.jpg

 

Mine 2 Datsun 240Z som jeg eide i 1988. Den røde til høyre er i dag 2 meter bred og GUL, mens den blå hadde turbomotor og massevis av hk. Kjørte FORT på flystripa på Kjevik med den og den er enda beryktet for sine hasardiøse ferder.

 

minZvsmin.jpg

 

Den røde 240Z ble også brukt som vinterbil....

 

240Zisnoe-1.jpg

 

En av de mange 240Z'ene jeg har hatt - en gul 1973 modell (usa-utgave)

 

240Z3.jpg

 

Den første 240C'n som kom til Norge har jeg også eid. Denne hadde veldig lavt ch.nr og var som ny. Nissan Norge kjøpte den av meg etter jeg hadde eid den i tre år.

 

Min240C5.jpg

 

På biltreff i Finland - resulterte i premie for beste originale bil

 

Image18.jpg

 

Min gamle 1969 Datsun Sunny 1000 (som hadde hatt en eier før meg)

 

B10.jpg

 

Min gamle 1978 Nissan Skyline (som ble solgt ny i Norge)

 

MinSkyline1.jpg

 

MINSKYLINE2.jpg

 

Nok en meget sjelden bil, min gamle 1971 Datsun 240 C Hardtop.

 

240CHT-Skyline.jpg

 

240CHT.jpg

 

En annen av mine 240Z'er under oppussing og lakkering - 1971 modell med turbomotor... (hehe)

 

minz1.jpg

 

1969 Datsun 1300 (510) som plutselig en helg skiftet farge på fra lysegrønn til BRE-kopi...

 

510BRE1.jpg

 

Denne MEGET SJELDNE 1974 Datsun 180 B Hardtop (ikke SSS) med AUTOMATGIR importerte jeg fra Sveits for to år siden. Bilen var da eid av en dame på 84 år som kjøpte bilen ny. Og den var fortsatt som ny...

 

datsun5.jpg

 

En annen av mine (utallige) Datsun 1200'er - først restaurert til originalstand, deretter ble den til en litt sportsligere 1200......

 

1200firmab2.jpg

 

Min1200sedan.jpg

 

1200burn.jpg

 

Appropos blårøyk - en morsom dag i 1978 Datsun 180 B

 

Hkontekiller.jpg

 

Så tror jeg at jeg er den eneste på forumet her som har kjørt Nissan President. President ble kun solgt til ambassader og regjeringer og kunne ikke kjøpes av private eller firma. Bygget i et par hundre eksemplarer !!

 

KnutPresident.jpg

 

Knutpresident1.jpg

 

På øya Lesvos i Hellas traff jeg på denne merkelige Mazda'n. Den var stor, hadde 1500 motor og jeg fikk faktisk også prøve denne bilen. Ikke direkte god å kjøre, men du verden for en opplevelse.

 

248_4805.jpg

 

En bil jeg NESTEN kjøpte - 1969 Isuzu Bellet GT-R (Isuzu's svar på Nissan Skyline GT-R). Den kostet 140.000,- Nkr i Finland, og det var med et nødskrik at jeg lot den bli igjen. Dette er sjeldne saker - og den går godt.

 

Bellet4.jpg

 

Bellet.jpg

 

Bellet1.jpg

 

Bellet3.jpg

 

Forlatt 1972 Datsun 1200 COupe som jeg loppet for brukbare deler. Denne bilen stod i fjæra i utenfor Nordkjosbotn i Troms. Stod der i mange år før den forsvant (for godt).

 

1200Cpifjaera.jpg

 

Samme type bil som satser litt over evne i billøp :shake

 

f7f7144a.jpg

 

 

 

Jeg har MANGE bilder av japseklassikere, skal fylle opp med flere i romjula. Både biler som jeg har eid, og som jeg ikke har eid.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hobbybilen min, en -75mod Mazda 1300 som Mazdafun fant til meg i sverige høsten 2004. Har siden kun stått i garasjen hjemme, og blitt luftet litt i dann og vann..

 

Bilen har kun gått 59000km, aldri sett en vinter, fullstendig fri for rust (da den alltid har stått tørt i garasje i nord-sverige der de ikke salter veiene, ikke at den har blitt vinterkjørt da, men uansett...), full historikk - først eid av en eldre dame i 28 år, så en ennå eldre mann det siste året som til slutt la på røret - det var enken hans som solgte bilen. Han betalte 40000 kr for den i sverige i 2003. Og i sverige får du MYE bil for 40k...

 

IMG_4183evo.jpg

 

IMG_4182evo.jpg

 

IMG_4179evo.jpg

 

IMG_4433evo.jpg

 

IMG_4443evo.jpg

 

IMG_4226evo.jpg

 

IMG_4233evo.jpg

 

3231300evo.jpg

 

IMG_4439evol.jpg

 

IMG_4408evo.jpg

 

IMG_4453evo.jpg

 

IMG_4199evo.jpg

 

IMG_4211evo.jpg

 

IMG_4236evo.jpg

 

IMG_4404evo.jpg

 

IMG_4437evo.jpg

 

IMG_4430evo.jpg

 

IMG_4428evo.jpg

 

IMG_4425evo.jpg

 

IMG_4414evo.jpg

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda 1300n coupe 1971

Mazdatreffmai06038.jpg

Mazda 1300 1976

Mazdatreffmai06036.jpg

Mazda 929 ht 1976 bygd om til 1975 mod

Mazdatreffmai06027.jpg

Mazda 818 stv 1975 mod

Mazdatreffmai06018.jpg

Mazda 616 1976

Mazdatreffmai06012.jpg

Mazda 929 ht 1975

Mazdatreffmai06017.jpg

Mazda 929 ht 1976

Mazdatreffmai06025.jpg

Mazda 929L 1979

Mazdatreffmai06026.jpg

Mazda 929 ht 1975

Mazdatreffmai06016.jpg

Mazda rx5 1977

Mazdatreffmai06035.jpg

Mazda rx3 1973

Mazdatreffmai06020.jpg

Mazda rx2 1972

Mazdatreffmai06013.jpg

Mazda 1500 1972

Mazdatreffmai06008.jpg

Mazda rx7 1980

masda818stvmars06012.jpg

Mazda 929 ht 1975

0_1475079621.jpg

Mazda 929 ht 1974

Mazda929ht74mod2.jpg

Mazda 929 ht 1976

aib01.jpg

Mazda 818 stv 1975

Mazda818stvjuli2005013.jpg

Mazda818stvjuli2005021.jpg

Mazda rx7 og rx4

gatebiltreffOasen30april2006001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg tatt bilde med det digitale kameraet mitt av 380 gamle papirbilder - som fort og gæli bare dreier seg om mitt liv med japsebiler.

Siden jeg er av den "eldre garden" på forumet her, er mange av bilene i dag borte fra veien forgodt.

Noen tok vi livet av, de vi ikke klarte det med ble solgt og fikk nye eiere.

 

Nå var det ikke bare japsebiler jeg styrte med, men dette er noen av de første bildene mine:

 

 

Sommeren 1971, - det var nå galskapen begynte. Jeg var 5 år gammel og hadde fått meg nye gummistøvler - og pappa kom hjem med verdens fineste bil. En demokjørt Datsun 1200 som ble kjøpt hos Rolf Båtnes AS (Datsunforh) i Tromsø. DET var den fineste bilen i verden syntes jeg, og jeg har hatt MANGE av disse opp gjennom årene. Vi skulle egentlig ha en Coupe utgave, men siden den ikke var å oppdrive, fikk vi klare oss med en 2 dørs sedan i stedet.

 

255_5560.jpg

 

13.juni 1975: En stor dag for en bilinteressert 9-åring: Pappa byttet inn Datsunen i en splitter ny Toyota Carina TA12 hos Bjørkli Bil på Setermoen. Datsunen kostet 21.500,- da den var ny, og innbytteprisen var 17.500,- Da hadde speedometret blitt stilt litt tilbake, bilen vasket og toppakningen røk 2 uker etter den ble solgt igjen.

Toyota'n kostet 40.500,- og hadde 4 dører (1000,- kr mer enn 2 dørsen som bare kostet 39.500,-)

 

255_5561.jpg

 

255_5562.jpg

 

Så - utpå høsten hadde jeg "stylet" Toyota'en på egenhånd mens mor og far var borte i bryllup. Jeg skulle bo hos Bestemor og Bestefar, men på dagen syklet jeg hjem - med nyinnkjøpt matt-svart Quick-lakk i bæreposen og sandpapir på bagasjebæreren. De stygge hjul-kapslene demonterte jeg, la dem i garasjen, og så lakkerte jeg felgene sølv med sort dekor - ala de som RS utgavene til 17M hadde.

Videre gikk jeg løs og lakkerte kanalene sorte, grillen sort og området rundt sidevinduene. Antenne var også "in" - så jeg brukte lommepengene mine til å hente en antenne fra en bensinstasjon i nærheten - og borret hull i bakskjermen.....

OM DET BLE OPPVASK NÅR FORELDRENE MINE KOM HJEM?????????????????????

Nei - faktisk ikke... Og jeg var en stolt 9 årig bil-styler :cheers:

255_5565.jpg

 

Min første bil - selvfølgelig en sliten Datsun 1200 kjøpte jeg for en del av komfirmasjonspengene - og fikk nabo'n til å slepe den hjem til oss. Jeg hadde vel ikke fortalt den hele og fulle sannheten verken til bilselgeren eller nabo'n - og ingenting til foreldrene mine som ikke skjønte noe da nabo'n kom slepende med et bilvrak... Men jeg fikk nå lov til å beholde den...

Ble aldri bil av den og året etter ble den solgt med stort tap (ga 1500,- for den, og solgte den for 1000,- som var vrakpanten da...)

 

255_5566.jpg

 

255_5567.jpg

 

Så kom fetter Svein på besøk, - han hadde vært i Stavanger og kjøpt seg en 1972 modell Datsun 240Z som var Candy-lakkert av Roy Wittenberg. Dette var bil - og SOM den gikk. Vi brøt lydmuren et par ganger, og dermed var et nytt "ha-begjær" født...

 

255_5570.jpg

 

Oppveksten min var litt preget av ting som skjedde i familien og rundt oss, - men da jeg var 18 år og 4 dager hadde jeg lappen i lomma. Men bil hadde jeg ikke. Etter å ha kjørt far min sin Carina nesten til vrak den første kvelden, ble denne 1974 modellen (da 10 år gammel bil) handlet. Den hadde vært litt skadet, men ny framskjerm ble satt på og senere (ferdig-) lakkert hjemme på gårdsplassen. Men grill, kanaler og B- og C stolpene ble svartlakkert. Pluss solfilm på rutene selvfølgelig.

Jeg måtte jo ha bil - og dette var den eneste Datsunen som stod i avisa...så det BLE den.

Fargen var jo....fin... og etter en stund ble bilen kalt Sennepslynet....

 

255_5571.jpg

 

255_5572.jpg

 

255_5573.jpg

 

Dette var en god bil som bokstavelig gikk gjennom både ild og sølevann....

 

....og endte i fronten på en Mazda 929 som ikke overholdt vikeplikten sin....

 

255_5575.jpg

 

Nå hadde nabon'n min som også var en bilinteressert ungdom som snart fikk lappen også fått seg bil... Denne typen bil hadde jeg sett fra rattet på stasjonsvogna mi - og de bilene var alltid fulle av damer, - mens jeg kun kjørte rundt på han som skulle få lappen og skulle få bil av den veldig slitne Mazdan sin.....

 

255_5588.jpg

 

255_5587.jpg

 

Og bil av den fikk han -

- i mens måtte jeg "slite" på far's gamle Toyota Carina som nå var 10 år og hadde gått over 300.000 km.

 

Litt burning (til clutchen røk og ble byttet en natt uten at min far oppdaget det)...

 

255_5593.jpg

 

Litt drifting.... (i 1985)

 

255_5594.jpg

 

........helt til toppakningen røk og ble byttet i nabon's garasje en annen natt uten at det heller ble oppdaget... Heldigvis hadde far kjøpt inn pakningssett for han ville at motoren skulle ses over - den var jo tross alt passert 300.000 km uten at noe annet enn luftfilter, olje+filter og pluggene var blitt byttet.

 

255_5596.jpg

 

Om vinteren kjørte vil på isbane med bilene - her stiller jeg og Bjørn Arild til start - han i hans 1973 Datsun 140 J (710 Violet) og jeg i pappas Toyota.

 

255_5579.jpg

 

Banen var brøytet opp på elve-isen, og UP hadde treningsøkter der på dagtid - og vi på kveldstid.

 

255_5580.jpg

 

255_5581.jpg

 

Vi kjørte fort - og langt, - og et par ganger var det ikke nok med bare en traktor for å få oss løs fra snøen - vi måtte gå flere kilometer til en som hadde hjullaster - og spørre pent om han kunne hjelpe oss....

 

Men så - ble suget etter dame-magnet sterkere enn å skysse rundt på naboguttene i pappas Toyota, og jeg dro med forsikringspengene jeg fikk fra Sennepslynet til Harstad og handlet en 1976 modell Mazda 929 Coupe. Dette var en bil som hadde hatt en stor skade, og var bygget opp igjen på verkstedet til Harstad og Omegn Rutebil Selskap (eller noe slikt). At den ikke var helt 100% gjorde ingenting, så legne den hadde så fin farge og hadde sølvfarget skyggelakkering rundt hjulbuene... DET var "in" i den tiden...

 

255_5576.jpg

 

Så var det å dra til AutoVulk i Tromsø - der hadde jeg gjort meg til god kamerat hos han som drev dette - og var barndomsnabo med min avdøde mor.

Han var en grepa kar (Evald Figenschou) og sponset meg med veldig gode priser på felger og dekk. Så - derfor ble det Chrome-Spoke felger og dekk med hvite bokstaver - det tøffeste man kunne ha på midten av 80-tallet.

 

255_5577.jpg

 

255_5578.jpg

 

Motoren på bilen måtte byttes like etter jeg fikk den, - og dermed kom "2000" merket på plastplaten bak, selv om det manglet 200 cc i motoren (vanlig 1800).

 

Så gikk det bra i mange måneder uten større uhell eller større utgifter, helt til kommunen gravde et 1 meter dypt hull i bakken og glemte å merke det - under et kraftig regnvær ble hullet fylt med vann og grus - og jeg skjønte ingen ting da veien forsvant da jeg kom kjørende....

 

255_5582.jpg

 

255_5584.jpg

 

Mazda'n var snill, - jeg kjørte Norge rundt med den - hadde den med meg rundt om i førstegangstjenesten og det var en bil som jeg likte veldig godt.

 

255_5585.jpg

 

255_5590.jpg

 

Vi skulle til Narvik (120 km fra der vi bodde) på ferietur (jeg og nabogutten - det var forsatt ikke blitt dame på meg selv om jeg hadde fått meg skikkelig bil) - og havnet langt nedi Sverige og måtte få lånt penger til bensin for å komme oss hjem...

 

255_5586.jpg

 

256_5612.jpg

 

Plutselig var det både skilt og ny hjemmelakk på naboguttens bil - til og med dame hadde HAN ordnet seg (gøøøh) - og nå var det lite bruk for meg. Han hadde riktignok ikke lappen ennå, men jeg så bare mindre og mindre til han siden han og dama var ute og cruiset (øvelseskjørte).

Men en dag (JIPPI) så stod ikke lykken hans bi lenger - på en øde grusveg på Senja klarte han å få litt for mye skrens på bilen og havnet utenfor vegen.

Nå ble de heldigvis ikke skadet - men bilen fikk seg en liten trøkk (he-he) og jeg tror han fikk seg et lite slag under beltestedet... (litt ironi i denne delen av innlegget).

 

255_5597.jpg

 

255_5598.jpg

 

255_5599.jpg

 

255_5600.jpg

 

256_5606.jpg

 

256_5602.jpg

 

256_5603.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så FIKK han nå lappen da - og NY dame (joda, hun var LITT fin da...) - og ny lakk på Mazdan sin. Nå var denne mye finere enn min (om vi var rivaler??? Neida - ikke det hele tatt...) så jeg brukte tiden til å finpusse på min - og hjelpe de andre naboguttene med å "style" deres biler slik at DE også kunne ragge opp en dame.......alt dette mens nabo'n rånet rundt med bilen full av fine damer..... - HVA VAR DETTE FOR NOE???

 

256_5611.jpg

 

255_5591-1.jpg

 

255_5592-1.jpg

 

Nei - dette kunne ikke fortsette - så jeg var innom en 1976 Opel Commodore 2.8 GS/E coupe som jeg kjøpte hos en billakkerer. Han hadde igjen vært i Stavanger og hentet denne bilen - og jeg tenkte at jeg skulle ble beste gutt på stripa igjen - og fikk bilen lakkert i hvit perlemor før jeg hentet den... OG SLIK LAKK VAR NOE SOM INGEN der oppe HADDE SETT FØR !!!!

Men - to uker etterpå kom nabokaren hjem med maken bil (sort) - NY DAME IGJEN !!!!!! - mens jeg nå skysset rundt på hans yngre bror...

 

Da han skulle ha seg bil, var vi å tittet på en 1976 Mazda RX5 - usa-importert med AC, Servo og Automatgir.

 

256_5613.jpg

 

Nå ble det ikke handel der og da, men uka etterpå - og da var prisen en helt annen....

 

256_5614.jpg

 

Så ble en 121 Cosmo (med vanlig 2-liters motor) handlet inn, og senere konvertert til Wankel. Mye jobb men morsomt.. Og den gikk voldsomt bra også. Drakk bare 2 liter på mila, men bensinpris var ikke noe vi brydde oss noe særlig om sålenge vi bare tanket for en 100-lapp.

 

256_5615.jpg

 

 

Nå hadde "alle" plutselig fått seg Opel (B) Commodore - og da den 11. bilen kom til Bardufoss måtte jeg se hva jeg kunne gjøre for å få slutt på denne dystre trenden. Jeg hadde jo fortsatt ikke dame, og nå var rå-dyrene gode....

Torsdag leste jeg Aftenposten, og i Stavanger stod det avertert en 1971 Datsun 240Z som hørtes interessant ut. Jeg ringte - og fredag etter lunsj ble jeg møtt av bileieren på Sola flyplass.

Jeg gikk rundt bilen - sa JA og kjørte hjem (i ett strekk). Betalte 60.000,- for bilen, og var blitt lovd 73.000,- hos en annen dameløs kamerat for Commodoren min.

Bilen var bra - og jeg klarte heldigvis å komme meg hjem til rundt midnatt lørdagskvelden og fikk vist bilen til "ung-radden" som hang utenfor utestedene på natta. Nyheten spredte seg som ild i tørt gress, og allrede tidlig søndags morgen var gårdsplassen full av bilinteressert ungdom som ville se på bilen.

 

256_5624.jpg

 

Nå viste det seg bare det at en annen kar fra Bardufoss kom hjem med en blå 240Z samme helg - så da var jeg ikke alene igjen - og flere 240Z'er og 260Z'er kom senere samme vinter.

 

En uke etter jeg kom hjem, kom vinteren - og da fant jeg ut at 240Z'n ikke var en veldig bra vinterbil.

 

240Zisnoe.jpg

 

...så da måtte jeg lete etter ny vinterbil...

Jeg var innom 1982 Nissan 200 SX (ikke helt veteran ennå)

 

256_5607.jpg

 

256_5608.jpg

 

...Escort, Subaru 1400, Granada (nei fydda) - før jeg endte opp med en grufullt billig lyselblå Datsun 1200 fra 1971.

 

256_5616.jpg

 

Vi hadde MYE morro med denne bilen - gang på gang om vinteren hadde vi "Lysløypa Grand Prix" og så hvem som kom lengst i skiløypa.... Det stod noen artikler om oss i lokalavisa, men jeg tror ikke de visste hvem som hadde kjørt en mil etter skiløypa før bilen ble stående fast... Hadde de visst det - så hadde det nok blitt fort slutt på "Lysløypa Grand Prix" tror jeg.

 

256_5618.jpg

 

256_5619.jpg

 

Vi dro på festerturer med den halve nord-kalotten rundt.... Her er vi langt nede i Nord-Sverige - det var vanlig at vi kjørte 70-80 mil hver vei i løpet av en helg... Og Datsunen var tålig trofast - den ladet forresten 17 volt en gang - og DA var det bra lys (også den gangen var det vinter og 25 minus - midt i ødet i Nord Sverige).

 

256_5617.jpg

 

Og - havnet "litt" utenfor vegen med den et par ganger....

 

256_5683.jpg

 

256_5684.jpg

 

Etter hvert meldte behovet seg for en delebil til Datsunen - og en orange ble handlet inn og skulle hugges for bidra med nye deler til den blå.

 

256_5620.jpg

 

Men - den var jo faktisk bedre enn den blå - så ny delebil måtte handles inn da den blå sviktet helt...

 

Den var hvit - og under et festlig lag ble den "lakkert" av en kamerat - og så ikke ut i måneskinn.

Omregistrering var dyrt, så vi bare "omplåtet" bilen med den blå (flyttet skiltene over) og regnet med at ingen skulle oppdage det...

 

256_5640.jpg

 

"Burning" i vannet....

 

256_5639.jpg

 

Det gikk bra i hele 10 dager før lensmannen kom og banket på døren og lurte på om jeg var heeeeeeeeeeelt sikker på at den hvite bilen hadde korrekte skilt. Jeg var jo ikke det, og etter en gemyttelig alvorsprat så ble vi (les: han) enige om at den blå og den hvite skulle leveres på huggeriet et par dager senere - jeg kunne fortsette å restaurere den orange - så lenge den fikk sine riktige reg.nr ... (denne var da uregistrert).

 

På tur til bilopphuggeriet (i slepetau) fant vi plutselig på at vi skulle døpe bilen - på samme måte som man døper et skip - en juleøl flaske ble kastet (minst) 20 ganger i frontruta før flaska knuste - måtte hell og lykke følge deg på din ferd videre til de evige vinterveier......

 

256_5637-1.jpg

 

Den hvite bilen ville vi ta en krasj-test på - og rygget den gang på gang inn i et tre... Og det var ikke så mye som tok i mot, - deformasjonssoner har aldri Datsun brydd seg så mye med...

 

256_5641.jpg

 

256_5642.jpg

 

- ikke Toyota heller for den saks skyld...

 

256_5647.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lenge syslet med tanken på å skaffe meg en Datsun 1200 Coupe - de var fine, og utrolig sjeldne... I dag er det kun 9 stykker som har overlevd, og jeg har eid halvparten av dem (pluss 4 delebiler som jeg hugget).

I Øvre Vats stod det avertert en bil - som viste seg å være et skogsvrak - men jeg kjøpte den, og etter en eventyrlig tur som jeg kunne skrive en hel bok om - kom jeg da meg til Bardufoss - i flere etapper - og svingte inn i garasjen 4 måneder etter jeg startet på turen.

Her er utenfor et bilverksted i Malvik der jeg måtte få sveist fast dynamoen (strammestanga var knekt) - og der fant jeg en AE 86 stående på paller.

 

256_5650.jpg

 

Denne bilen ble hugget (den svarte 1200 Coupeen) - og nå hadde jeg verken vinterbil eller entusiastbil (den røde 240Z'n stod demontert og restaureringen av den hadde stoppet opp).

Jeg gikk noe befalsgreier på Kjevik og kjørte rundt i en annens Escort XR3i som vi (ikke jeg da) klarte å vrake - noe som resulterte i ryggskade og lengre sykehusopphold. Dette var i 1988 - og jeg plages fortsatt med korsryggen....

 

Så ble den "legendariske" "blå 240Z'n" kjøpt inn. Et bytte + penger med min røde - og dermed var påskeegget lagt. Den blå hadde motor fra en nyere 280 ZX Turbo, Borg Warner girkasse, stor bakaksling (R200) med oljekjøler og bremser fra Jaguar XJ12S... Den dro 190 på 3. gir....

 

minZvsmin.jpg

 

256_5630.jpg

 

Dame ble det også (hehe) - At bilen var lav ser man når man ser henne stå bak den - midten på baklommene var i samme høyde som takrenna - her på Saltfjellet...

 

256_5631.jpg

 

Meeeeen, bilen var jo ikke god nok, og da alle skattepengene, 3/4 av lønna og alt av oppsparte midler forsvant - dro dama også...

Men bilen ble nå bra i allefall......

 

Ny lakk, nye deler, nye dekk, ny clutch, massevis av penger og diger spoiler på bakluka. På stickeren på støtfangeren stod det "Gubber med liten kuk kjører Saab Turbo" - ikke så populært da jeg hadde parkert en trimmet 9000 turbo og Saab-eieren kom etter meg på parkeringsplassen mange kilometer lenger fremme og gav meg huden full siden jeg hadde kjørt så uforsvarlig... Det var et ubetalelig øyeblikk da han oppdaget stickeren på støtfangeren......:driving

 

256_5632.jpg

 

256_5633.jpg

 

256_5635.jpg

 

256_5644.jpg

 

Jeg skulle jo egentlig bare på ferie med bilen til Trondheim - men klarte ikke å stoppe så jeg havnet langt nede i Tyskland, Luxembourg og Nederland med den... Under en kappkjøring med en Testarossa som jeg trodde jeg skulle klare å henge meg på - kom jeg opp i 280 km/t - mens den røde italieneren bare forsvant.

 

256_5645.jpg

 

256_5646.jpg

 

Jeg fant også ut at Luxemburgerne hadde sans for biler som skulle patruljere veiene (se radaren på dash'en) - så jeg "lot" den røde bilen bare få kjøre.... (jaja..).

 

258_5885.jpg

 

Det var forresten i denne veien (se veiskilt) man skulle ha bodd :cheers: :cheers:

 

257_5799.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg ikke vinterbil - og dro til Sverige (Kiruna) og kjøpte denne 1974 Datsun 160J SSS Coupe. Jeg fikk aldri hentet den, før jeg kjøpte bilen (og betalte håndpenger) på den før jeg hadde undersøkt med tollen. Og de reglene som var da var like vriene som i dag - så der forsvant 1000,- svenske penger uten at det kom noen bil...

Men - sjelden var den !!!

 

256_5621.jpg

 

Løsningen ble Opel Kadett 1.1 LS 4 dørs Fastback Coupe (pluss en haug med andre biler).

 

Den blå 240Z'n ble solgt og byttet i en nyere 200SX som igjen hadde et gedigent motorhavari - nye skattepenger, lønn, lakk osv - det er en evig runddans.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle bilene klarte vi å få tatt livet av - min første 240Z er i dag en flott perle som er påkostet astronomiske summer.

 

256_5624.jpg

 

258_5850.jpg

 

258_5851.jpg

 

258_5852.jpg

 

 

1200 Coupe'en min begynte å bli ferdig også - og under en skrotsafari kom jeg over en gammel dame som hadde krasjet sin 1200 - og skulle levere den inn til skroting. Den var bare kjørt 28.000 km, og jeg betalte dobbel vrakpant for den og kjørte den hjem i stedet.

Dør og bakskjerm hadde jeg - og etter en stund hadde jeg to perler.

 

256_5653.jpg

 

256_5654.jpg

 

256_5655.jpg

 

256_5693.jpg

 

256_5694.jpg

 

256_5691.jpg

 

Til 1200 Coupe'en kom jeg over en "GX" - motor - noe som tilsvarer en SSS-motor. To forgassere, større ventiler og denne hadde vært brukt som løpsmotor en gang i tiden. Problemet var bare at den satt i en hel bil, så jeg fikk kjøpe denne også for å få motoren.

 

258_5836.jpg

 

Så trengte jeg sårt nye dørtrekk til 1200 Coupe'en min. Ikke det at de som stod der var så dårlige, men siden resten av bilen var gjennomgått så stod ikke dørtrekkene i stil med resten. Og de var umulige å oppdrive...

Men, på Ekeberg kom jeg over en annen 1200 Coupe, den var dyr men hadde perfekte dørtrekk... Så jeg kjøpte den og byttet dørtrekk, hadde bilen en sommer og solgte den igjen.

 

257_5736.jpg

 

257_5768.jpg

 

257_5767.jpg

 

257_5766.jpg

 

Så fikk jeg tak i ett sett med original Minilite felger - selv om dekkene var litt for store så synes jeg det så bra ut...

 

257_5763.jpg

 

Ikke så ulike de legendariske Watanabe felgene som ble brukt i Japan. En sommer hadde jeg besøk av den kjente britiske Datsunsamleren Eddie Rattley som kom i 1200 Coupe med slike felger.

 

257_5779.jpg

 

2xCp.jpg

 

257_5778.jpg

 

Han kjøpte forresten den gamle 1962 modell Bluebird stasjonsvogna som jeg hadde stående. Den hadde kjørt hele veien tvers over Australia - stått på en båt full av sauer til Singapore og deretter rullet hele veien hjem til Fredrikstad. En prestasjon i 1972...

 

Blub312-11.jpg

 

258_5834.jpg

 

258_5824.jpg

 

Hele tiden meldte behovet seg for flere biler, - det ble ordnet på

a) - en enkel måte :Devil: (som ikke varte lenge)

 

256_5623.jpg

 

b) - vinterbiler.

Nå var min nyrestaurerte 1200 Sedan ferdig - og den fikk bygges litt om til en mer sporty vinterbil...

 

1200firmab2.jpg

 

1200firmab3.jpg

 

Min1200sedan.jpg

 

1200burn.jpg

 

256_5636.jpg

 

Jeg var jo hele tiden på søk etter nye prosjekter, og kom over en 510 SSS i Åndalsnes. Denne var veldig dårlig, så vi ble ikke enige om pris i det hele tatt.

 

258_5861.jpg

 

258_5860.jpg

 

258_5862.jpg

 

Senere kom jeg over denne 510 SSS'n - men også her ble vi ikke enige om pris.

 

258_5871.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår