Gå til innhold

Forgasser er no dritt!!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jøss! og jeg som syntes at 0,700 var MYE. hehhee

30 mm er ganske hårete...med tanke på at ventilen er 2.6" bred. Og jeg vedder ei krone på at dere ikke gjetter stamme-dia'en... ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

2,6 tom tallerken diam. Da kan det ikke være no small block vi snakker om eller?
Dårlig med smallblock i ProStock ja... Grensene for kubikk avhengig av organisasjon er vel 500cid og 800 cid...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER nok "normalt" med over tomme løft på ventilen når vi snakker nærmere 800 cui, men i en 348 cid så er det nok en helt annen historie.

500 el 800+ cui ahenger vel om det er IHRA eller NHRA serien tror jeg.

Stemmer det,det er serien som bestemmer. Men dog,en 2.6" ventil med 6mm stamme...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet igrunn med at det var jævli liten stamme på de, skal jo ikke vare noe lenge og penger er jo ikke akuratt noen problem.

 

Skaj jeg ta seriøs gjett sp må det vel være ca 6-7mm, regner med at det er titan de er laga av, og muligens inconel på eksos siden :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ø.. var det ikke forgasser vs insprut tråden handler om? her sitter jo alle og pøser ut sine kunskaper om alt av ventiler.. :P

 

Forgasser er det greieste syns jeg. vil helst ha forgasser på gammel amcar. På en bruksbil/vinterbil så er nok insprøytning veldig greit, siden det starter lettere og bruker mindre bensin. I tuning sammenheng er også insprøytning mer effektivt. Det er en grunn til at man monterer injection oppå en skrukompressor på pro dragstere, og ikke forgassere. Jeg vet ikke hvilke grener det er, men har sett det selv.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til denne tråden ligger vel egentlig i uttallige diskusjoner om hva som er best av gammel og ny teknologi.

Man kan ikke komme å si at forgasser er bedre enn innsprut uten å begrunne det.

Forgasser er enkelt, men må vite hvordan den virker. Samme er det med insprut. Ikke komplisert det heller når en kan det.MEN for å kunne noe så må man lære seg, og mange kommentarer på at forgasser er best kommer fra folk som egentlig ike gidder lære seg innsprut.

Sier ikke av den grunn at innsprut nødvendigvis er bedre en forgasser, men man må vite litt før man uttaler seg.

 

mange av oss er litt opptatt av dragrace og der virker forgasser egentlig rett bra! Dette er nok hovedsakelig fordi de er snakk om tomgang eller full gass.

 

Sammenligner vi sprut og forg. så koker vel det hele ned til at sprut rett og slett er mye bedre reguleringsteknikk enn forgasser, MEN spørsmålet er jo også her "har man bruk for det" ?

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par av storkanonene i ProStock henter ut mer hester med gasser enn med EFI...sier de. Så forgasser er ikke bare søppel... Spesielt ikke fordi de er selvkompanserende.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som bygger bil / motor og ikke bare diskuterer ny kontra gammel teknologi er det enda et moment som teller: Pris.

 

For min motor (Chevy small block) vil en bra forgasser koste 3-4000kr. Det billigste innsprøytings systemet vil komme på ca 16000 (Accel og Holley). Skal jeg ha et multi injektor sett ligger de på ca 25000kr. Nå snakker jeg om absolutt lavest mulige pris, privatimportert til ca 10kr pr dollar.

 

Hvis noen av dere vet noe billigere som vel og merke er like enkelt å sette opp som en forgasser så syng ut! Og ikke glem "bagateller" som ledningsnett som ligger på rundt 3000kr. For ikke å snakke om feilsøking som gjerne krever en laptop, spesielle data programmer osv.

Joda, jeg kan kjøpe noe gammelt ræl fra en TPI motor. Saker laget for max 300hk eller noe slikt. Og hvor mye koster det inkludert alle plussene, takk!

 

Jeg kunne GODT ha tenkt meg innsprut på rodden. Hadde vært helt topp det. Men med en pris FORSKJELL på 10-20 tusen, har jeg ikke råd. Så kan teknokratene mobbe forgasseren min og diskutere sine teoretiske prinsipper

så mye de orker.

 

Hva gir mest hk????

For min del vil en forgasser PLUSS Holleys 400hk kit (komplette alutopper, innsug, ny kam++ harmonisert med hverandre) koste det samme som et komplett ettermarkeds innsprut på originalmotoren som ville gitt ca 240hk.

 

Hva er mest av 400 og 240 hk? Nei, si det....:wonder:

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste innsprøytings systemet vil komme på ca 16000 (Accel og Holley). Skal jeg ha et multi injektor sett ligger de på ca 25000kr. Nå snakker jeg om absolutt lavest mulige pris, privatimportert til ca 10kr pr dollar.
Hvis det er "absolutt billigste pris" så tar noen en rip-off på deg... Fullt datasprut kapabelt til å styre 8 dyser (x2 om nødvendig); gjetter rundt 12 - 14 lapper,skal sjekke det opp... MegaSquirt er vel enda billigere. Har hørt folk bygge helt greie 6-er-innsprut til 6-7 lapper med det...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "absolutt billigste pris" så tar noen en rip-off på deg... Fullt datasprut kapabelt til å styre 8 dyser (x2 om nødvendig); gjetter rundt 12 - 14 lapper,skal sjekke det opp... MegaSquirt er vel enda billigere. Har hørt folk bygge helt greie 6-er-innsprut til 6-7 lapper med det...

 

Men da tilkommer vel dyser, pumpe, fuel-rail osv?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada. Jeg har også hørt folk si både det ene og det andre, men spør de litt mer. Da kommer plussene jeg etterlyste: Ledningsnett, ombygging av alu innsug osv osv. Prisene jeg oppgav er fra Summit Katalogen på komplette kit fra Edelbrock, Accel og Holley.

 

Mega squirt har jeg hørt om og det er til nå det mest interessante alternativet, men også det betinger en ettermarkeds throttle body som alene koster omtrent det samme som en forgasser. Originale Chevy throttle body'er er etter hva jeg har hørt ikke kapable for særlig mye hk.

 

De som har fått til et Mega Squirt opplegg billig har som oftest hatt liggende det meste av hard-ware'n fra et avdanket TPI opplegg eller lignende allerede, pluss at de gjerne kan TIG sveise aluminium selv. Dermed snakker vi om kunnskaper og utstyr de fleste av oss ikke har. Å kjøpe et brukt TPI innsug pluss å sette vekk spesielle tilpasningsjobber til andre blir det ihvertfall dyrere enn selv en dyr forgasser, siden det gjerne er endel prøving og feiling før man får mega squirt til å funke.

 

Men som sagt: Vis meg et eksempel som inkluderer ALT og som viser at jeg er på bærtur mht prisnivå. I slike diskusjoner er det ingenting som gjør meg mer glad enn når jeg har tatt feil....

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår