Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
Erik Braseth

Rele som gir strøm en kort periode etter at styrestrøm er kuttet?

Rate this question

Question

Hei

Finnes det noe slikt? Skulle gjerne hatt noe som gjør at kjøleviftene går i 15-30 sekunder etter at motoren er stoppet (tenninga skrudd av). Pr idag så starter viftene bare når vanntemperaturen når 95 grader, men ønsker altså at de skal gå noen sekunder etter at motoren er avslått for å blåse bort litt varmluft under panseret.

Recommended Posts

• 0
Hva er vitsen med å kjøle ned vannet som befinner seg i radiatoren når bilen er av? Du har jo null sirkulasjon...

Termostaten går til en side av radiatoren og sperrer kun for sirkulasjon. Vannet går fortsatt fra radiatoren og hele veien gjennom motoren i andre retningen.

Så når du kjøler ned radiatoren etter du har stanset motoren så blir vannet kaldere og temperaturforskjellen sprer seg til det varmere vannet utenfor radiatoren og inni motoren. Det kjøler ikke på langt nær så mye som om vannet hadde sirkulert, men det kjøler alikevel.

Det gjør også luften som vifta blåser gjennom radiatoren(som fort blir kald) inn i motorrommet.

Hvorfor trur du F1 team har vifter som de dytter inn i luftinntakene til radiatorene når bilen står stille og motoren ikke går?

Long story short... Det kjøler.

• 0

Har du kjørt så hardt at du mener at motoren må kjøles ytterligere ned, så stopper du den ikke før du har gjort det...

Har du så dårlig tid at du ikke har tid til å bakke den ned, og gjør dette såpass ofte, så er jeg med på tanken...

Har en Prostarter på min bil - den kan jeg programmere til å holde bilen igang opp til 20 min etter jeg har forlatt kjøretøyet... Samt at den starter den og mange andre funksjoner :D

• 0

Det var bare for å få litt sirkulasjon under der da. Før hadde jo bilen slurevifte som blåste hele tiden, men nå starter jo ikke vifta før kjølevannet blir varmt nok. Og da blir det ikke like mye omløp i lufta.

Det blir jo rimelig varmt rundt eksosmanifoldene og det er godt med vakumslanger og ledninger på min bil

• 0

Det er koblet tilbake slik på min bil nå også, men føleren står jo helt foran i motorrommet, så lenger bak kan det jo være mye varmere.

Ideen kom da jeg merket at det var mye varmere nedi motorrommet etter en helt vanlig kjøretur etter at elviftene var montert. I samme øyeblikk kom far kjørende og på buicken så starter kjøleviftene når tenninga kuttes og går ei lita stund. Dette var jo ikke så dumt tenkte jeg og starta denne tråden.

Men siden jeg ikke har funnet en enkelt og billig måte å få det til så lar jeg ideen ligge :)

• 0

en enkel måte å få mye varme ut av motorrommet på er og å sette varmeapparatet i bilen må max effekt på max varme, en liten stund før du stopper... en kamerat av meg hadde porblemer med kjølingen på sin bil, så før han byttet kjøleveske og spylte hele driten rein +++, så satt han med vinduene åpne og varmen på max når han endte opp i kø kjøring... fungerte rimelig greit... såfremt du tåler å få varmen inn i bilen...