Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
Erik Braseth

Rele som gir strøm en kort periode etter at styrestrøm er kuttet?

Rate this question

Question

Hei

 

Finnes det noe slikt? Skulle gjerne hatt noe som gjør at kjøleviftene går i 15-30 sekunder etter at motoren er stoppet (tenninga skrudd av). Pr idag så starter viftene bare når vanntemperaturen når 95 grader, men ønsker altså at de skal gå noen sekunder etter at motoren er avslått for å blåse bort litt varmluft under panseret.

Share this post


Link to post

Recommended Posts

  • 0

Hmm burde kunne oppdrives det.

Pajero'n har noe sånt. Så man kan lukke vinduer osv inntil ca. 15sek etter man har slått av tenninga. Finner du ikke noe annet kan du jo alltids dra på Mitsu å kjøpe forsinket relè til Pajero '00-'06.

Share this post


Link to post
  • 0

Hvorfor ikke ta den helt ut å kjøpe noe sånt?

 

 

HKS Electric Fan Controller

HKSfancontroll.jpg

 

The HKS Fan Controller has been developed to control factory or aftermarket electronic cooling fans. This unit can control one fan at two speeds or two fans at one speed, and can set the fan(s) to turn on or off at preset temperatures. The back-lit digital display provides real time water temperature (in Celsius or Fahrenheit) using the factory water temperature sensor. A peak hold function memorizes and displays the max temperature value.

 

http://www.mtsautopart.no/_shop/product_info.php?cPath=1_54_79&products_id=1912

 

Mon tro om det går ann å bruke denne som du hadde tenkt??

Share this post


Link to post
  • 0

Hehe, den der kosta jo omtrent halvparten av hva jeg betalte for bilen!

 

Jeg klarer meg heller uten vifter som går i en kort stund etter at motoren er avslått hvis jeg må betale 2 lapper for det :)

 

Edit: som jeg skrev litt tidligere så kjøpte jeg jo en slik lysforsinker fra biltema. Men da jeg holdt på med bilen i helga fant jeg ut at jeg ikke hadde planlagt godt nok.

 

Styrestrømmen kommer fra tenninga, går til releet og videre ut til termostatbryteren og så til jord. Så går det direkte strøm fra batteriet, gjennom releet, til viftene og så til jord.

 

Og hvis jeg da bare kobler til lysforsinkeren på styrestrømmen vil jo ikke det gjøre så mye da viftene uansett ikke vil starte dersom temperaturen til termobryteren ikke er høy nok.

 

Må vel tenke litt mer =)

Share this post


Link to post
  • 0
15 sekunder blir vel litt kort tid til å gjøre noe fra eller til?

 

 

Det vil vel gå å montere så mange som man trenger etterhverandre i serie?

 

4 stykk og du har 1 min kjøling.

Share this post


Link to post
  • 0

Kan du ikke bare koble om styringen til vifta da ? Koble det slik at føleren som styrer vifta har spenning uavhengig av tenningen,det blir det enkleste.

 

Skal du gjøre det på enkleste måte,uten å lete etter de originale ledningene,så legger du opp en ny ledning rett fra +'en på batteriet og sikrer denne med samme sikringsstørrelse som den sikringen som sitter originalt i sikringsboksen. Tror det er 20 eller 30 ampere. Koble denne inn på +'en på føleren som styrer vifta,den sitter vel i radiatoren (iallefall på de bilene jeg holder på med). Da vil vifta gå uavhengig av tenning og du får kjøling når temperaturen tilsier det og ikke kun når tenning er på.

 

Har gjort dette på flere biler og det funker fint.

Share this post


Link to post
  • 0

Dette er ikke noe originalutstyr, men vifter som passer til radiatoren og termostatbryter montert i et rør som er satt inn der vannet kommer inn i radiatoren igjen.

 

Har kjørt en stund med styrestrøm rett fra batteriet (viftene starter uansett om tenninga er av/på så lenge temperaturen er høy nok). Og det hadde ingen merkbare negative sider. Ikke for lite strøm noen gang. Men selv om termostatbryteren ikke når 95 grader så virker det som det blir rimelig varmt lenger bak i motorrommet etter at motoren er stoppet. Derfor jeg ønsker å få viftene til å blåse ut litt av den varme lufta når motoren stoppes :)

 

elvifte.JPG

 

Et gammelt bilde jeg tegna, noen som ser no smarte (og billige!) løsninger for å få viftene til å gå når tenninga skrus av?

Share this post


Link to post
  • 0
Du risikerer ikke da at vifta tapper batteriet?

 

Neida.

 

Vifta stopper den når tempen synker under det som er grensa for føleren. Som regel er det åpning på 95 gr. og lukking på 90 gr. Dette er jo en termostat og virker som en bryter. Kommer tempen over 95 gr. så lukker kontakten og vifta starter,synker tempen under 90 gr. så åpner kontakten og vifta stopper.

 

Du kan tappe batt. hvis vifta blir stående og gå. Men gjør den det så er jo føleren defekt og må byttes. Sålenge den virker som den skal før en kobler om så vil den også virke på samme måte etter du har koblet om.

Share this post


Link to post
  • 0

koble lysforsinkeren parallelt med termobryteren. Det er såvidt jeg husker slik den skal kobles på kupelys, der er det jo egentlig akkurat samme prinsipp,bare uten rele...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.