Gå til innhold

Rele som gir strøm en kort periode etter at styrestrøm er kuttet?

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor ikke ta den helt ut å kjøpe noe sånt?

 

 

HKS Electric Fan Controller

HKSfancontroll.jpg

 

The HKS Fan Controller has been developed to control factory or aftermarket electronic cooling fans. This unit can control one fan at two speeds or two fans at one speed, and can set the fan(s) to turn on or off at preset temperatures. The back-lit digital display provides real time water temperature (in Celsius or Fahrenheit) using the factory water temperature sensor. A peak hold function memorizes and displays the max temperature value.

 

http://www.mtsautopart.no/_shop/product_info.php?cPath=1_54_79&products_id=1912

 

Mon tro om det går ann å bruke denne som du hadde tenkt??

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den der kosta jo omtrent halvparten av hva jeg betalte for bilen!

 

Jeg klarer meg heller uten vifter som går i en kort stund etter at motoren er avslått hvis jeg må betale 2 lapper for det :)

 

Edit: som jeg skrev litt tidligere så kjøpte jeg jo en slik lysforsinker fra biltema. Men da jeg holdt på med bilen i helga fant jeg ut at jeg ikke hadde planlagt godt nok.

 

Styrestrømmen kommer fra tenninga, går til releet og videre ut til termostatbryteren og så til jord. Så går det direkte strøm fra batteriet, gjennom releet, til viftene og så til jord.

 

Og hvis jeg da bare kobler til lysforsinkeren på styrestrømmen vil jo ikke det gjøre så mye da viftene uansett ikke vil starte dersom temperaturen til termobryteren ikke er høy nok.

 

Må vel tenke litt mer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare koble om styringen til vifta da ? Koble det slik at føleren som styrer vifta har spenning uavhengig av tenningen,det blir det enkleste.

 

Skal du gjøre det på enkleste måte,uten å lete etter de originale ledningene,så legger du opp en ny ledning rett fra +'en på batteriet og sikrer denne med samme sikringsstørrelse som den sikringen som sitter originalt i sikringsboksen. Tror det er 20 eller 30 ampere. Koble denne inn på +'en på føleren som styrer vifta,den sitter vel i radiatoren (iallefall på de bilene jeg holder på med). Da vil vifta gå uavhengig av tenning og du får kjøling når temperaturen tilsier det og ikke kun når tenning er på.

 

Har gjort dette på flere biler og det funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe originalutstyr, men vifter som passer til radiatoren og termostatbryter montert i et rør som er satt inn der vannet kommer inn i radiatoren igjen.

 

Har kjørt en stund med styrestrøm rett fra batteriet (viftene starter uansett om tenninga er av/på så lenge temperaturen er høy nok). Og det hadde ingen merkbare negative sider. Ikke for lite strøm noen gang. Men selv om termostatbryteren ikke når 95 grader så virker det som det blir rimelig varmt lenger bak i motorrommet etter at motoren er stoppet. Derfor jeg ønsker å få viftene til å blåse ut litt av den varme lufta når motoren stoppes :)

 

elvifte.JPG

 

Et gammelt bilde jeg tegna, noen som ser no smarte (og billige!) løsninger for å få viftene til å gå når tenninga skrus av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du risikerer ikke da at vifta tapper batteriet?

 

Neida.

 

Vifta stopper den når tempen synker under det som er grensa for føleren. Som regel er det åpning på 95 gr. og lukking på 90 gr. Dette er jo en termostat og virker som en bryter. Kommer tempen over 95 gr. så lukker kontakten og vifta starter,synker tempen under 90 gr. så åpner kontakten og vifta stopper.

 

Du kan tappe batt. hvis vifta blir stående og gå. Men gjør den det så er jo føleren defekt og må byttes. Sålenge den virker som den skal før en kobler om så vil den også virke på samme måte etter du har koblet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble lysforsinkeren parallelt med termobryteren. Det er såvidt jeg husker slik den skal kobles på kupelys, der er det jo egentlig akkurat samme prinsipp,bare uten rele...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår