Gå til innhold

Renault Scenic


*AmCar*

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en 97'modell Renault Scenic kjørt 100 000km for ettpar måner siden. Dette er den verste problem bilen jeg noen gang har hatt..

 

Problemer:

 

-Airbag hjernen er kaputt

-Radio slår seg av når fjærnlys eller vindus spyler brukes

-Har sine perioder da den bare dør ut

-Startsperren nekter å slå seg av noen ganger

-Motor nykker ved kjøring i jevn fart

-Av og til kutter den strømmen, slik at km teller nullstilles, klokke går feil, radio må programmeres på ny osv

-Dårlig effekt av varme apparat og ulyd av vifte

-Lys til betjening av varme apparet sluttet å virke

-Når bilen står på tomgang "blinker" det i parklys og innvendig belysning

-Dårlig kontakt i baklykter

 

Noen flere som har / har hatt samme problemer?

NO turbo shit, only V8 power..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme bil, bare 99 mod. gått 120000km. Du må nok ha vært unormalt uheldig med kjøpet ditt desverre. Men jeg har også merket at vifta i kupeen bråker irriterende mye. det har kommet etterhvert. og lysene i knappene har ikke funka på lenge.. men det er jo bare å skifte lyspærer da. Og i vifta er det sikkert noen lagre som er ødelagte, eller så ligger det løv i filteret. Du kan sjekke luftfilteret som ligger rett under frontruta til venstre (bilen sett forfra). Virker som det elektriske anlegget er generelt dårlig i bilen din!? har du sjekka kontakter på batteriet under passasjersetet? Jeg hadde dårlig effekt i varmeapparatet når kjølesystemet gikk i dass for ikke lenge siden, det var selve termostathuset som sprakk. det må du være obs på, for det er dårlig kvalitet, det nye jeg kjøpte var tydelig forsterket. Det gamle var bare av plast uten noen bolter osv. Sjekk at du har nok kjøleveske og at kjølesystemet funker som det skal, du kan eventuelt prøve å bytte termostaten hvis det er dårlig effekt i varmeapparatet, det vil gjøre at motoren blir varmere og gir fra seg mer guffe. Har du registrert hvor høyt nåla på temperaturmåleren stiger? før steg min halvveis, nå stiger den til streken over halvveis og har skikkelig guffe i varmeapparatet! Når det gjelder baklyktene så må du nesten demontere de og se om det er noen løse ledlinger eller korosjon, men jeg ville startet med batteriet. kanskje er det ødelagt og må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte foresten å skrive at det er 1.6 motor 90hk i bilen.

 

Takk for svar!

 

Bilen har splitter nytt batteri, men har fremdeles problemer med strømmen i bilen. For to dager siden skulle jeg hjem fra jobb, startet bilen og kjørte de 3km til Rema 1000 på veien hjem. Da jeg stoppet motoren forsvannt all strømmen i bilen. Jeg kunne ikke låse dørene med fjernkontrollen, kupè lyset gikk ikke på når døra var åpen, skjedde ingenting dersom jeg prøvde å starte den. Sjekka polene på batteriet og den pluss polen nedi motor rommet + sikringer. Men alt så fint ut. Etter å ha sittet i bilen i ca en time fikk jeg noen til å kjøre meg hjem. Senere på kvelden ringte jeg en kamerat for å høre om han kan slepe den, det kunne han. Etter at bilen hadde stått på Rema i noen timer var jeg der igjen + kameraten min som skulle slepe.

Jeg hekta kroken i slepetauet i bilen hans og min. Slepinga gikk helt fint i ca 500meter, så kom strømmen tilbake i bilen (hadde på tenningen da jeg ble slepet, pga ikke rattlåsen skulle slå inn).

Lys i instrumentene, kjørelys og alt virket helt fint nå. Startet den og den gikk som den skulle. Blinket med lysene til kameraten min for å få han til å stoppe, siden jeg kunne klare meg resten for egen maskin (han forsto med en gang at det hadde ordnet seg, fordi jeg kunne ikke blinke med lysene hvis ikke bilen hadde kommet til seg selv igjen).

Så nå står bilen på verksted, har ikke selv peiling på hva det kan være, men dårlig kontakt er det hvertfall en plass.

 

Så ang motror temperatur.

Hvis den står en god stund på tomgang kommer tempmåleren opp til strek nr 2 (ca 1/2 av det måleren kan vise), men når jeg kjører ligger den på en strek under der, tror det er 1/4 del av måleren den viser da. Du har gjerne nyere type instrumentpanel enn meg, men målerene bør vell vise noen lunde det samme, kansje strekene er plassert forskjellig)

Hvilken og hvor kjøpte du temp måler? Pris?

 

Baklyktene virker det som at der er i kontakten til selve lykta det er noe feil, har sprayet elektro rens inni stikket, og sett etter korrosjon. Korrosjon var det ikke og elektorensen viket heller ikke. Men har klart å sette stikket litt i "spenn" slik at det virker nå.

NO turbo shit, only V8 power..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet fra tidligere modeller så er interiøret likt på våre modeller, så strekene bør være like. Før jeg skiftet termostaten så lå måleren på strek 2 konstant til meg, også når jeg kjørte. Når måleren ikke når lenger opp en strek 1, så er dette helt klart for lite til å gi varme i det hele tatt. Du MÅ opp på strek 2 for i det heletatt å få noe særlig varme, så feilen ligger nok der. Hvis du har det gamle termostathuset (som er sveiset igjen, og én del) så må du bytte hele driten. Den koster ca 900 kr (!). dyrt for en liten plast dings, men det er dyrt å kjøpe en bil i deler;) Har du den nye som er todelt med bolter mellom, så er det hele mye enklere, og da er det bare å skru opp og bytte selve termostaten. Den koster en hundrings. Delene kjøper du hos din lokale renault forhandler, og si du skal ha en vintertermostat. Hvis du ikke har ti tommeltotter så greier du å bytte den selv. Den er festet i selve motorblokka på høyre side sett forfra, ganske høyt og lett tilgjengelig. Du må bare ta av alle slangene, bytte termostaten, sette på slangene igjen og fylle etter med kjøleveske. Deretter må du klemme på slangene for å få ut luft i systemet. Forvent at det ikke funker 100% med en gang, og prøv å start motoren forsiktig slik at du ikke koker motoren om noe skulle være feil. Med den nye termostaten jeg har nå så går nåla opp til strek 3 på tomgang og litt under det ved kjøring og varmeapparatet på fult. Da blir det hett! Hvis verkstedet skal fikse dette for deg blir det nok fort 3000 kr.

 

Når det gjelder strømsystemet ditt så må det være en seriøs kontaktfeil et sted. Der må det en del feilsøking til, men nå har du jo satt bilen inn på verksted så da finner de nok utav det:) Jeg liker å gjøre mest mulig selv, både for å bli kjent med bilen ( i tilfelle problemer ute på landeveien helt alene ;) ) og for å spare penger såklart.

 

Baklyktene vil jeg tro du lett klarer å fikse selv. Ta ei tang og klem til kontaketene på ledningene. Antar at det er flatkabelsko og da er tang tingen hvis det er dårlig kontakt. Du kan også prøve å bytte hele kontakten.

 

Har du forresten funnet ut noe mer angående den støyende kupevifta? Den plager meg.. akkurat som det er en durelud fra den.

 

Håper noe kan være til hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt nytt år folkens!

Jeg gjør også det meste selv med bilen, men akkuart dette med at den mister strømmen har jeg ikke funnet ut av. Men nå er den ferdig på verksted, skal hente den seinere i dag. Håper den fungerer som den skal. Har fått re-programmert noen ting og fikset noen feil koder som de mente kunne vere feilen. Skal gi tilbakemelding om hvordan den fungerer nå.

NO turbo shit, only V8 power..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

har en 99 modell scenic 1,6 som vi kjøpte i 2004 med 70k på telleren.

byttet varmeapparatregister og 3 hjullager kort tid etterpå, har siden byttet styrelagerene i støtdempertårnene, og bremseklosser forran.

nå er bremsene bak klar for utskiftning, men det skulle da bare mangle etter 185k

har ikke hatt noe annet tull med bilen annet enn den berømte termostaten som åpner for tidlig slik at det ikke blir skikkelig varmt, og at den ikke stenger skikkelig slik at den bruker lang tid på å komme opp i for lav temperatur

kunne aldri tenkt med å ha noen annen type bil som hverdagsbil.

kjørte på ferie til nordnorge for et par år siden sammen med noen i en nyere bmw 5 serie med sportsunderstell, og de klagde på at det var så dårlige veier oppover, sporete og humpete

skjønner enda ikke hva de prata om:well:

hadde tenkt å kjøpe ny bil, men siden vi ikke har hatt noe tull med den så blir den nok her til den ramler i staver

eneste ankepunktet er lysene som er en dårlig vits for å si det pent

det er løst med et sett med releer og direktestrøm slik som på ekstralys, og fikk opp volten på pæra fra 11,8 til 14,1v, og satte og i 90+ pærer fra osram

bosh rallye 225, 37,5 med 100w pærer i hjelper rimelig godt det og

ulovlig? jada, men skal heller betale ei eventuell bot enn å få en elg i fanget

glad i elg, men da på tallerkenen, ikke i fanget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...

Hei. Jeg har en 2001 scenic med automatgear og 2,0 motor. Nylig kjøpt, 185 k kilometer. Steller den for en dame som er den egentlige eieren. Hun klaget over at cd spilleren fusket, klokkelyset i det lille displayet ikke syntes og svakt lys i instrumentpanelet. Så forsvant kjørelyset, sik at hun må manuelt skru på lyset. Altså er det ikke pærerne som svikter. Lot et verksted kikke på det og de fant at feilen må ligge i en lysmodul inne i dashbordet. Modulen har mange kontakter i seg. Jeg aner ikke hvor jeg skal lete etter denne modulen: Er den på sidene, i midten, oppe eller nede bak panelet? Her noen noe erfaring med dette?

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår