Gå til innhold

FAQ og guider

Ranger emnet


al3x

Anbefalte innlegg

Siden en del spørsmål blir stilt veldig mange ganger av nye medlemmer her på forumet har noen av oss faste brukerene kommet med svar og guider på en del spørsmål.

 

Skulle du ikke klare å finne svaret på det du leter etter her så bruk gjerne søkefunksjonen på Bilforumet, da de fleste emner er tatt opp en eller flere ganger :)

 

 

DIY Audi A4 B5:

Bytte termostat 1.8T

Kopling av facelift lykter

Skifte bremseklosser/skiver/calipere

Skifte hjullager foran

Skifte bensinpumpe (1.8T)

Fikse trege vindusviskere

Skifte N75-ventil og resirk.ventil

Montere konfilter 1.8T

Kople fjernstyrt sentrallås

Programmere nøkkel mot bil (sentrallås) #1

Programmere nøkkel mot bil (sentrallås) #2

Feilsøk og rep av vakuumpumpe (sentrallås)

 

 

 

 

 

DIVERSE:

Diskusjonstråd - dump vs resirk

Diskusjon/erfaringer rundt senkesett

Inspirasjonstråd A4 B5

 

 

Samletråd: Div guider og DIY for Audi

 

 

EKSTERNE DIY

Demontere interiørlister A4 B5.

Skifte lenkearmer foran B5

 

 

Innhold:

1.0 Karosseri

1.1 Montering av facelift lykter
1.2 Ettermontering av grøftelys

2.0 Understell

2.1 Senking
2.2 Bytte mansjett og drivknute

3.0 Interiør

3.1 Montere turbotrykksmåler
3.2 Montere og demontere dørtrekk
3.3 Diverse lys
3.4 Vannlekkasje

4.0 Motor o.l.

4.1 Montere resirk ventil og åpent luftfilter
4.2 Montere effekt anlegg
4.3 Bytte bensinpumpe

5.0 Stereo

5.1 Høyttaler størrelser
5.2 Trekking av kabler

6.0 Diverse

6.1 Hva bør jeg se etter ved kjøp av A4?
6.2 Hva bør jeg se etter ved kjøp av S4?
6.3 Hva betyr OIL, LN1 og LN2 i triptelleren?
6.4 Hva skiller de forskjellige årsmodellene?
6.5 Hvilke modeller av A4 tilhører hvilket år?

7.0 A4 (B6) relatert

7.1 Demontere frontlykter
7.2 Demontere baklykter
7.3 Montere dioder i parklysene
7.4 Skjørt på dørene

8.0 Linker o.l.

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

1.1

Q: Hvordan montere facelift lykter på B5 (95-99)?

A: Guide med bilder finner du her: Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - Hvordan fikse -99 hovedlykter på eldre A4 (Takk til erling)

På baklysene er det plug-n-play :)

Og her finner du koblingskjema for de nye lyktene:

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - FAQ og guider - Les her før du spør! (Takk til MagnusVW)

 

 

1.2

Q: Hvordan ettermontere grøftelys på B5?

A: Ettersom det ikke kom grøftelys på B5 før facelift utgaven må man enten modifisiere plastikk grillene på frontfangeren, eller få tak i noen som er ferdig tilpasset. Her er to guider med delenr. og beskrivelse om hvordan det gjøres lettest mulig:

audiclub.dk (OBS: På dansk!)

NordicAudi.com - Skandinaviens största Audicommunity (OBS: På svensk!)

 

 

2.1

Q: Hvordan senke en B5?

A: Her kan du velge mellom senkefjærer eller justerbart senkesett. Forksjellen er at senkefjærene kun senker så mye som de er oppgitt, f.eks. 40/30. Mens justerbart senkesett lar deg heve eller senke bilen som du vil (er forskjell på senkesett for biler med og uten Quattro).

 

Hvis du går for senkefjærer kan det være lurt å finne et som senker mer foran enn bak. Hvis du går for noe som er likt, 40/40, så blir bilen høyere foran enn bak. 60/40 er anbefalt av andre som har senket A4'n sin med senkefjærer.

 

Guide for montering av VMAXX justerbart senkesett på B5 (Ikke Quattro) finner du her:

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - FAQ og guider - Les her før du spør! (Takk til brunerune)

 

Guide for montering av justerbart senkesett på A4 Avant med Quattro finner du her:

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - FAQ og guider - Les her før du spør! (Takk til _eSOo_)

 

2.2

Q: Hvordan bytte ytre mansjetter og drivknute?

A: Link til guide finner du her

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - FAQ og guider - LES HER FØR DU SPØR! (Takk til Flacid for dette)

 

 

3.1

Q: Hvordan montere turbotryksmåler på 1.8T (B5)?

A: Her står det litt om hvordan du skal koble til måleren og slangene.

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - FAQ og guider - Les her før du spør!

 

 

3.2

Q: Hvordan fjerne dørtrekkene på B5?

A: Det er 5 skruer som må fjernes. Det sitter en på hver side av trekket helt øverst. Og de siste tre skruene sitter på innsiden av dørhåndtaket, her må du fjerne et plastdeksel for å komme til skruene. Når du så har løsnet alle skruene tar du tak i trekket og løfter det litt opp til du kjenner at det løsner så bare drar du det vekk fra døren. OBS! Husk på at det sitter en vaier til dørhåndtaket, ledninger til høytalere, automatiske vinduer og sidespeilene der. Så ikke dra den for langt ut.

 

For å montere trekket gjør du bare det samme i motsatt rekkefølge: Koble til ledninger og vaieren, pass på at pinnen til dørlåsen kommer inn i hullet sitt så bare dytter du på plass trekket og skrur fast skruene.

 

 

3.3.1

Q: Hvordan bytte lysene i de automatiske vindusbryterene på B5?

A: Her er en liten guide med bilder og beskrivelse, er mulig denne kan brukes på for B6 og B7 også.

NordicAudi.com - Skandinaviens största Audicommunity (OBS: På svensk!)

 

 

3.3.2

Q: Hvordan montere LEDs i interiøret på B5?

A: Guide med bilder og tekst finner du her:

LEDs i interiøret på B5 - Side 3 - Medlemsforum

 

 

3.4

Q: Jeg har vann i bilen. Hjelp?!

A: Hvis vannet samler seg foran i bilen (altså foran forsetene) kan det komme av at dekslet til pollenfilteret ikke sitter riktig og vannet renner derfor inn i luftekanalene i bilen. Hvis vannet samler seg f.eks. bak førersettet kan det være lekkasje der panservaieren kommer inn i kupéen. Da renner vannet ned der og under gulvet og samler seg bak førersetet.

 

For å slippe dette må du passe på at dekslet til pollenfilteret sitter montert riktig, og det samme gjelder for gummi gjennomføringene til panservaieren.

 

 

4.1.1

Q: Hvordan få ordentlig lyd fra bilen med 1.8T motor?

A: Hvis du invisterer i ett åpent luftfilter (type kon) og en ny resirk. ventil vil du få nok av lyd. Slenger du på en ny eksos også vil lyden bare bli bedre og bedre!

 

Forge sin resirk ventil er anbefalt av de fleste som har 1.8T for å få mest mulig lyd. Bare husk at du ikke skal bruke en såkalt pop-off eller dumpventil da disse skader motoren.

 

 

4.1.2

Q: Hvordan montere åpent luftfilter på 1.8T (B5)?

A: Her har vx2go laget en flott liten guide med bilder og tekst så jeg bare linker til den :)

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - Audi A4 1.8T stasjonsvogn (flere bilder)

Pass på at du ikke har på for mye olje og at du lar det tørke godt etter du har vasket filteret (gjelder selvfølgelig for filtere med olje), for mye olje kan ta livet av LMMen.

 

 

4.1.3

Q: Hvordan montere ny resirk ventil på 1.8T motorer (B5, mulig samme for nyere modeller)?

A: Guide med bilder finner du her:

Hvordan montere resirkventil på 1.8T, med bildeguide (Takk til The Gølf)

 

 

4.2

Q: Hvordan ettermontere ny eksos/effektanlegg på B5?

A: Her finner du en liten guide med deler som trengs og forklaring på montering; Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - FAQ og guider - Les her før du spør! (Takk til brunerune)

 

 

4.3

Q: Hvordan bytter jeg bensinpumpe på bilen min?

A: Her finner du en fin guide med bilder for denne jobben Guide (Takk til karsru`n!)

 

 

5.1

Q: Hvilke høytaler størrelser er det plass til i A4 (B5)?

A: I dørene foran er det plass til 5.25" uten noen modifikasjoner, MEN, det må en adapter til for å få montert høytalere i dimensjon 5.25" (har noe med skruehull å gjøre). Bak er det som regel ikke høytalere installert fra fabrikk, men der er det lagt opp plass til 6.5", må kappes hull i dørtrekket og monteres en grill. I hattehyllen er det også plass til 6.5", men det kan selvfølgelig lages større hull hvis man kapper vekk mer materiale.

 

Bilde av adapterene:

Foran - http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5488&katid=229&mid=m436&id=&vn=736

Bak - http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5487&katid=229&mid=m436&id=&vn=736

Hattehylle - http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5489&katid=229&mid=m436&id=&vn=736

Flere typer adaptere - http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5489&katid=229&mid=m436&id=&vn=736

http://iceaudio.no/?func=varer&ID=174

 

 

5.2

Q: Hvor kan man trekke strømkabel til stereo fra batteriet og inn i kupéen?

A: Strømkabelen kan du trekke inn i den sorte boksen helt øverst til høyre i motorrommet og så ned langs rattstammen og til slutt ut ved pedalene.

Ligger noen bilder som viser hvordan det kan gjøres her:

opplegging av strømkabel i a4 - Bilforumet

 

Her finner du en guide som viser trekking av strømkabel fra batteri og trekking av signal og høytaler kabler fra spiller til bagasjerom:

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - Hvordan jeg la opp kabler til anlegg: (Takk til LoW RiDer)

 

 

6.1

Q: Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe en A4 (B5)?

A:

- Se om bilen har fulgt servicene

- Pass på bærearmene/broene/kulene er i orden (disse er ganske svake på tidligere utgaver av A4)

- Samme som i punktet over gjelder for forstillingen

- Foringene kan være ganske tørre, da blir det mye knirkelyder. Kan løses ved bytte av foringer eller smøring av de gamle

- På modeller med aircondition sitter rørene ganske lavt under bilen, kan være lurt å se at de ikke er skadet

- Luftmassemåleren er en svakhet, tåler ikke så mye. Pass på at denne ikke er gåen, gjelder spesielt hvis bilen har/hatt montert åpent luftfilter med olje

- Pass på at alle de elektriske tingene fungerer (el. vinduer, klimatronic panelet på biler med AC osv.)

- Grenrøret på 1.8T kan sprekke, pass på at det er helt

- Pass på at turboen er i god stand hvis du skal ha en 1.8T

 

 

6.2

Q: Hva bør man se etter når man skal kjøpe en S4 (2.7L bi-turbo) fra år 2000 (Gjelder vel stort sett nyere modeller å)?

A:

- Reg. reimen bør helst være byttet innen 5 år eller 120 000km

- Turboene har lett for å ryke, sjekk at disse er byttet eller i god stand.

- Selv om bilen har gått på long-life oljen kan den ha tatt skade av dette. Viktig å undersøke.

- Ellers må du se etter de samme slitasjene som på andre biler, se f.eks. på den listen som står lenger opp her som gjelder for A4 (B5).

 

 

6.3.1

Q: Hvordan kan man fjerne "Service OIL" fra triptelleren når du starter opp bilen? (Gjelder for B5, muligens nyere modeller å)

A:

1. Trykk og hold knappen til høyre i instrumentet

2. Slå på tenning

3. Bokstavene OIL vil vises i KM teller displayet

4. Slipp ut knappen til høyre

5. Trekk og hold ute knappen til venstre

 

 

6.3.2

Q: Hva betyr LN1 og LN2 som blinker i triptelleren når jeg starter opp bilen min?

A:

LN1:

30000km service

Bytter:

-Oljefilter

-Pollenfilter

Kr 4088,00

 

LN2:

60000km service

Bytter:

-Oljefilter

-Pollenfilter

-Plugger

-Luftfilter

Kr 5103,00

 

 

6.4

Q: Hva skiller de forskjellige årsmodellene?

A:

- 1995-1997.5 var de samme bilene, skjedde ikke noe synlig der iallefall

- 1997.5-1999.5 kom det en mini facelift, bilene fikk andre lykter, ratt og litt tekniske oppdateringer

- 1999.5-2001 hadde full facelift. Altså en hel del nye ting innvendig, nye lykter, dørhåndtak, fangere, panser ++

 

 

6.5

Q: Hvilke år hører de forskjellige typene til?

A:

1995-2000: B5

2001-2004: B6

2004-2008: B7

2008-2xxx: B8

 

 

7.1

Q: Hvordan løsne og ta ut frontlyktene på B6?

A: Guide ligger her:

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - How to... ta ut lyktene på B6 (Takk til Legolego)

 

 

7.2

Q: Hvordan ta ut baklyktene på B6 avant?

A: Guide finner du her: http://www.bilforumet.no/a4-s4-rs4-a5-s5-2001/197345-how-to-ta-baklyktene-p-b6-avant.html (Takk til Legolego)

 

 

7.3

Q: Hvordan montere LEDs i parklyset på B6?

A: Her finner du guide med bilder og deler som trengs:

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - How to... dioder i parklys på B6 (Takk til Legolego)

 

 

7.4

Q: Hvordan bytte listene nederst på utsiden av dørene på B6?

A: Det er to skruer i hver ende som må løsnes, så bare drar du listen bakover. For å montere nye (f.eks. S4 lister) gjør du det samme bare i motsatt rekkefølge :)

Listene det er snakk om: http://www.quattroco.com/deler/s4/1.jpg (de sorte listene nederst på dørene).

 

 

8.1

Sider med linker til forskjellige firmaer/klubber osv.

Var så mange der, så denne tråden ville blitt ekstremt lang hvis man skulle skrevet de samme her :)

VW-Audi Club Norwegen - www.vwaudi-club.no

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Si i fra hvis det er noen linker som ikke virker lenger o.l. sånn at jeg kan fjerne de.

 

 

Så bare kom med flere spørsmål, svar og guider så skal vi få lagt det til her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fin idè=)

 

Eneste ulempen, hva med vi som har B6 da :P

 

Er bare FAQ for B5 her;)

 

Ellers, flott=)

 

Hehe, jeg vet :)

Men jeg kan ingen ting om B6, så der får nesten dere som eier de bilene eller noen andre komme med spørsmål og svar, også bare legger jeg det til i første posten. Sånn at vi får dekket så mye som mulig :)

 

Edit: Sånn, la til eneste jeg fant ved å søke her om B6, dvs. bytte av de dørlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå her ja, flink du er al3x ;]

 

Hehe, takk takk :)

 

Satt og kjeda meg litt og så at noen andre merkeforum har samme opplegget. Så da tenkte jeg at vi kan jo ikke være noe dårligere :D Oppdaterer første posten med en gang jeg kommer over noe som jeg synes skal stå der, eller noen av dere kommer med ting som vi kan legge til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk takk :)

 

Satt og kjeda meg litt og så at noen andre merkeforum har samme opplegget. Så da tenkte jeg at vi kan jo ikke være noe dårligere :D Oppdaterer første posten med en gang jeg kommer over noe som jeg synes skal stå der, eller noen av dere kommer med ting som vi kan legge til :)

 

Jeg kunne laga en how to på å skifte fjører, eller trekke opp stereo.. men orker rett og slett ikke, da dette er min fri-dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne laga en how to på å skifte fjører, eller trekke opp stereo.. men orker rett og slett ikke, da dette er min fri-dag!!

Hehe, haster jo ikke :)

Har så alt for mye fritid jeg nå, juleferie..ah.. :w00t

 

Kanskje lagd en liten guide på hva som går på av dekk og felg..?

 

Kanskje ikke så dumt det, har ikke så mye kunnskap om akkurat det jeg =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, haster jo ikke :)

Har så alt for mye fritid jeg nå, juleferie..ah.. :w00t

 

Hehe, har eksamen på mandag jeg, så har jeg ferie. Men har en av de heldige yrkene der jeg må jobbe lille julaften, og første juledag. Men nok OT fra meg nå;)

 

Men du trenger jo ekstra ferie du, så du kommer deg hjem fra skolen før julaften... er ikke lett med 1.6 vøtt! Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø, kjempe moro :P Tar meg ikke mer enn 10 min å kjøre fra Lillestrøm til Gjelleråsen (hvor jeg bor), er vel en 12km sånn ca. Så det så! :P

 

Er sikkert den aerodyn. lakkjobben din som fikser det;) Hehe, nok bøff nå.. peace n løv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår