Gå til innhold

Tikking/kakking i 350GM

Ranger emnet


berre

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tikking i en V8 bensin.

Motoren går forøvrig ganske ruskete.

Om jeg drar ut plughetta på syl nr en fra radiator på passasjerside så blir det ingen endring i gange på motor.

Pluggleding gir overslag når den trekkes av plugg og holdes mot jord. Det er nye plugger.

Det er vått av bensin på denne pluggen(ikke de andre).

Det er også noe som ser ut til å være bensinsøl nedenfor toppdeksel på denne siden.

 

Noen tips?

:-) Berre

:-) Berre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en av de andre pluggene åg ledningen å sett dem der å se hva som skjer da om den oppfører seg likt.

 

Ellers så kan du prøve med et annet fordeler lokk, eventuellt snu det 180grader viss det går og se om problemet forflytter seg til en annen sylinder.

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken årsmodell? og km?

 

Greier du å identifisere hvor på motoren det kommer fra?

 

Har hatt 2 GM biler som har begynt å "tikke", begge med 350..begge gangene var det slitt kam\ventilløftere.

En 79 og en 80 modell. Har hørt at GM hadde problemer med herding på kammer rundt slutten av 70, begynnelsen

på 80 tallet, på den ene var halvparten av "lobene" (har ikke noe bra norsk ord) helt nedslitt og sågodt som

runde etter ca 65.000 Miles. Fikk tikkinga først etter oljeskift.. Bytta kam\løftere og registerkjede, så var alt bra!

 

 

Kan jo prøve å skru av ventildekslene og "dytte" ned vippearmene som går mot løfter'ne for å sjekke om det er noe slakk der..

8 skruer og litt tid..er et sted å begynne...

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Takk for svar, kan du kort forklae prosessen med å bytte løftere.

Er det noe annet en løfterne som må byttes samtidig? Hoder det at jeg bytter på en sylynder eller bør alle byttes?

 

Enkleste er vel å ta en titt på sidene til forskjellige produsenter av kammer, de har gjerne

en forklaring på sidene sine, f.eks http://www.cranecams.com/pdf/214e.pdf

 

Man bytter jo alle løfterne når man først holder på (fås jo i sett på 16 alikevel), men er løfterne slitt kan du nesten være sikker på at kammen er slitt å,

jeg ville bytta registerkjede også…Alt detta koster jo ikke mye i deler uansett, så lenge du ikke skal ha noe skikkelig ”hårete” greier..

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har tikking i en V8 bensin.

Motoren går forøvrig ganske ruskete.

Om jeg drar ut plughetta på syl nr en fra radiator på passasjerside så blir det ingen endring i gange på motor.

Pluggleding gir overslag når den trekkes av plugg og holdes mot jord. Det er nye plugger.

Det er vått av bensin på denne pluggen(ikke de andre).

Det er også noe som ser ut til å være bensinsøl nedenfor toppdeksel på denne siden.

 

Noen tips?

:-) Berre

 

fwiw.

Skru ut pluggen og se om det er gnist på den.

Ut fra det du skriver her så tenner den ikke på denne pluggen.

Sjekk selvfølgelig komp også mens du er igang.

Kan jo være ødelagt stempel og ingen komp.

Vipp av ventildeksel og sjekk om du har løft på ventiler mens noen drar motoren rundt på starteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fwiw.

Skru ut pluggen og se om det er gnist på den.

Ut fra det du skriver her så tenner den ikke på denne pluggen.

Sjekk selvfølgelig komp også mens du er igang.

Kan jo være ødelagt stempel og ingen komp.

 

Det kan gått tenkes at kammen er slitt, hadde en olds 403 som jeg kjøpte, dær var den ene "knasten" borte po kammen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere, GM hadde problemer med herdingen i kamakslingene i en 5-10 års preiode. Dette gjør at de ikke tåler mer enn 75-150 000 km.

 

Kambytte er ikke så vanskelig...og da har man en unskyldning til å oppgradere andre ting for å få litt mer futt i den gamle traveren.

 

Hvilken årsmod er motoren? Kom evt med støpenr, så er det flere her som har lista til GM...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, trodde jeg hadde skrevet det, det er en 76mod ex militær. Pick up.

Som jeg har hatt i kort tid.

Skal ta en runde på doningen etter jul tenker jeg. Jeg har fått en god del inputs nå.

 

Blir det kammaksel bytte så er det sikkert like greit å ta ut hele motoren?

Gjør jeg det så er det like greit å gjøre andre ting også... Jeg hadde gjerne sett at den hadde fått seg en aldri så liten renovering. Ikke det at den er så veldig bevaringsverdig, men jeg liker nå denne årgangen bedre enn både tidligere og senere modeller.

 

Tenkte bare jeg skulle få tatt den i bruk litt først. En ting er vel sikkert, om motor'n tas ut så baller det på seg. Og siden jeg er grønn så tar det nok tid -dog det er kanskje like greit å hoppe i det.

:-) Berre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kamakselskift må man av med bunnpanne, svingningsdemper, registerdeksel, innsug og toppdeksler. Dette krever nesten motoren ute av bilen. Når man har motoren oppe alikevel kan man se over pakninger og lagre - det koster "ingenting" alikevel.

 

Uansett vil jeg anbefale deg "How to rebuild your Small-Block CHEVY" fra HPBOOKS, ISBN: 1-55788-029-8. Denne vil gi deg en enklere mekke-hverdag.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår