Gå til innhold

Turbo til VTEC


johnnystone

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha, OH WOW! *Noen* trenger seg noe kvalitetstid med noe god, gammeldags teknisk litteratur her. Turbolading av Hondaer er ikke noe man driver med med mindre man enten;

 

1. Har nok kunnskap til at man ikke trenge å spørre noen om noe som helst

2. Har nok reservemotorer å bytte på etter at de én etter én spytter råder ut blokka uten at man skjønner hvorfor.

3. Har nok penger til alle de ulike "småtingene" man selvfølgelig ikke tror man trenger; chip-brenner, riktig ECU, tomme chipper, romulator, bredbåndslambda, bensinpumpe, dyser og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, OH WOW! *Noen* trenger seg noe kvalitetstid med noe god, gammeldags teknisk litteratur her. Turbolading av Hondaer er ikke noe man driver med med mindre man enten;

 

1. Har nok kunnskap til at man ikke trenge å spørre noen om noe som helst

2. Har nok reservemotorer å bytte på etter at de én etter én spytter råder ut blokka uten at man skjønner hvorfor.

3. Har nok penger til alle de ulike "småtingene" man selvfølgelig ikke tror man trenger; chip-brenner, riktig ECU, tomme chipper, romulator, bredbåndslambda, bensinpumpe, dyser og så videre.

 

Hallo. Slapp av da mann..

 

Alt det der er ikke "nødvendig".

Jeg monterte turbokit på en stock 1,5lsi 90hk. Lada 0,5 bar max, hele prosjektet kosta meg tilsammen ca 7000kr.

Kjørte med det slik hele sommeren, og hadde ikke noe problemer i det hele tatt;)

Så at turbolading er så jævli avansert som du prøver å forklare stemmer ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Ryeng:

 

Personlig er ikke jeg tilhenger av VTEC + Turbo, og har heller ikke så mye nyttig info å dele ut, men syns at kommentaren din var litt "hånlig" til han som ønsket å vite mer om temaet. Vi som er inne her på dette forumet daglig/jevnlig vet at du har kjempepeiling på dette temaet, og du har skrevet MEGET gode kommentarer tidligere til andre på andre tråder, så syns heller du skulle ha gjort det denne gangen jeg.... COPY+PASTE fra noen andre tråder, og gutten hadde fått svært konstruktiv info fra deg....

Men det var nå min mening da....

 

TETVTEC veit også alt om dette, men må holdes litt nede, han har en evne til å ta litt av når det kommer til temaet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Slapp av da mann..

 

Alt det der er ikke "nødvendig".

Jeg monterte turbokit på en stock 1,5lsi 90hk. Lada 0,5 bar max, hele prosjektet kosta meg tilsammen ca 7000kr.

Kjørte med det slik hele sommeren, og hadde ikke noe problemer i det hele tatt;)

Så at turbolading er så jævli avansert som du prøver å forklare stemmer ikke helt...

 

 

Da tror jeg kanskje du har hatt litt flaks. Vil ikke være nedsettende eller noe, ikke hiss deg opp :partyon:

 

Det er veldig mange variabler som kan spille inn på det. Det viktigste er stor intercooler og størrelsen på turbo.

 

Hovedpoenget med svare mitt her, er at det blir fort dyrt med billig turbokonvertering. Dette gjelder i hvertfall hvis du ikke har all verdens peiling, som kanskje trådstarter og meg som er litt noob på turbokonverteringer:D Tror det er det hr Ryeng prøver å få frem her......

 

Corky Bell har en meget bra bok om turbosystemer, husker aldri hva den heter da jeg ikke har den selv (enda), men sikkert noen som kan minne meg på hva den heter.

 

Ønsk deg den til jul :D

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corky Bell har en meget bra bok om turbosystemer, husker aldri hva den heter da jeg ikke har den selv (enda), men sikkert noen som kan minne meg på hva den heter.

 

Maximum Boost, er det ikke?

 

 

Øyvinds poeng er vel at man trenger en god slump med kunnskap før man setter i gang med turbokonvertering av en NA-motor. Ting koster som sagt fort mer enn man tror og ting raser relativt fort.

 

Husker en tråd på Honda-Tech, hvor det var spørsmål fra en fyr om hvorfor bilen hans hakka på høyere turtall. Det viste seg at han ikke hadde forsterka noe i det hele tatt eller hadde fått bilen tunet skikkelig etterpå.

 

Problemet hans var at han spurte i ettertid, uten å vite om ting på forhånd. Det er ikke bare å turbokonvertere, og med relativt useriøse spørsmål kommer man ingen vei.

 

Hvis man er ute etter en generell guide om hvordan turbokonvertering, ville jeg tatt en titt på DSM.org's lille guide her. I tillegg tror jeg jeg ville lest litt om ECU-systemer her, og søkt litt rundt dette på Honda-Tech.

 

Forresten, for at man skal kunne gi en spesifikke svar trenger man vanligvis litt mer spesifikk info. Hvilken motor tenkte du på, det er ikke bare én motor med VTEC til Civic.

 

DynaCore, jeg er interessert i et par ting angående den bilen. For det første, kjørte du på konstant 0.5 bar (max 0.5 bar, men kjørte du på max?). I tillegg, vet du noe om hva eieren kjører på nå? Eller hvor ofte han bruker bilen?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DynaCore, jeg er interessert i et par ting angående den bilen. For det første, kjørte du på konstant 0.5 bar (max 0.5 bar, men kjørte du på max?). I tillegg, vet du noe om hva eieren kjører på nå? Eller hvor ofte han bruker bilen?

Eirik

 

Turboen lada 0,5bar v 4000rpm tror jeg det var. Da jeg hadde 'max' gass såklart.

Han som har den nå kjører vel på det samme, og han bruker den hver dag etter det jeg har fått med meg.

 

Nå skal det også nevnes at jeg har solgt bilen, og 'kompisen' min som eier den

nå har ikke hatt noen problemer med motor etter jeg tok at kittet:)

 

Noe mer?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, et turbo"kit" gir "hester" og "fungerer" akkurat på samme måten som dét å knulle søstera si; det går jo på et vis, men det blir liksom ikke riktig heller. Jeg er imidlertid, som kjent, på den ekstremt konservative siden hva gjelder trimming. Det er sikkert mange ting jeg bedømmer som uansvarlig og farlig, stikk i strid med en eventuell annen kar.

 

EDIT:

"Fast, cheap, reliable - pick two."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår